Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny bøsse til under 5K
#1
Hej, jeg står og skal investere i min første haglbøsse.
Den skal bruges til lerduer og forhåbentlig lidt jagt, jeg regner med at det skal være en 12/76.
Om den er brugt eller ny er ikke så væsentligt, bare den er i fin stand.

Hvad bør jeg være opmærksom på?
Har i nogle anbefalinger?
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#2
Hvis det mest er til lerduer og lidt jagt kan du sagtens bruge en 12/70

Magnum kammer er mest brugt til havjagt og du begrænser udvalget hvis du udelukkende går efter bøsser med 12/76 kammer.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Det tager jeg til eftertragtning, så nu er det en 12/70 jeg søger Wink
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#4
Kig efter en brugt Miroku 6000 eller 7000. Eller Browning 325. Godt brugt kan du være heldig at finde en der lige holder budgettet.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#5
Det er et religionsspørgsmål[B)][:o)], men mit bud er Baikal, jeg har haft nogle stykker gennem tiden og har kun en gang oplevet en fejl, den tog andet skud, men det var et spørgsmål om justering.
Knægten har en som han bruger både på jagt og bane og han er udmærket tilfreds.
Finishen er ikke verdens bedste, men det er,synes jeg, et robust og velfungerende våben med samme features som dyrere våben, dog sidder løbsvælgeren i aftrækkeren og kan kun stilles tilbage ved at "knække" bøssen.
Jeg har fundet et par priser, dog kunne jeg ikke finde en "almindelig" med singleaftræk, men jeg gav ca. 3500 kr for min magnum.

BAIKAL O/U IJ27 EIC MED CHOKES (dobbeltaftrækker)
Kal. 12/70, løbslængde 71 cm. Inkl. 3 chokes pris 2.999,-

BAIKAL O/U IJ27 SPORT MED CHOKES (singleaftrækker)
Kal. 12/76, løbslængde 71 cm. Inkl. 3 chokes pris 4.895,-

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#6
Ja, det er jo selvfølgelig som med alt andet inden for jagt, et religionsspørgsmål..
Men jeg tror jeg vil prøve at få nogle af de ovennænvte våben i hånden og se hvordan de ligger i skulderen.

Singleaftrækker er selvfølgelig et must og chokes er jo også en dejlig ting Smile
Mærker som Browning og miroku kendte jeg godt, men var ikke klar over at Baikal, var et udmærket produkt.
Så jeg er da allerede blevet lidt klogere Smile
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#7
Nemlig....

For mange køber billige nye geværer som giver forskellige problemer. Undertiden skal man sidde med et sådant gevær gennem 4 mdr. foran tv skærmen og åbne lukke før skidtet endelig fungerer fornuftigt. Ejerglæden/balance er også lang bedre med et godt produceret våben.
Der findes ikke bedre låsekasse end Miroku/Browning.

Citat:quote:

Originally posted by Sako

Kig efter en brugt Miroku 6000 eller 7000. Eller Browning 325. Godt brugt kan du være heldig at finde en der lige holder budgettet.

Mvh. Jakob



"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
En remington halvautomat, saa gaar man ikke helt galt i byen. Har en gang emellem set en brugt beretta 391 urika til omkring 5K.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#9
Jeg tror ikke en halvautomat er sagen, da jeg har fået fortalt at visse "ældre" jægere ikke er glade for dem da man ikke kan se om de er ladt. Confused
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#10
Kender godt det ansigtsudtryk de aeldre jaegere stille frem naar jeg tropper op med min remington paa faellesjagt. Men vi kan ikke blive ved med at indordne os efter gamle tvaere og fine jaegere som helst skal have tweed jakke og spidsbukser med pipe i munden og en knaekket ss.
Der skal nyt blod til. Nu traeder jeg sikkert nogen over taerene. beklager.[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
starter lige med at sige jeg ikke har noget imod halvautomater har selv haft en. Men gør det aldrig igen.
mine grunde er: Jeg bryder mig ikke om at gå på jagt med den syntes det er meget mere handy at stå og gå med et knækket gevær i hånden. og ja bryder mig helder ikke om at ikke kunne se om den er knækket / ladt .
på flere og flere skydebaner står der ved patron hylster kurven et skildt der hentyder til at den skal bruges. det er da også god moral at smide sine brugte hylstre der i. istedet for at lade ejektoren smide dem direkte på jorden. men med en halvautomat er det svært både at ramme duen og kurven ( i samme skud) og skal eller bør man så ikke selv lige samle op efter sig bag efter ????????

og det med om det er 12/70 eller 12/76 så er der flere og flere af de hurtige stål patroner der er 76( magnum). jeg skyder slet ikke med andet (32g nummer 2 i magnum ) og jeg er slet ikke hav jæger.

mit råd er gå ind i en jagtbutik og sig hvad du vil ofre så får du en hel masse i hånden og tag så den du mener der passer dig.
køber du en ved en privat vil du kun få denne ene i hånden og som uarfaren er det svært at sige om den passer dig.
Michael

lønborgård skov service. Alt til skoven og vildtet
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

starter lige med at sige jeg ikke har noget imod halvautomater har selv haft en. Men gør det aldrig igen.
mine grunde er: Jeg bryder mig ikke om at gå på jagt med den syntes det er meget mere handy at stå og gå med et knækket gevær i hånden. og ja bryder mig helder ikke om at ikke kunne se om den er knækket / ladt .
på flere og flere skydebaner står der ved patron hylster kurven et skildt der hentyder til at den skal bruges. det er da også god moral at smide sine brugte hylstre der i. istedet for at lade ejektoren smide dem direkte på jorden. men med en halvautomat er det svært både at ramme duen og kurven ( i samme skud) og skal eller bør man så ikke selv lige samle op efter sig bag efter ????????

og det med om det er 12/70 eller 12/76 så er der flere og flere af de hurtige stål patroner der er 76( magnum). jeg skyder slet ikke med andet (32g nummer 2 i magnum ) og jeg er slet ikke hav jæger.

mit råd er gå ind i en jagtbutik og sig hvad du vil ofre så får du en hel masse i hånden og tag så den du mener der passer dig.
køber du en ved en privat vil du kun få denne ene i hånden og som uarfaren er det svært at sige om den passer dig.
Michael

lønborgård skov service. Alt til skoven og vildtet


Altsaa paa den skydebane hvor jeg skyder hver onsdag samler de fleste op efter sig dem med halvauto altsaa. Resten samler vi sammen naar skydningen er overstaaet.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#13
Allerførst: Jeg har selv haft halvauto og vil ikke udelukke jeg får det igen, men jeg mener altså også at opsamlingen af patronhylstre efter halvautomaterne ER et problem.
De frivillige hjælpere og bestyrelsesmedlemmer på skydebanerne har masser af arbejde med at passe banerne. Det kan sgu ikke være rigtig at man skal ned på knæ for folk efter skydning. (kravle og opsamle hylstre).

Vi betaler 12500,- om året for at få slået græs på skydebanen. Manden der slår græs bliver SINDSYG når der ligger hylstre, som han rammer med klipperen eller trimmeren og i kan sige hvad i vil, det er et langt større problem at få opsamlet ALLE hylstre efter en halvautomat - specielt hvis der er lidt kø og det skal gå stærkt. Vi skyder normalt omkring 180 kort en træningsaften, så lidt kø kan ikke undgåes. Vi overvejer seriøst at hæve prisen på et skydekort med kr. 10,- hvis vedkommende skyder med halvauto (eller pump)

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Ok paa vores bane skyder vi kun 50 kort hver onsdag, saa det er jo lidt i en an boldgade. Men jeg har set nogen der har sat et lille fangnet op ved siden af flisen, eller en 2x2m harald nyborg presenning paa jorden. Men jo det er da langt nemmere for banen hjaelpere at alle ss eller ou
Men der skal jo vaere plads til alle, ogsaa dem med halvauto og pump. Men at haeve prisen for dem som ikke automatisk rydder op efter sig (auto+pump) mener jeg maaske ikke er den rette vej. Paa vores bane (gjoel i nordjylland) maa folk komme og skyde med det de har.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#15
Nu er vi godt nok lidt langt fra tråden - undskyld.
Hej West (og alle andre)
Vi gør rigtig meget for at alt på vores bane skal se pænt og iorden ud, fangnet bruger vi på sportingbanerne hvor standpladsen i forvejen er rammet ind i en trækonstruktion. der virker det igen ikke til halvautomaterne da de jo netop på en sportingbane bevæges i mange forskellige retninger under skudafgivelse. Når man åbner en ss eller o/u ryger hylstrene lige så fint ind i nettet og ned i kurven. Vi har faktisk talt om et indgreb der er endnu mere vidtgående end at hæve prisen - helt at forbyde brugen af halvauto eller pumps på vores bane - drastisk ja, men jeg tror det ender sådan.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Jeg taenkte lidt det samme om ikke vi var lidt langt fra traaden. Men det kommer man jo naar man diskutere. Men paa vores bane har vi kun en jagtbane og en trap, saa der er jo ikke naer det skyderi som hos jer. Men kan godt se at naar der er 180 skytter pr aften vil der jo ligge en hel del flere hylstre end hos os. Men at forbyde autopump er nok lidt drastisk ja. Der er jo flere situationer, saa vi kan jo ikke alle koere i samme rille[Wink] Det vigtiske er jo folk faar laert og skyde[Wink] Hvis du undre dig over min grammatik er det fordi at jeg skriver fra USA PT.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#17
Ja ok, i har det vildt med folk der bruge pumps og semi, så det er klart at jeg skal have en O/U, singletrigger m. ejector.
Men jeg tror jeg skal kigge efter en brugt miroku, browning eller baikal. eller en beretta hvis jeg er super heldig Tongue
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#18
jo en gammel 12/70 Miroku du .. det har jeg er og totalt glad for = bliver hængende (det bare virker , er bund solidt og den falder totalt godt til mig).. fik min hos Peter Zink i Bjerringbro
ser ud til Peter & Frank har en mage til min, nu til lige under 5k
http://www.bossemageren.dk/app/index.php...nArea=1375
giv dem ring eller bedre tag ud og snak med dem og prøv den af (check lige boringen om noget for dig .. men man kan altid få lavet så der kan kommes chockes i)

/wolfskate

PS: og Zink er super .. de småting der kunne justers blev lavet perfekt uden bøvl

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#19
Jaja, men alt kan blive slidt, selv en Miroku, jeg har oplevet en der var så "slidt" i kamrene at ejektorerne ikke kunne trække patronerne ud.
Miroku, Browning og Beretta er gode og solide våben, men når vi er nede omkring 5000 kr er der risiko for at de er godt brugte[Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#20
hvis det skal være under 5k eller der omkring havde jeg også købt et nyt gevær.
mener bare at baratta browning og miroku holder prisen virkeligt godt på brugt marked. så koster de under 5k er de´n ved at være meget træt
wild game, jaguar, baikal og så vidre. den gang jeg blev konfimeret skød jeg mange lerduer og der købte jeg en wild game til ca 3000 ( købte den af en der havde vundet den. den kostede ca 5k normalt) jeg er i dag 10 år ældre og den stkyder stadig perfekt

Michael

lønborgård skov service. Alt til skoven og vildtet
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)