Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råer i oktober?
#1
Hej alle
I er på fællesjagt midt i oktober.
I hører der bliver råbt råvildt, og ser dyrene på vej mod jeres post.
Da det første dyr forlader skyttekæden 12 meter fra jer, hvad gør I så? (I skyder formentligt det sidste dyr, da det nok er lammet?)

Det kunne også være en anden situation, hvor der kun kom et (rimeligt stort) dyr, der formentlig har lam, men på grund af trykket i skoven er de to blevet skilt. Hvad gør I?

Kort spurgt: Skyder i råer i oktober, eller mener I at lammene er store nok til at klare sig selv, hvis råen bliver skudt væk så tidligt på sæsonen?

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#2
Herfra skydes der kun buk i oktober. Lam, (meget) gammelrå fra november af. Meget små lam når de kommer for, resten får lov at gå.
Spørgsmål. Er det ikke sjovere at skyde en lille buk i maj end et lam i november?
Svar
#3
Vi skyder ikke[Big Grin] råvildt med hagl.

I løbet af december og januar holdes 2-3 trykjagter hvor der skyde lam fra den dårlige ende og et par råer.
Kendte gammelråer som står til afskydning tages på pyrsh engang i løbet af vinteren. Vi er "vist nok" tilhængere af en forholdsvis ung bestand af råer.
Dette er oplæget efter bedste vilje - den rigtige verden ser ofte lidt anderledes ud[:o)]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
vi har det så nemt: intet råvildt før december, og så snakker vi kun om trykjagt med kugle[:p]

personligt mener jeg det er dyrplageri og skyde råen fra lammene i oktober (og til dels i november)[}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

personligt mener jeg det er dyrplageri og skyde råen fra lammene i oktober (og til dels i november)

mvh
Strom, naturgænger

Helt enig med Strøm.
Persoligt mener jeg det er for slapt af de styrende/lovgivende organer, at råen ikke er fredet i oktober. Hvis det bliver bragt på bane, er svaret at man så sandelig da bare selv skal frede råen i oktober. Problemet er bare at mange mener at lov er lov.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Altså skydepligt?
Svar
#7
De uskrevne regler, hvad siger de egentligt til det?

Jeg selv er af den holdning at smaldyr og bukke er det eneste jeg kunne finde på at skyde i oktober. Råer og lam venter jeg gerne med til midt november og fremefter.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#8
Ja det burde blive lavet om fra lovens side. Folk skyder de fleste steder alt hvad der kommer for fra åbningsdagen af. Det med at man selv kan styre det og så kun skyde smaldyr og bukke i oktober og frem er svært og kontrolere. Der er jo også lige så mange meninger om hvordan det skal gribes an.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#9
jeg mener at man ventet med at skyde den gamle rå til december bare for at være sikker og først skyder lammene i november
men sådan er jeg bare skrude sammen *GG*

[Image: Unavngivet1.jpg]
[Image: ajbutton.gif]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#10
@West + Claus Petersen
Gentag 100 gange[:o)] : Vi skal ikke have flere lovmæssige indgreb/begrænsninger, de fleste af os kan godt selv finde ud af at frede rå oa.[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#11
Im with you kima
Svar
#12
Ja hvis det bare var sådan men det kan hovedparten ikke. Hvis man alligevel vil skåne råerne i perioder på sine egne revirer kunne det jo ligesågådt stå i reglerne så alle gør det og ikke kun dem der er herinde på forummet. Det er jo folk som virkelig går op i det og vil det bedste for dem selv og andre også på lang sigt. Men 80% af alle andre har sku et andet syn på det. Ok nu holder jeg min kæft så[Big Grin]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by West

Ok nu holder jeg min kæft så[Big Grin]



nej sguda[Big Grin], du har din mening og jeg har min, det er jo grundlaget for enhver diskussion.

Selvfølgelig er der nogen der ikke kan finde ud af tingene, men jeg mener at lovgivning/begrænsning er en træls løsning, vi skal ikke trække noget ned over hovedet på andre bare fordi vi selv gør det på en anden måde, du har jo lov til at undlade at skyde selvom der på parolen ikke bliver givet begrænsninger[Wink], det konsortie jeg er med i siger lam før rå, men jeg skyder ikke råvildt med hagl(længere), derfor lader jeg da bare være, men jeg går IKKE ind for at råvildt skal have kortere/andre jagttider, ligeledes går jeg heller ikke ind for at hagljagt på råvildt skal forbydes.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#14
problemet er, at lovgivning er den eneste vej fremad, når en del af jagttegnsløserne er uden for pædagogisk rækkevidde[}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by STROM

problemet er, at lovgivning er den eneste vej fremad, når en del af jagttegnsløserne er uden for pædagogisk rækkevidde[}Smile]

mvh
Strom, naturgænger



AARRGGHH, Hvorfor kan vi ikke bare lade være med at blande os i hvad andre gør eller ikke gør, sålænge det er inden for lovens rammer?, hvorfor skal jægere være jægeres største fjende?, bare fordi man har en holdning behøver man jo ikke modarbejde andres, jeg er da fløjtende ligeglad med at nogen skyder rå i oktober[B)], for min skyld må de osse gerne gøre det med hagl[B)], etiske regler er ikke lovgivning og skal heller ikke blive det[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Citat:quote:

personligt mener jeg det er dyrplageri og skyde råen fra lammene i oktober (og til dels i november)

mvh
Strom, naturgænger

Helt enig med Strøm.
Persoligt mener jeg det er for slapt af de styrende/lovgivende organer, at råen ikke er fredet i oktober. Hvis det bliver bragt på bane, er svaret at man så sandelig da bare selv skal frede råen i oktober. Problemet er bare at mange mener at lov er lov.

CP



Det mest fornuftige ville være at fjerne oktober jagten på råvildt også tilføje en måned i den anden ende. Men DN mener principielt ikke at der må drives jagt efter 1 februar, hvilket standser enhver forenuftig revision af jagttider.[}Smile]

Hvis vi ikke kan vi få en måned i den anden ende så hellere beholde oktober jagten!

I øvrigt mener jeg det er umuligt for den gennemsnit jæger at foretage en selektiv afskydning af råvildt på driv jagt med hagl. Efter adskillige gange at hørt skytter der har skudt til lammet hvorefter dyret findes og det er gammelråen, tror jeg ikke længere på det er muligt.[V]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#17
AARRGGHH, Hvorfor kan vi ikke bare lade være med at blande os i hvad andre gør eller ikke gør, sålænge det er inden for lovens rammer?, hvorfor skal jægere være jægeres største fjende?, bare fordi man har en holdning behøver man jo ikke modarbejde andres, jeg er da fløjtende ligeglad med at nogen skyder rå i oktober, for min skyld må de osse gerne gøre det med hagl, etiske regler er ikke lovgivning og skal heller ikke blive det

fordi jagten ikke foregår på et indhegnet område hvor den enkelte jagtlejer "ejer" vildtet indenfor.

af samme grund som erhvervsfiskeren ikke bare kan hive alt hvad han kan ombord og efterlade et goldt hav.

fordi jagt bør udøves etisk og biologisk korrekt.
(etiske regler burde laves til lov)

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Lige mine ord.
[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#19
Hvis vi i et område har en stor (for stor) bestand af rådyr, er det så etisk forkert at skyde råer (evt. de ældre)???

Det kommer vel for dælen an på området? Nogle steder kan der heller ikke skydes mere end én buk pr. 50 Ha, mens der andre steder kan skydes tre. Skal der så laves en gennemsnitsregel, der siger to?

At nogen mener at hagl ikke må bruges til råvildt, well... Skal vi ikke forbyde alle kalibre under 12.7 også? Hagl inde på 15 m afstand er dræbende til et rådyr, så længe skuddet sidder, hvor det skal. Jeg troede I som riffeljægere var mere open-minded end som så.

Ikke alle de regler, men mere etik / moral blandt jægerne. Man kan ikke kontrollere sig ud af alt - desværre.

Der findes brodne kar alle vegne, også blandt riffeljægerne.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by STROM

fordi jagten ikke foregår på et indhegnet område hvor den enkelte jagtlejer "ejer" vildtet indenfor.

af samme grund som erhvervsfiskeren ikke bare kan hive alt hvad han kan ombord og efterlade et goldt hav.

fordi jagt bør udøves etisk og biologisk korrekt.
(etiske regler burde laves til lov)



ad1. nej, men derfor giver det, i mine øjne, stadig ikke andre "ret" til at blande sig i hvordan andre driver den jagt de har lejet.

ad2. nu har vildtet overlevet i en del år, så mon ikke det går et stykke tid endnu[Wink], sagt på en anden måde, sålænge størsteparten af jægerne går på jagt udfra devicen om at de ønsker at kunne se nabojægerne i øjnene, så behøver nabojægerne ikke få ondt i den ende de sidder på.

ad3. hvem siger at de der har lavet de etiske regler har mere ret end andre[?], jeg har en etik der gør at jeg feks. :
1. ved søer ikke skyder ænder på opfløj, kun på returen.
2. på fjorden skyder jeg ænder og gæs på vandet.
3. jeg skyder ikke agerhøns pga. der ikke er så mange.
4. jeg skyder hind i januar, selvom de fleste er drægtige.
Det er helt sikkert at der er nogen som er uenige med mig, men derfor giver det dem ikke ret til at bestemme.

BTW.
Citat:quote:

Originally posted by STROM

problemet er, at lovgivning er den eneste vej fremad, når en del af jagttegnsløserne er uden for pædagogisk rækkevidde[}Smile]



Strom, nu kender jeg dig som en fornuftig og hyggelig fyr[Big Grin], men hvem siger at din pædagogik er den rigtige[?]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)