Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæver
#1
Så fik jeg langt om længe taget mig sammen til at få røget et stykke af det bæverkød vi havde med hjem i foråret.
En saltlage blev kogt op med lidt peber og laurbærblade og efter endt afkøling, fik kødet lov at ligge i denne i ca. 20 timer.
Op af saltlagen, det blev skyllet let under rindene vand, duppet så tørt som muligt, og dernæst lagt/hængt til tørre i køleskabet i ca. et halvt døgn.
Dernæst blev det varmrøget ved ca. 70 grader i 2½ time. Efter endt røgning fik kødet lov til at hænge og "trække" i nogle timer, og derefter i køleskabet.
Kødet er yderst mørt, absolut ikke tørt og med en passende smag af salt og røg. Det eneste man studser over er, hvis man kommer til at tygge i et stykke fedt, det har en meget speciel smag, men det er jo blot at skære det fra.
Røget bæver kan absolut anbefales.....!!!![Wink]

Mvh.
Søren
Svar
#2
yes.. røget Bæver er fint .. har dog ikke prøvet selv at gøre det, men overladt til en lokal røger i S. Første gang vi skød bæver viste vi ikke hvad vi skulle forvente af kødet .. men i hyttens stak af gamle svenske jagtblade kunne man læse at det skulle smage som bjørn - det blev vi ikke meget klogere af. De fleste lokale i mit områder der har smagt bæver, har for det meste prøvet i gryderet ala en blanding af ungarsk gryderet og bøf Stroganoff - har ikke prøvet den version endnu

kødet meget mørkt (næsten 'sort') og i røget form meget stærk/ distinkt smag.. perfekt som 'bacon erstatning' til røræg = mums!

/wold_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)