Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor mange gange.....?
#1
Kære alle genlade nørder.. (som mig selv) [:p]
Hvor mange gange, kan man genlade et hylster....[?]
Inden det bliver for usikkert til afskydning.. Og her tænker jeg på hylster seperation.( eller hvad man, nu kalder det, når de revner i bunden)
Jeg har en kaliber .270 win. som jeg bruger. Norma, Sako, og Remington hylster til.
Remington hylsterne er kun ladet 1 gang, men Norma og sako hylsterne, er blevet ladet 3 gange.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Det er svært at svare på, for det afhænger af kaliber, hylster, kammer, og diesæt.

Og sikkert mange flere parametre ...

Halsrevner kan du udskyde ved at rekrystallisere, headseperation ved at klemme hylsteret mindst muligt.

Den "store norske", skriver om at lave en kradser til at afsløre manglende gods i hylsteret.

En af mine kammerater har genladet 222 rem-hylstre over 40 gange ...[^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Til de revner. Og det kan vare efter 3 gange eller 20 hvem ved?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#4
Nogle BR skytter har vindet konkurrencer med hylstre der er genladet tæt på 60 gange.

Men det er naturligvis med diesets som er lavet efter pågældende kammer, og meget stramme tolerancer.

Men i teorien, hvis du udgløder dine hylsterhalse hver gang inden du kalibrerer dem, hvis du kalibrerer dem så der ingen headspace er, og din kalibreringsdie passer til dit kammer så at hylster ikke stresses for meget under kalibrering, kan de genlades mange gange.

Men det vigtigste kriterie er naturligvis, at hylstre ikke er ladet for hårdt, og at de er af fornuftig kvalitet.

Hold øje med tegn på hylsterseparation, løse fænghættelommer og flækkede hylsterhalse.

Når de tegn begynder at vise sig, er hylster "færdig som popsanger", uanset hvor mange gange er den genladet.

Jeg har genladet nogle af mine 6,5x47L hylstre 15 gange, og de ser ud som nye.
De bliver udglødet hver 2. gang, og bliver næsten ikke forlænget efter afskydning og kalibrering.
De er trimmet kun 1 gang, indtilvidere.
Der er heller ikke nogen tegn på at hættelommerne bliver løsere.
Er virkeligt imponeret af de små hylstre.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#5
jeg har skudt mange hylstre op til 20 gange. Udgløder disse i halsen efter ca hver 3.-5. affyring...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)