Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rustbeskyttende belægning på pibe m.v.
#1
Hej!

Jeg har en S&L vekselpibe i 9,3x62 til min sauer 202. Den er monteret med mundingsbremse. Mundingsbremsen er lavet af rusttræg stål...

Jeg er netop kommet hjem fra grisejagt i sverige, hvor duggen faldt ret så kraftig sidst på natten. Bare denne fugt fik piben - og gudhjælpemig mundingsbremsen til at ligne undervognen på en 30 år gammel Trabant der alrdig har set rustbeskyttelse...kan det virkelig passe? Jeg olierer altid mine rifler når jeg har haft våbnene i brug.

Nu er spørgsmålet så - kan man give piben + mundingsbremse en belægning som gør den mere modstandsdygtig, ellers skal jeg bare have en flaske olie med i lommen når jeg går på jagt. Jeg tør jo næsten ikke tænke på hvordan den ser ud efter jagt i regnvejr!

Jeg har hørt at Duracoate er godt, men hvad med en QPQ-belægning (eller hvad det nu er det hedder) Er det dyrt, er det anbelfalelsesværdigt osv osv...

Håber I kan hjælpe mig her...

J.
Svar
#2
Jeg har igennem mange år haft meget glade af Break-Free.
Det er bedre end gennemsnittet til at holde rusten væk fra selv de sarte overflader.

Men QPQ skulle være rimeligt effektivt, uden at være for dyrt.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#3
QPQ virker ikke på det rusttræge stål. QPQ har en lidt mere mat overflade end S&L's standard polerede piber.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
break free har jeg så meget af at jeg sælger af det[8D]

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#5
hvad jeg har brugt fra mit 'sports aresenal' er teflon holdigt kædespray beregnet bla til MTB eller landevejsløb i silende regn. Prøvede bla på min Miroku til havjagt = sprøjt på alt metal (faktisk og så lidt ind i løbet) gnid lidt jævnt ud så det bliver en tyndere hinde. Ser måske lidt fedtet ude men ok og ikke nogen problemer men håndtering , 'afsmitning' el lign.. Efter 1 dags havjagt = ingen tegn på rust nogen steder.. andre der var med og havde brugt gunol el anden alm olie havde allerede rustpletter efter par timer!.

Jeg bruger nu denne denne spray på alle mine våben, uden tegn på rust

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#6
Citat:quote:

QPQ virker ikke på det rusttræge stål.


Det gik lidt stærkt, det så jeg ikke lige.

Godt du er vågen gamle!

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#7
Tak for alle svarene!

Jeg bruger somregel noget fedt som fulgte med sa jeg købte min sauer. Det skulle vist nok indeholde teflon..måske jeg skal bruge lidt mere af det og sovse det hele godt ind inde jagt...

Hvordan gør man mundingsbremsen bare nogenlunde pæn igen - de rustpletter der er ikke bare sådan lige at fjerne - det er som at det var farver metallet...

Nogen der havde erfaringer med DuraCoat?
Svar
#8
Jeg bliver da helt nervøs for min rustfrie Tikka Varmint....... - de lover 17mm og 25mm regn den 16. og 17.august
Nå godt med breakfree - mener jeg har noget med silikone i også...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
WD40 er løsningen på problemet[^]

Det er lavet til at fortrænge vand/fugt[Wink]
... og så lugter det "herre nice"[Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
http://www.6mmbr.com/corrosiontest.html

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#11
http://www.wd40.dk/markenportfolio_wd40_faq_dk.php

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#12
Det er nu slet ikke så ringe endda.....

Eneste fluekneppeting kunne være at da det ikke blander sig med vand KUNNE det hindre udtørring af mikrorevner i løbet da der lægger sig en WD40 hinde oven på de "vandfyldte" revner.
WD-40 fordamper hurtigere end vandet.

Andre vandblandbare olier tager vandet med sig under fordampningen.

Bruger selv for det meste BreakFree og BoreTech til rensning.
Robla Solo Mil til ondartede kobberaflejringer. Spørg LasseScour hvordan det virker ifht andre rensemidler...[Big Grin]
Syrefri vangeolie (til bearbejdningsmaskiner) bruger jeg til almindelig oliering.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Bare trist WD40 ikke har rustbeskyttende egenskaber. =o(

Det er godt til at fortrænge vand og give en mildt smørende virkning i øjeblikket, men det fordamper og efterlader utroligt lidt beskyttende hinde, hvis noget overhovedet. Når WD40 tørrer ind, kommer der gerne noget sort snask, á la tyggegummi, ja altså de steder hvor større mængder af wd40 tørrer ind - som eks i teknikken af riflen.

Selv bruger jeg af og til BreakFree CLP til at rense, det er den udemærket til. Den penetrerer og renser også de steder den skal. - men som egentlig rustbeskyttelse bruger jeg gerne en god våbenfedt.

Har eks SuperLube med teflon, men har også en anden lidt mere "svinende" type med Molybdændisulfid (MoS2).
Begge er tilstrækkelig fedtede til at forhindre at vand kommer i kontakt med metallet, men ikke i en sådan grad at det er generende at røre ved.

Hvis man vil gå HELT andre veje, så er BLUE WONDER ARMADILLO måske et produkt man bør overveje.

Det er en form for "regnjakke" af fedt/voks som våbnet skal behandles med, så skaber produktet en tynd men genstridig hinde der er svær at gnide af - men som stadig er ret usynlig.

Det bruges af flere af mine amerikanske kammerater til eks pistoler der bruges som "Concealed carry" og altså udsættes for sved. Og dér virker det fantastisk.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Hvor stærk du en QPQ-belægning...? Svarer den til den behandling som Sauer bruger på nogen af deres piber og låsestole? Sidst men ikke mindst - hvad koster det og hvem kan udføre arbejdet? J.
Svar
#15
Faa piben og laasestolen teflon coated saa er du ude over det problem.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#16
Sådan... Og hvor får man sådan noget gjort - og hvad koster detSmile[Smile]
Svar
#17
Det ved jeg ikke, men skal finde ud af det, men det er herovre, og ikke meget bevendt for dig. En af mine jagtkammerater faar alle sine vaaben teflon coated, og det loser fuldstandig problemet. Prov at sporge Swift, han er metal ekspert og kan muligvis vejlede dig
hogmeister
Hogmeister
Svar
#18
Impreglon i Skåne teflon behandler.

Mvh.
Søren
Svar
#19
W.E Birdsong and associates i Mississippi og de koster omkring $ 200-250.
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)