Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fastgørelse af våbenskab - fodpaneler
#1
Hejsa,

Jeg er ved at skulle flytte mit våbenskab fra kælderen i mit hus, til et rum hvor der er fodpaneler.

Hvad gør I andre ift. fastgørelsen ? Jeg har ikke mulighed for at bruge gulvet, så det må forankres i væggen. Sætter I bare en træplade ind bag våbenskabet, selvom det er rigeligt grimt i forvejen ;-)

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
jeg har selv fjernet fodpanelerne der hvor skabet står..så skabet helt imod væggen

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#3
Lidt irriterende når man bor til leje, men jeg har også selv overvejet den løsning...

Tænker over det - andre forslag/løsninger er velkomne :-)

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Hvis du kun skal fastbolte skabet til væggen, kan du jo lave en lille sokkel til våbenskabet.

Det har jeg haft tidligere, og det fungerede fint - uden at ødelægge noget.

Men vær opmærksom på, at det er bedre sikret, hvis skabet både er boltet i gulv og væg.

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#5
Jeg er faktisk i tvivl om det er lovligt at undlade boltene i gulvet, også selvom skabet er boltet rigtigt godt ind i væggen !

Mvh Per
Svar
#6
Det er lovligt nok kun at bolte det til væggen, hvis væggen ikke er af pap.

Våbenbekendtgørelsen siger :

Citat:quote:

Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.


Det skab jeg selv har købt fra skyttebutikken skal være fastboltet med 4 stk. 10 mm bolte,som en del af Skafor Blå godkendelsen, men om de 4 bolte sidder i væg eller gulv eller begge dele er underordnet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
I det nye jagt vildt og våben er der en artikel om emnet. Her skriver de at våbenskabe (skafor blå godkendt) skal fastboltes med mindst 4 - 10mm - skruer i væg og/eller gulv for at være korrekt monterede. Jeg har købt et skab som er skafor blå godkendt og her er der kun 2 (8 mm) huller i bund og bagside. Mit spørgsmål er om jeg så skal bore dem op til 10 mm og om jeg må lave 2 ekstra huller i bagsiden, så jeg kan montere med 4 skruer i væggen?? Bor nemlig også til leje og kan derfor ikke montere i gulvet.
I JVV skriver de om de grimme konsekvenser det kan få hvis man ikke efterkommer reglerne med hensyn til bøde, forsikring og jagttegn - så vil da gerne have mit skab korrekt monteret.
Svar
#8
Det er min opfattelse, at de 4 bolte ikke er et direkte lovkrav. i mit tilfælde er de 4 bolte en del af det " set up" der gør, at skabet er godkendt i skafor klasse blå, og dermed overholder den europæiske norm som er lovkravet.

Der fulgte en udførlig skriftlig vejledning med skabet hvoraf det fremgik hvordan og hvorfor montagen skulle foretages på denne måde.

Hvis det er lavet anderledes på dit skab, må det fremgå af godkendelsen af dit skab hvordan det skal monteres. Spørg eventuelt forhandleren hvordan skabet skal monteres for at overholde betingelserne.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det er min opfattelse, at de 4 bolte ikke er et direkte lovkrav. i mit tilfælde er de 4 bolte en del af det " set up" der gør, at skabet er godkendt i skafor klasse blå, og dermed overholder den europæiske norm som er lovkravet.

Der fulgte en udførlig skriftlig vejledning med skabet hvoraf det fremgik hvordan og hvorfor montagen skulle foretages på denne måde.

Hvis det er lavet anderledes på dit skab, må det fremgå af godkendelsen af dit skab hvordan det skal monteres. Spørg eventuelt forhandleren hvordan skabet skal monteres for at overholde betingelserne.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Det er korrekt - det er et indirekte krav, da skafor blå standarden kræver fastboltning med 10mm bolte X4 - om man selv må bore huller, og dermed ændre konstruktionen er jeg meget i tvivl om, men jeg ville ikke selv frygte problemer i praksis.

Hilsen
kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#10
Du låner bare en "Finecutter" af en tømrer, mærker op hvor skabet skal stå med blyant. Skær med finecutteren, og wupti ud med den lille stump fodpanel, som du så gemmer til du engang skal flytte. Finecuttere laver et meget fint snit, jeg har selv gjort det, og det ser fino ud.

Og ja, skabet skal boltes i vægen med 4 bolte. Jeg fandt så ud af, at min væg kun var 9 cm og ikke 10 cm :o) Men tror nu ikke at det kan flås ud af væggen anyway.

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Du låner bare en "Finecutter" af en tømrer, mærker op hvor skabet skal stå med blyant. Skær med finecutteren, og wupti ud med den lille stump fodpanel, som du så gemmer til du engang skal flytte. Finecuttere laver et meget fint snit, jeg har selv gjort det, og det ser fino ud.

Og ja, skabet skal boltes i vægen med 4 bolte. Jeg fandt så ud af, at min væg kun var 9 cm og ikke 10 cm :o) Men tror nu ikke at det kan flås ud af væggen anyway.

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



[:0][:0] Ind til nabo'en med en håndfuld møtrikker og nogle spændskiver.
Gennemgående bolte er bare lige sagen[8D]
Der er jo våbenskabet til at dække opspændingen på din side[Big Grin][Big Grin]

Jeg har selv løst "fodliste problemet" med en sokkel. Sokklen har jeg dog også kunne bolte fast i gulvet, og lavet så høj(som et lille skab i stål) så der lige kan stå 3 par jagt støvler under jagtskabet. De stod altid lidt i vejen førhen, sagde hun[:0][^]

Mvh. P
Svar
#12
Ja hvis naboen er jæger, skal han bare have et skab magen til - så kan de stå ryg mod ryg.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Du er fuld af gode ideer du kære bjørnemand fra det kolde nord :o) Får du dig et slaw isterninger og en tår kølervæske deroppe :o)

Prezz du ved da godt at fruen ikke skal bestemme alt.

Nu forholder det sig sådan, at den anden side af væggen er køkkenet, så til mit held hænger der et fint spejl der hvor det "ene" hul er. Man er vel smart nok til lige at tjekke efter første hul. Faktisk havde jeg målt væggens tykkese i dørhullet, og der var den 10 cm. Men det var den så ikke der hvor jeg borede,

Jeg har godt set løsningen med stel under skabet på NVF, ved ikke om det var dig der havde lagt billede ind der? Men jeg skar som sagt et stykke af fodpanelet ud så det kunne komme ind, havde ikke lige støvler til at stille under skabet. Flytter man er det bare at sætte stumpen i og lige spartle det lille snit på 2 mm. inden man maler det. Er det ikke malet er det bare en gang plastiktræ i den rigtige nuance.

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)