Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan korigerer i for sidevind?
#1
Klikker i eller laver i tabeller? what to do?

Mvh
CE
Svar
#2
Jeg holder rattet en smule i den retning hvor vinden kommer fra. Pas på hvis du kører i læ bag en lastbil eller et hus. Så kan sidevinden overraske når du kommer ud i det fri............

Sæt evt. tape på rattet i forskellige farver efter hvor kraftig vinden er.[^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg cykler mest, men så lægger jeg mig bare i læsiden af min kone [Big Grin]
Svar
#4
Nej, spøg til side. Jeg klikker ikke, men holder en smule i mod vinden, sådan lidt på fornemmelsen. Det er noget med at vurdere terrænet og se efter om kuglen har læ noget af vejen.

I Ulfborg skyder man ofte fra toppen af en sandstak, men kuglen kommer i læ efter en kort vej. Så skal man næsten ikke korrigere selv om huen er ved at blæse af.

Sidevind de første 50 meter påvirker kuglen mere end de sidste 50 meter, forudsat at der er læ resten af vejen.

Sidevind 90° på flyveretningen påvirker kuglen mere end f.eks 30° men det er svært at vurdere vindens retning uden vimpler. Benchrest skytter kigger altid på de vimpler der er langs banen inden de skyder, men den service har jeg endnu ikke set i Danmark.
Det var ellers nødvendigt til udtagelsesskydning i Hjerpsted sidste år[xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Nu bruger jeg ganske vist engelske maal, men jeg har udregnet hvor meget min kugle driver ved 1 mile vind paa 100 yds. Saa er det blot et sporgsmaal om at gange op ved 2,3,4,5 miles osv og 200, 300, 400 yds osv, og det virker for mig. Slut resultatet er at jeg saa holder den udregnede drift ind i vinden paa den givne sfstand som M@X 2.0 har beskrevet.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
Jeg gør nogenlunde som Max eller prøver i hvertfald - der er mange fælder. Jeg har lavet et lille skema og klistret på siden af min riffel, både med kugle fald og med vindafdrift alt efter vindstyrke og afstand. er utrolig nem at lave ud fra Norma's ballastikprogram.http://www.norma.cc/# (vælg ballastik, vælg metrisk - kan ikke finde ud af at indsætte den rigtigt som en URL idag)

Et lille fif der NOGEN gange kan bruges ved feltskydning: hvis der er mange der har skudt før dig og du har en god kikkert, så du kan se skiverne og du så kan se at hovedparten af plastrene sidder f.eks 15 cm. til højre - se det er der måske en windi grund til .-) og den fejl behøver du jo så ikke at gøre.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Jeg har nu også oplevet, at det bare betød, at de havde skudt et forkert sted [xx(]

Citat:quote:

Et lille fif der NOGEN gange kan bruges ved feltskydning: hvis der er mange der har skudt før dig og du har en god kikkert, så du kan se skiverne og du så kan se at hovedparten af plastrene sidder f.eks 15 cm. til højre - se det er der måske en windi grund til .-) og den fejl behøver du jo så ikke at gøre.


CP

[/quote]
"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Jeg har nu også oplevet, at det bare betød, at de havde skudt et forkert sted [xx(]

Citat:quote:

Et lille fif der NOGEN gange kan bruges ved feltskydning: hvis der er mange der har skudt før dig og du har en god kikkert, så du kan se skiverne og du så kan se at hovedparten af plastrene sidder f.eks 15 cm. til højre - se det er der måske en windi grund til .-) og den fejl behøver du jo så ikke at gøre.


"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]



Var der nogen, der sagde lemming-effekten? Næh ham foran mig sprang ud foran toget, jeg må hellere gøre det samme [Wink][xx(][Big Grin]

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#9
Jeg forstår altså ikke hvad i mener, Halvauto og Ugelvig. Hvis man kan se at langt hovedparten af skuddene der er skudt, sidder klart til den ene side - så skal man altså ikke tænke nærmere over, om det kan skyldes en lumsk sidevind, der måske ikke lige kan mærkes på standpladsen eller hvad er det i mener?

CP

PS Det kan godt være at det er mig der er naiv - men jeg synes ofte at svarene på VTF er så kryptiske at det er svært at forstå meningen. Hvorfor er det man gør det?[:I]
PPs. Det er ikke ment på dit svar øverst Max, den synes jeg faktisk er god, humoristisk og alligevel til at forstå. Men f.eks. Ugelvigs svar herover, hvor der er quotet til 2 svar, den kan jeg ikke finde hoved eller hale i.

Det er altså ikke ment negativt - mere for at fortælle jeg ikke fatter ret meget[Big Grin]
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Jeg prøver bare at sige, at jeg har oplevet nogle gange, at skuddene har været placeret ved siden af det pointgivende område - og jeg tror vitterlig at det skyldes at mange troede, at det var der man skulle skyde - jeg er da også hoppet på vogen undertiden og har så haft "gavn" af det...så mine skud også sad oven i flertallets...
På Ulfborg blæser det næsten altid - men jeg synes det er vanskeligt at vurdere hvor meget man skal holde ved siden af målet netop fordi projektilet kan være i læ på en stor del af turen ud... men jeg er jo også stadig en novice...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#11
Lemming effekten er noget underligt noget.

Hvis jeg er ude at pilke på bugten som den første, så kommer næste båd hen og lægger sig i nærheden af min. De næste 3 både lægger sig i en radius af 100 meter fra os.

Hvis jeg så flytter min båd ½ mil, så flytter de andre med. Og det er tilsyneladende ligegyldigt om jeg fanger noget eller ej.

Det samme sker på skydebanen. Hvis de første skytter om morgenen sætter skuddene en smule til den ene side, på de stadig friske skiver, så er det lemming effekten der får de næste skytter til at skyde efter plastrene, i stedet for at skyde efter det sigtepunkt de lige har stået og indprentet sig selv 1 minut inden de går op på standpladsen. Lemming effekten forstærkes i sidevind.
Hvid de første skytter ikke korrigerer for side vind, så sidder plastrene en smule til, skal vi sige venstre. De næste skytter spørger de første, hvor meget de korrigerede for vinden. Flove over det dårlige resultat, svarer de "ingenting, det betyder ikke noget"
Så skyder andet hold efter plastrene og skuddene sidder endnu længere til venstre osv osv.
Målet må være at undgå "lemmingeffekten". Indprent dig sigtestedet på den skive der er på standpladsen. Vurder sidevinden og beslut dig for hvor meget du vil korrigere. Skyd som du lige har besluttet og vær ligeglad med om du kan se plastrene fra tidligere skytter. Hvis du har vurderet rigtigt og gjort som du ville fra starten af, skulle du nu have flere point end dem der skød før dig.
Enkelt og simpelt.

375Ras kan en historie om hvorfor hans riffel kaldes "Willy"[Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Ja, den tråd gik hurtigt op i hat og briller.

@cepture - hvis du har et trådkors som er beregnet til at "måle" med (f.eks. MilDot) kan du korrigere for sidevind ved hjælp af "dotterne", hvis korrektionen overstiger hvad der kan aflæses i trådkorset bliver man selvfølgelig nødt til at klikke.
Det er en god idé at lave tabeller af sidevinds-påvirkningen ved forskellige vindhastigheder - specielt hvis du skyder på lange hold.
Problemet er dog ofte at vindpåvirkningen ikke er konstant og det er derfor temmelig vanskeligt at korrigere perfekt.

Læs eventuelt HER



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#13
Takker for de gode råd[Smile]
Svar
#14
@Claus, undskyld! Det var ment som en joke (dårlig) på Halvautomatens svar (og bekostning).

@ID, undskyld! Fremover bliver jeg i offtopic eller venter til side 3 med at komme med dårlige jokes på andres bekostning.

@Cepture, jeg prøver at danne mig et indtryk af blæsten. Hvilken retning og vindstyrke. Noget med en fugtig finger i vejret... Herefter holder jeg det formodede til siden og ser, hvor skuddet placeres. Dette bruger jeg så til efterkorrigering. Afstandsmåleren kommer også til sin ret her. Nu skal det siges at jeg endnu ikke har skudt til mål, der bevæger sig. Så jeg har oftest al den tid, jeg behøver.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#15
Du behøver ikke undskylde - især ikke når du nu forklarer så også jeg kan forstå det[:I] Forstod bare ikke om dit svar var til mig eller halvauto.

Lemmingeffekten kendte jeg ikke (heldigvis)
Til en skydning i Karup til en bjørn, opdagede og undrede jeg mig over at kunne se de tidligere skytter havde skudt en hel del til højre. Ved at nærstudere terrænet, gik det op for mig at standpladsen og de første ca. 100 meter lå totalt i læ, det gjorde de næste 200 meter absolut ikke - heldigvis kendte jeg ikke til lemming effekten og korrigerede en del (ikke helt nok - det var måske lemmingeffekten) til venstre - dog nok til at skydningen gik rimeligt.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)