Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sættedybde
#1
jeg har lidt problemer med at få min 22-250 til at skyde præcist. Jeg har fået målt sættedybden til 63,5 mm med Hornady V-max 50 grn. Jeg har ladet forskellige ladninger med N150 og CCI large fænghætter. Ladningerne svinger fra 36 til 38 Grn. Jeg har sat længden til 63,3 mm. MEN jeg kan ikke få den til at samle dem tættere end 25-30 mm på 100 meter[V]

Hvad gør jeg galt?

Vil det hjælpe at trykke kuglen længere i - altså lave en kortere patron for det er vel stik i mod al logik? eller hvad? Kan det være at riflen bare ikke bryder sig om V-Maxen?

Riflen er en Remington 22-250 VLS med 65 cm pibe - stigning 1:14
Svar
#2
Jeg har altid fundet at .22-250 er meget folsomt kaliber at lade til. Jeg ville prove andre krudt typer, og slet ikke bekymre mig om at vride max udgangshastighed ud af den. Og blot for en ordens skyld, forkortelsen af grain er gr og ikke grn.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Hogmeister har selvfølgelig ret [Wink]

Når det så er sagt, kan det sagtens hjælpe på samlingen, at du ændrer på friflugten. Der er stor forskel på, hvad der er bedst,og det vil slet ikke være usædvanligt, at længere friflugt, giver et bedre resultat - nogle rifler er født med friflugt op til 14 mm. og fungerer fint.

Det er dog ofte sådan, at 2 mm. eller mindre, vil være fint - ofte helt op ad bommene, eller nogle få tiendele ind i bommene, vil fungere bedst. Det er dog ikke en god løsning for jagtammo.

Det er min erfaring, at hastigheden har stor betydning for samlingen.
Ofte tæt ved max, eller helt i den lave ende, vil man finde god samling.

Hvis man ikke kan finde "melodien" med den kombination, man har valgt, skal man ændre på 1 komponent ad gangen.

Desværre er det en meget langvarig process, hvor man skal være lidt heldig, for at finde "guldladningen" helt fra starten.
En stående vits er, at piben er slidt op, når man endelig finder den
rette ladning - og så kan man starte forfra [Wink]

Har du iøvrigt prøvet Nosler BT - den plejer at gå godt i 22-250

Alle dine anstrengelser er nytteløse, hvis du ikke renser piben korrekt.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Nu afhænger det vel også lidt af gevær og skytte - nogen vil være tilfreds med at få 25-30 mm grupper ud af deres gevær. Når du nu er meget skuffet over gruppestørrelsen tyder det dog på at du er vant til bedre fra samme gevær?

Det lader umiddelbart til at du har afstemt kuglevægt meget godt til stigningen, men måske den bare bedre kan lide en anden kugle. Det ville jeg lige prøve inden jeg blev alt for frustreret. Går ud fra at du er helt sikker på kikkertmontering mv. så der ikke ligger en fejlkilde der. Hvad bruge du af bænk ved prøveskydning?

Fra min nye Marlin SBL, vil jeg være lykkelig hvis jeg får den til at gruppere 25-30mm - med min Rem/AICS derimod vil jeg ligesom dig være skuffet.

C

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
jeg anvender sidde skydestilling i en bænk.

Med Remington Accutip 50 GrN. skyder den hul i hul
Svar
#6
Hvis standart patronlængde ikke virker, er der et alternativ, sæt kuglen til bummene...

En anden mulighed er også at prøve Vv 140/540 eller N202...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
at sætte kuglen til bummene? er det ikke også det jeg har gjort ved at måle hvor lang patronen maks. kan være og så trække 0,2 mm fra??
Svar
#8
Næ, så skal du lægge dem til [Smile]
Svar
#9
Alle mine ladninger er lige til bummene. Da jeg fik min riffel bygget fulgte der et lille stykke af piben med hvor kammerhalsn var skaaret med samme varktoj, og hvis jeg vil tjekke langden satter jeg blot en opladet patron i og drejer den som var den i en blyantspidser, og hvis jeg ikke ser nogen marker paa projektilet ved jeg at jeg er sat for dybt, og bliver ved med det til jeg ser en let rids i projektilet, og vupti der er den korrekte sattedybde for min riffel.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#10
Jeg bøvler lidt med en ladning også.

Det drejer sig om 30-06 nosler BT 165 grains.Jeg har pt. 2mm friflugt og har forsøgt både med N140 og N160, men den spreder skudene for meget.

Har prøvet at lave friflugten mindre,men så syntes jeg at der begynder at komme tegn på overtryk.??? Kender i til det problem.???

Riflen er en Sauer 202 som i øvrigt skyder rigtig godt med Accubond 180g,Hornady 165g BTSP og A-max 178g

Mvh.

bka
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)