Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bue jægere
#21
Mit problem med Alu-pilene er at jeg skyder instinktivt, også med compoundbuen...

Det betyder at pilen skal have en bane som hjernen kan regne med, jeg skal kunne SE pilens ballistiske bane når jeg træner, ellers kan jeg ikke kompensere instinktivt for afstanden.

Alle de kulfiber-pile jeg har prøvet, var så lette og tynde at de på de kortere hold ikke krummer nok i "pile-banen"
Resultatet er at jeg på 5 - 20 m. ikke kan ramme præcist i højden ved "ukendt" afstand.

Jeg træner med et sæt pile som er malet gule på en del af skaftets længde.. Alle mine pile har broadhead på. feltspidser og trænings-broadheads flyver ikke ens nok[:I] Det slider lidt på bigballerne[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Mit problem med Alu-pilene er at jeg skyder instinktivt, også med compoundbuen...

Det betyder at pilen skal have en bane som hjernen kan regne med, jeg skal kunne SE pilens ballistiske bane når jeg træner, ellers kan jeg ikke kompensere instinktivt for afstanden.

Alle de kulfiber-pile jeg har prøvet, var så lette og tynde at de på de kortere hold ikke krummer nok i "pile-banen"
Resultatet er at jeg på 5 - 20 m. ikke kan ramme præcist i højden ved "ukendt" afstand.

Jeg træner med et sæt pile som er malet gule på en del af skaftets længde.. Alle mine pile har broadhead på. feltspidser og trænings-broadheads flyver ikke ens nok[:I] Det slider lidt på bigballerne[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Du kan sagtens bruge kulfiber-pile, jeg bruger nogle som hedder GoldTip, de fåes med forskelligt spine (5575 til min 57 punds bue og 7595 til min 62 punds bue).
Hvis dine pile ikke kan "krumme" nok, er de ikke spinnet rigtigt (for stive). Paradokset (pilens krumning om buen de første 6-7 meter), er kun interessant i det vandrette plan - hvis dit nockpunkt på strengen er placeret rigtigt, er manglende træfsikkerhed i højden, en fejl-40 [Wink]

1. Vælg en pil som passer inden for de "pundtolerancer som din bue er.

2. Monter nock og spids.

3. Skyd mod skiven med det bare skæfte (barskaft uden faner).

4. Hvis pilen går til højre (nockenden mod venstre), er pilen for blød og den skal afkortes eller have en lettere spids.

5. Hvis pilen går til venstre (nockenden mod højre), er pilen for stiv og skal have en tungere spids.

6. Hvis nockenden sidder op- eller nedad, skal nockpunktet på strengen flyttes (modsat af hvad nockenden på pilen peger).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#23
dravis, så blev der 12 nye carbonpile klar til langbuen (og ja, det er en langbue).
[Image: Twen02tilVTF.jpg]
Pilene (Gold Tip 5575 XT) vejer 28 gram og har en V0 på 217 fps (også med 100 grains jagtspidser), hvilket giver en anslagsenergi på 61,25 joule.
Buen er en Twenty First Century, Eclipse (Holmegard) på 57 pund ved 28½".

Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#24
Det ser godt ud.
Svar
#25
Der er sket noget med buer siden jeg dyrkede sporten.

@ I.D. Jeg kan forstå at du fremhæver, at det er en langbue fordi den har form som en recurve ( for mig at se). Hvad er det der gør den til en langbue ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Der er sket noget med buer siden jeg dyrkede sporten.

@ I.D. Jeg kan forstå at du fremhæver, at det er en langbue fordi den har form som en recurve ( for mig at se). Hvad er det der gør den til en langbue ?


At strengen ikke slår på benene. Det der gør en recurvebue til en recurvebue er, at strengen slår mod benene og derved gør buen/strengen "kortere" på den sidste del af strengen vandring (og derved accelererer strengens hastighed).

Billedet viser den samme bue opspændt.
[Image: Twen03.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#27
Åhh, så forstår jeg. BTW, den er godtnok smuk.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#28
@ID,

Tjaa... som det nok tydeligt fremgår, så er jeg sakket en del agterud m.h.t. teknologien i bueskydningen[:I]

Det er egentligt ikke et "spining" problem, det er nok mere selve hastigheden på pilen der driller mig.
Hvis pilene går for hurtigt så, kan jeg ikke rigtigt styre højden instinktivt. Så jo det er en "fejl 40", og måske skal jeg bare træne mere[8D]

M.h.t. langbuen så går der nok lidt "dogme" i det .. min langbue skal være meget traditionel, og derfor skyder jeg med træpile, fjer, nocks af horn, beviklinger på pilene af silke o.s.v.

Desværre er min oprindelige taks-bue afgået ved døden ( den blev skæv) så lige nu ligger det stille. Jeg har et projekt på bedding, med carbonfiber og træ, men det har nok lange udsigter.

Jeg har dog også en recurve på ca 50 pund, men jeg skyder mest med min gamle "Silent Hunter"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
Ja, jeg kunne godt se at jeg havde misforstået dit forrige indlæg, men jeg tænkte at andre kunne ha' glæde af "spining-opskriften", derfor lod jeg den stå.
Jeg har også skudt med træpile og Carbon/aluminium ( Easton A/C/E til 200 kr. stykket[xx(]), men endte op med Gold Tip da de er sindsyg robuste og er fuldstændig ens i spinen. Derudover kan de holdes under 100 kr.
Instinktiv skydning har jeg aldrig haft fidus til - jeg bruger en teknik som hedder "gab-shooting".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#30
Jeg hører til min skræk, at en stor del af dem som var oppe til generhvervelse sidste torsdag, dumpede på stribe - jeg var ellers blevet fortalt at skiver/træfområder var blevet ændret så prøven var lettere at bestå. [xx(]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)