Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Svineheld i Sverige
#1
Jeg har de sidste år været afsted med min fader de tre første dage.
Vi jager flere forskellige steder omkring en lille by nær Kalmer. I år havde 14 forskellige pas at råde over.

Vi har ikke rigtig oplevet brunst de sidste 4-5 år og har typisk skudt 2-4 bukke - som regel nogenlunde ligeligt fordelt mellem os.

I år blev det til 4 bukke - knapt så ligeligt fordelt, da de alle ender på min væg.

Søndag morgen:

Jeg tog til et område, hvor jeg tidligere har skudt buk - og også skudt noget så gudsjammerligt forbi til en kæmpebuk for år tilbage[xx(][xx(] - så det er et pas jeg altid har store forventninger til.

På vej ned mod det tårn, jeg ville sidde i, passerer jeg en ny veksel hvor der er skrabt og fejet heftigt. Den ligger stik modsat den retning, jeg normalt primært afsøger fra tårnet, men pga. morgenens observationer vælger jeg at sidde, så jeg hurtig tkan vende mig - og det var klogt.

Efter ca. 15 min. kommer bukken travende. Han er kun fri i få sekunder og jeg når lige at dreje mig, stoppe ham med et "bøv", konstatere at han er godt på den rigtige side af ørerne og sende kuglen afsted. Og det var sådan set det.

Jeg hentede bukken, brækkede og satte mig tilbage i stigen med kikkerten. Efter mindre en 15 min. kom et nyt dyr til syne på samme veksel - en lille spidsbuk. Han reagerede promte på buttoloen og det lykkedes at "trække" ham helt ind under stigen. Jeg havde ham gående i godt 20 min. på helt tæt hold - selvom min brækkede buk lå max 15 m. væk.

Helt igennem skøn morgen, hvor tranerne kunne høres i baggrunden og der ikke lød alt for mange skud rundt omkring[Wink].

[Image: sv1-2_2009.jpg]

Søndag aften:

Om aftenen tog vi ud til et nyt område. Vi havde besøgt det lørdag og konstateret, at der var ét pas, der virkede som "sikker buk", et der bare ikke så rigtigt ug og ét ret vanskeligt tilgængeligt.

Min far tog det første, da der jo stod 1:0, og jeg gik mod det sidstnævnte. Det var - selvfølgelig - umuligt at finde det lille spor, der førte ind til lysningen, så jeg endte med at kæmpe mig vej gennem garnnøgletæt birkejungle og sumpet mose. Men jeg fandt da stigen og steg til vejrs - forberdt på en stille aften efter min ret støjende entré.

Men nej. Midt på rydning er der en bakke, og efter 30 min. ser jeg en opsats komme vukkende på modsatte side af bakken. Op med riflen - finde den. Jo, den er go' nok. Eneste problem er, at dyret ikke er synligt og langsomt forsvinder bag bakken og ind mod skoven. Øv.

Og så - lige pludselig - som det jo heldigvis indimellem sker på jagt, ombestemmer han sig og trækker "den rigtige" vej rundt om bakken. Han går længe og esser og jeg har han for mange gange i ikke alt for gode vinkler, ind til han til sidst stiller sig pænt og lydigt op på 70 m med hele bredsiden til - og bum. Det var så den aften.

Min far sad på "det sikre" pas og hyggede sig med lyden af naboen sommeraften-selskab ganske få hundrede meter væk og i den retning, vi lige nøjagtigt ikke havde nået at inspicere, så han var mumter da vi mødtes ved bilen[Big Grin].

[Image: sv2_2009.jpg]

Mandag morgen:

Jeg valgte en meget stor rydning, hvor vi tit har set ræv og hvor der liger nogle kålmarker i kanten, som grisene godt kan lide. Buk stod ikke øverst på menukotet.

Men efter kort tid ser jeg en buk 3-400 meter væk. Han er ikke for stor, og jeg beslutter mig for, at han bare skal have lov at smutte i skoven. Men jeg vil lige prøve at blade ham - og jeg skal love for, at der er bid. Efter få tryk kommer han ret på mig. Det er aldrig lykkedes mig at blade en buk i sverige, så jeg beslutter, at hvis han kan trækkes helt ind og er godt over ørehøjde, så skyder jeg ham.

Han fortsætter lige imod mig - 20-30 meter ad gangen efter hver "pibekoncert". Da han er inde på ca. 50 m. tager fanden ved ham, og han stormer afsted mod skoven somom han har set et spøgelse. Jeg fanger ham, pifter, han stopper og jeg skyder. Han tegner fint men går i skoven.

Efter et par timer sætter vi min fars wachtel på. Hun har lige tage 20 timers så en frisk eftersøgning er næsten lige så godt som en buk. Han er gået ca. 70 m.

Da vi kommer frem, ligger der et dyr med rø... mod os og hovedet op mod en gammel træstub. Ørerne står ret op i luften og opsatsen - er der ikke[:0][:0]. Jeg når at råbe en masse grimt og svede et par liter koldsved inden min far bøjer sig ned, og trækker opsatsen ud af den rådne stub. Det var et par lange sekunder[Big Grin].

[Image: sv3-2009.jpg]

Tirsdag morgen:

Sidste morgen stod der primært "nyd en dejlig morgen i det svenske" på min agenda - og måske en ræv. Skulle der skydes til buk, skulle han være en del over snittet for området.

Jeg satte mig ved en kløvermark og havde selskab af en grævlingehvalp, der tøffede rundt som en beruset blind mand i marken. Efter nogen tid listede jeg telefonen frem og sendte en gomorgen-sms til konen og børnene - og sluttede med, at jeg havde det fantastisk og bare sad og nød den dejlige morgen - og at der nok ikke skete noget i dag. Da jeg listede telefonen i lommen kiggede jeg over højre skulder - og dér stod han - 30 m ude.

Jeg flyttede mig temmelig omgående adskillige politiske pladser til venstre og blev voldsomt radikal. "Ingen buk i dag" blev til "han er den bedste, jeg har set heroppe i flere år" og jer drejede forsigtigt rundt og fandt ham i kikkerten. Han var i mellemtiden sat i trav væk, så det blev et hurtigt skud.

Han tegnede tydeligt - men jeg havde en grim fornemmelse af, at det var lidt bagligt. Efter nogle timer satte vi den meget villige Wachtel på, og hun fandt den døde buk 40 m fra påskudsstedet med en leverkugle.

[Image: sv4_2009.jpg]

Alle skudt med 6,5x55 - 140 g. NPT.
På trods af mit svineheld så vi kun grise fra bilen sent om aftenen.

Brunsten var tydeligt på bagkant - eller helt ovre. Vi så meget få råer og lam og der var ikke rigtig "gang i den".

Men det er nok alligeel én af de sverigsture, jeg vil huske i mange, mange år[Big Grin].

/bundgaard
Svar
#2
Vores nye hus i Sverige ligger i Kalmar län[Big Grin][^]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Vores nye hus i Sverige ligger i Kalmar län[Big Grin][^]

The Shootist
"Live and let live"



Tillykke med det - vildtrig region[Wink]

/bundgaard
Svar
#4
Jeg har nu endelig fået mig tage sammen til at snytte et par ord til billederne ovenfor.

Advarsel: der er en del af dem - ordene altså[Wink]

/bundgaard
Svar
#5
God historie Bundgaard og tillykke med bukkene....[Smile]

Jeg var ikke selv heldig,men så en både svin råer og en enkelt elgko..... jeg bliver ved med at imponeres lige meget hver gang jeg ser elg...[:0][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)