Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regulering / afskydning af rævehvalpe?
#1
Jeg har et spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig med at svare på.

Min nabo har ca. 5 ha jord (ager), der ikke drives jagt på. Det er de ikke interesseret i. De opfeder lidt gæs og høns frilands (orange) til blandt andet julemiddagen. Nu er de kommer i det problem, at ræven er begyndt at nappe fuglene. Det er en tæve med to hvalpe. De går meget på deres marker og der ligger en naturgrav i skellet op mod dem. Nu har de spurgt mig, om jeg ikke kunne skyde de to hvalpe væk først og tæven bagefter. Hvordan stiller jeg mig til det?

Kan det kaldes regulering af skadevordende vildt, når der ikke er tale om en reel produktion (hønseri). Eller er det desideret jagt det hører under og dermed regulering af hvalpe nu og en senere jagt på tæven?

What do I do? Jeg vil jo gerne hjælpe naboen, så ders julemiddag er reddet?

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#2
What do I do? Jeg vil jo gerne hjælpe naboen, så ders julemiddag er reddet? så jeg kan få jagten på deres jord.[Big Grin][8D]

CP
undskyld - men den lå lige så godt. Tror du får svært ved at gøre det i nævnte rækkefølge - hvis først du skyder de to hvalpe, fordufter tæven sikkert - ihvertfald indenfor skydetid. Omvendt er væsentlig nemmere - men hvad siger loven?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Hvalpene må reguleres indtil 31 august, og så er der ellers en række bestemmelser der vedrører ræve ved husdyrhold, men det kan du finde på feks DJ's side.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#4
@CP, bare i orden. Ja, det kunne jo være de skulle have en buk, på et tidspunkt.

Jeg kan jo regulere hvalpene indtil 31/8. Men spørgsmålet, er om man skulle vente til 1/9 og nappe tæven først? Jeg ser dem jævnligt fra mit stuevindue, et dejligt syn. Men jeg har også forståelse for deres problemstilling.

@Great Dane, ja det må jeg. Men umiddelbart er det jo nok tæven der henter "mad" ved tagselvbordet [Wink] Men jeg tvivler på det kan kaldes husdyrproduktion, når det drejer sig om 30 fugle?

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#5
Frit fra min (noget dårlige) hukommelse må man regulere ræve, ilder og mår hele året i en afstand af op til 25 meter fra hønsehuse, udhuse m.m. Jeg kan ikke mindes, at der var et krav om erhvervsmæssig avl af fjerkræ.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Citat:quote:

Bekendtgørelse om vildtskader

https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=13104

§ 4. I forsvarlige indhegninger med fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns eller andefugle, må ræv, husmår og ilder reguleres hele året.

Stk. 2. I en afstand af indtil 25 m fra de indhegninger, der er nævnt i stk. 1, må ræv, husmår og ilder reguleres hele året ved brug af fælder.

Stk. 3. I bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i indhegnede haver samt i pelsdyrfarme må ræv, husmår og ilder reguleres hele året, herunder ved brug af fælder.



bemærk der står intet om erhvervsmæssigt

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Og bemærk at udenfor indhegningen skal reguleringen foregå med fælde, men indenfor hegnet skal de skydes.

Mvh
Karsten
Svar
#8
Jeg takker de ærede formænd for svarene. Så kan jeg med ro regulere hvalpene nu og prøve tæven til efteråret.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#9
slettet
Svar
#10
Ja, nemlig!

Det er den man regulerer byræve efter.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)