Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt tilladelse i Skotland
#1
Vi er nogle kammerater, som tager en tur til Skotland en gang årligt. Hvert år er der et værre cirkus med at få tilladelserne i orden.
For at få Firearm Certificat, skal man sende det originale EU-våbenpas sammen med en kopi af diverse andre papirer til Skotland.
Efter en måned eler mere får man så tilladelsen, hvis ellers våbenskabe og lignende er godkendt.
Sidste år brillierede de med kun at lade tilladelsen gælde i 14 dage.

Først og fremmest synes jeg jo, det er et tåbeligt system, når nu vi har EU passet - og for øvrigt har et eksemplarisk system f.eks. som det foregår, når man skal til Sverige.

Mit spørgsmål er om der er en nemmere eller i det mindste en hurtigere måde at få det klaret på?
Svar
#2
sende EU passet?. vi faxede eller mailede en scan af vores og fik stalkeren til at ordene det (hos Inverness Politi distrikt), stalkeren sendte os derefter FC med alm post = alt ok

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Hvornår var det - vi har de sidste par år været tvunget til at sende originalen?
Svar
#4
vi var afsted i Marts i år .. mener dog FC/tilladelser blev søgt i det sene efterår 2008

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Jeg har lige fået VFP fra den estate i Scotland jeg skal på jagt på i uge 42. De skulle i øvrigt også kun bruge kopi af våbenpas. Det tog 14 dage. Tilgengæld er min 6,5x55 angivet som 6,5mm og min 7mmRM angivet som 7mmM... Hmmm det ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre ved.

Men iflg. engelsk lovgivning er der vist ikke anden måde at gøre det på. Det skal være en person bosiddende i scotland/england der søger om tilladelsen

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#6
Har aldrig skullet aflevere andet end kopi af våbentilladelsen.

Har for god ordens skyld sendt kopi af våbenpasset og jagttegnet med men har fået at vide at det er overflødigt.

Det er en bosiddende derovre der ansøger idet der skal påføres hvor våbnene må anvendes. Med andre ord så giver FAC´en tilladelse til anvendelse af de påførte våben på de påførte områder, hvor en forsikring ligeledes er dækkende.

Har lige modtaget FAC til den kommende tur i uge 42.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
I England svinger det fra politistation til politistation, nogle steder er det kun det orginale pas der duer og andre steder kan du nøjes med at sende et kopi.
Så mon ikke det er det samme i Skotland.
Svar
#8
Nu jager vi ikke sammen med en stalker, men på privatejede områder, så det er da muligt at politiet derfor tjekker ekstra grundigt - sidste år var de f.eks. både på kroen og i vores jagthytte for at godkende våbenskabene før de sendte papirerne retur.

Jeg synes bare det er interessant, om det kan gøres nemmere og så undrer det mig, at EU ikke kommer med nogle fælles regler landene imellem for området.
Svar
#9
@Leo,

Nu skal du være opmærksom på at det er England du taler om!

De er ikke som andre[B)] bare se på deres biler[Big Grin]

Nej,

Når der ikke står éen bag de kender i forvejen så er de mere grundige.

Ham vi jager sammen med har alle opbevaringsforhold iorden og de har tidligere godkendt det. Derfor er det lidt lettere for ham end for "ukendte udlændinge".

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Jeg synes bare det er interessant, om det kan gøres nemmere


Det kan da gøres meget nemmere: Inviter din yndlingsbror med, så skal jeg nok lave papirarbejdet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Reglerne i UK er helt klare, våbenpasset skal sendes over for påtegning.
Sakset fra reglerne,-
27.5 Applications for a visitors’ firearm or shot gun permit will be made by a sponsor to the chief officer of police for the area in which the sponsor resides on the prescribed form of application (form 107) and, in the case of visitors from other EU states, must be accompanied (but see paragraph 29.20) by the visitor’s EFP (section 7(1) of the 1992 Regulations requires the original to be sent to allow the document to be endorsed). In such cases, chief officers should aim to ensure that the application is dealt with as quickly as possible so allowing the original EFP to be returned to the applicant as soon as possible.

At der så er en stor variation fra politikreds til politikreds er en helt anden sag.

Kravet om at det originale våbenpas skal fremsendes og påstemples af politiet og da også helt på linie med EUs regler.
Netop derfor er der et afsnit i alle EU våbenpas, hvor de besøgende medlemslande kan påføre deres stempler.

Et Visitor's Firearms Permit er normalt kun gyldigt for den periode man er på jagt i UK plus lidt ekstra tid til lidt forsinkelser i forbindelse med hjemrejsen.
Strathclyde vil normalt udstede et VFP for en måned. Et VFP kan udstedes med en max gyldighed på et år, hvis man rejser til UK gentagne gange på et år. Men her er der stor variation fra politikreds til politikreds med hensyn til hvilke beviser de ønsker.

Husk også på at den regel Sverige har kun gælder for deres nordiske nabolande.

Renegade
Svar
#12
Det kan godt være, jeg er en naiv drømmer, men jeg synes det er i modstrid med hvad våbenpasset gerne skulle kunne.

Når man har prøvet at pakke sin riffel i en bil i Danmark, køre gennem Tyskland og ind i Polen på herlige jagtdage, og derefter køre hjem igen, så har man et indtryk af, hvor godt det bør være.

Jeg vil til enhver tid kunne fremvise et gyldigt våbenpas hvis tyske eller polske myndigheder skulle spørge, ligesom jeg kan fremvise mit eget pas.

Men ligesom jeg aldrig har sendt mit eget pas til udlandet forud for indrejse, kan det da heller ikke være meningen at man skal det med våbenpasset ?

Det er måske noget man skal prøve at få DJ til at gå ind i, så man kan forsøge at påvirke EU til at gennemføre noget harmonisering her ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
AARRGGHHHHHHHH Jeg sendte 3 våbenpas(reckommanderet) til England sidste tirsdag og vi kunne se via track and trace at de var sendt fra det lokale posthus til england kl 2.44 om natten.....
De er aldrig nået frem og royal mail kan ikke finde dem.

Post danmark vasker hænder og påstår at de med100% sikkerhed er i england og englænderne har aldrig modtaget dem.
Ergo er de nok smidt i havet undervejs!!!

Da våbenpas ikke repræsentere en værdi, så giver postdanmark ikke erstatning og man får ikke refunderet hele beløbet for forsendelsen, man får kun betaling for en alm forsendelse.

Så er det jeg spørger mig selv...hvad fan*** i hel**** betaler man ekstra for at sende det rekommanderet når det lo*** postvæsen hverken dækker det fulde beløb eller gider hjælpe med at underøsge hvor brevet er havnet...vi kan bare kontakte royal mail i england fordi postdanmarks ansvar stopper ved grænsen.

Hold k*** jeg er træt af det lo*** post væsen vi har.

Findes der nogle gode forslag til hvordan vi en anden god gang skal sende vores våbenpas for at undgå ligende?
(og politiet ville have de orginale våbnpas over)
Svar
#14
Det samme skete med et af vores pas sidste år.
Imod al sædvane vil jeg så dog i den forbindelse rose Politiet i Roskilde. De var særdeles behjælpelige og vi fik lavet et nyt meget hurtigt - og udenfor deres normale kontortid.

Mit bedste råd er at få papirerne sendt afsted i så god tid, at man kan nå at reagere på disse uheld. - Og det er så let sagt: Vi får dem altid sendt afsted i absolut sidste øjeblik.

Vi joker altid med, at det vil være dejligt med en dygtig driver og at man da altid kan få brug for hjælp til at slæbe dyrene hjem, men i virkeligheden, så tror jeg faktisk, at jeg ville kunne få en fantastisk tur på trods af at den ville være tvungen våbenfri.
Jeg ville tage kamera og kikkert med og så gå bag en kammerat og nyde oplevelserne sammen med ham. Jeg er overbevist om, at det ville blive en af de ture man bedst ville huske i alderdommen.
Svar
#15
Så skulle i tage at få lavet papirerne hos politiet i Inverness (Hvilket kræver i skal jage inden for deres juristriktion).

De arbejder fornuftigt og udtømmer ikke den mulighed de har.
De kan godt se at det ikke nytter noget da kopier af våbentilladelsen er nok.
De siger at du bare har et problem når du står i lufthavnen hvis tingene ikke er iorden. Der bliver dine våben ene og alene kontrolleret efter dit våbenpas.
Dokumentet "dansk våbentilladelse" er således langt nemmere at sende en kopi af frem for flere sider våbenpas.

Jeg ved godt at de kun vil have våbentilladelsen men sender alligevel hvert år kopi af jagttegnet og våbenpasset med, selv om det ikke er nødvendigt her.

Med andre ord "politiet har valgt fornuftsløsningen"[^]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Kravet om at det originale våbenpas skal fremsendes og påstemples af politiet og da også helt på linie med EUs regler.
Netop derfor er der et afsnit i alle EU våbenpas, hvor de besøgende medlemslande kan påføre deres stempler.


Det er meningen at de KAN gøre det ved "border-crossing"!

Nu er passet et "rejsedokument" og er i sagens natur ikke ment til at skulle postes rundt i verden, men derimod medbringes under rejsen.

Har aldrig oplevet at der blev stemplet noget sted i våbenpasset.

Har du lavet FAC iflg våbentilladelsen er det bare for dem at kontrollere ved grænsen, hvilket de også gør.

Har aldrig nogensinde haft problemer hermed hverken i "england" eller Skotland.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
de gange jeg har skulle der over har jeg bare sendt mit våbenpas til jagtværten der så har taget sig af det, han siger man skal regne med 6 uger. Mener også at det er Invernesse.
Svar
#18
I Inverness tager det normalt et par dage når "vores" vært afleverer kopierne af vores våbentilladelser.

Han må åbenbart have gjort dem opmærksomme på det formålsløse i at risikere at PestDanmark smider våbenpassene væk???

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Men iflg. engelsk lovgivning er der vist ikke anden måde at gøre det på. Det skal være en person bosiddende i scotland/england der søger om tilladelsen



Så vidt jeg kan se, så står der i den britiske lovgivning, at det "bør" være den bosiddende, der fremsender papirerne. Er der nogen af jer, der har pørvet selv at fremsende dem til politiet for at få en tilladelse??

Skal der i øvrigt tegnes en speciel forsikring når man jager i skotland?

Mvh Søren
Svar
#20
Skal der i øvrigt tegnes en speciel forsikring når man jager i skotland?

GT vil ihvertifald gerne tegne en specialforsikring mod solbrændte skrankepaver i engelske lufthavne[Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)