Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
243 win
#1
Jeg overvejer køb af riffel i kal. 243 til jagt på råvildt.

Er der nogen der vil hjælpe med valg af ammunition (fabriksladet) til denne kaliber og oplysninger mht. praktiske erfaringer.

Er der nogen med erfaringer med denne kaliber til kronvildt (skotland etc.)?

Hvordan er mulighederne for billig træningsammunition?

msn
Svar
#2
Hej MSN,
har ikke videre erfaring med 243 win. Men skytten som jeg var hos i SKotland i år bruger 243 win. Han synes dog, at den er lidt for svag til f.eks. SIka hjort. Han har ingen problemer med at skyde på hinderne, men han mener at handyrene er noget mere robuste. Jeg tror dog, at hvis man får en god kugle til dette kaliber, så kan den gøre det godt. Jeg tror skyttens problem er at han generelt bruger ret letekspanderende kugler. Han plejer at bruge 270 win til kornvildt og Sikavildt. Utrolig mange skytter i Skotland skyder kronvildt med 243 win.

I Sydafrika er 243 win faktisk og ret populær. Den bruger de til kødjagt/slagtejagt. Her skyder de ofte dyrene på hoved eller hals.

Ligesom Speedy, så står der også en 243 på listen hos mig. Men jeg synes der er lidt for lidt forskel på den og 6,5x55 som jeg har. Skulle jeg have en riffel mere, så vil jeg ikke afvise at det kunne blive en 6,5x55 mere. Går man ned i projektilvægt i en 6,5x55, så vil man få en lige så fladtskydende riffel som i en 243 win.

mvh. Johannes
Svar
#3
Hej msn, rigtig godt kaliber, hurtigt og fladtskydende og hårdtslående. vælg for alt i verden projektiler af solid konstruktion
Nosler Partition 100 gr. eksvis, alm. blødnæsede giver voldsomme udskud, specielt ved træf i skulderblad, min kone skød en med en 100 gr. Sierra blødnæset, halvdelen af bovbladet manglede!! dem hun har skudt med partition derimod havde udskud på en omkring 1 femkrone i størrelse, dog er der som regel en del væske og blodsamlinger omkring ind- og udskud. Har desværre ingen praktiske erfaringer på større vildt; men den er meget populær og bliver flittigt brugt i Skotland på kronvildt.
mvh
.358jap
Svar
#4
Jeg mener faktisk at Steen S skyder med 243 win og med Barnes X projektil. Han har da sat et billede ind af en buk der er skudt i år med et sådan projektil.

mvh. JOhannes
Svar
#5
Hej Msn

Jeg købte en 243W sidste år og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Jeg har godt nok ikke de store erfaringer med kalibret endnu men har skud tre stykker råvildt med den og det har været knald og fald effekt hver gang. Jeg har brugt Sako Gamehead 5.8 grams fabriksladet ammo, og de giver et maget fint udgangshul lidt mindre end en femkrone og der er næsten ikke noget kød er skal skæres værk pga. blodudtrækninger. når jeg ikke har mere Sako ammo vil Jeg prøve Swift Scirroco 5.8 gram som jeg selv lader.
Jeg mener at Federal laver en forholdsvis billig træningsammo. Men ellers er der rigtig mange muligheder hvis du lader selv for der er et kæmpe kugle udvalg i .243. Efter min mening et rigtig godt kaliber til bukkene[Smile]

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#6
Jeg har ladet nogle .243 til en kammerat med 95 gr. partition. Han har i denne sæson skudt 3 bukke med dem, og de stod af i knaldet hvergang...[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#7
Hej msn

.243 win er en dejlig cal.

Min far og jeg har bruger den, og har vel til sammen skudt over 35 stk råvildt, vi bruger norma 100 gr (6,5g) blyspis har ikke haft en der er gået mere end 30m over 70% har lagt sig inden for 2-5m, har selv haft en der lagde sig hvor den stod. vi skyder gerne lige over hjertet, et pænt lille udgangshul på ikke mere end en 5kr har også lavet "skæve" skud uden store udganhuller, har kun skudt en buk hvor der ikke var gemnem
skud men den blev også skudt for fra på bringen, fandt kuglen i bagkøllen, var ikke så meget "nørd" den gang så den blev ikke væget, men den var pænt stor,

så hvis du er leder efter en riffel der er god til råvildt så kan jeg
varmt anbefale .243 win.

Karsten
Karsten
Svar
#8
Som Johannes ganske rigtigt nævner skyder jeg med 243 win og er virkeligt glad for den. Jeg har prøvet Speer Grand Slam, Nosler Partition og Barnes TSX projektiler og alle virker tilfredsstillende. Min favorit er dog blevet Barnes TSX, da jeg med disse opnår den bedste præcision samtidig med en god effekt på råvildt uden store ødelæggelser. Jeg er enig med dem som tidligere har skrevet at dette er kaliber som kræver gode projektiler, pga farten og den relativt lille kugle.

Da jeg købte min 243 win tog jeg kort tid efter et ladekursus, da udvalget af fabriksammunition med gode kugler var meget sparsomt. Dengang kunne jeg stort set kun finde Sako Twinhead (nosler partition projektil) som jeg syntes om. Nu kan jeg se at Norma laver fabriksammunition med både deres eget Oryx-projektil samt Rhino kugler, og jeg kunne forestille mig at de virker udemærket også.

I modsætning til Jakob er mine erfaringer med Sako Gamehead ikke gode. Nu har jeg godt nok kun skudt 1 rå med denne kugle før jeg satte resten af pakken i skiverne på den lokale skydebane. Knald og fald effekt, bestemt, men masser af blod og mos også. Kuglen gik ind omkring skuldren og må have ramt knogler og splintret fuldstændigt. Der var intet udgangshul og jeg fandt ingen fragmenter af kuglen. Jeg ved godt at jeg kan have været uheldig og at dette blot var en enkelt dårlig kugle, men jeg gad ikke tage chancen og fandt på noget andet.

Mvh.
Steen S
Svar
#9
Nu bliver jeg sikkert upopulær. Jeg har aldrig fattet fidusen med 243. Kuglebanen med en 243 6,5 grams kugle svarer til en 7,8 grams i 6,5x55 (Norma's ballistik program). Begge har ubetydelig rekyl, men der er mulighed for at opgradere en 6,5x55 til "storvildt". Man kan givetvis lave en lettere riffel i 243 pga den korte lås, men de fleste producenter i <10.000 kr klassen benytter alligevel en 30-06 lås til det hele. Køb en 6,5x55 - billigste træningsammo. og stort udvalg i jagtpatroner.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by gordon

Nu bliver jeg sikkert upopulær. Jeg har aldrig fattet fidusen med 243. Kuglebanen med en 243 6,5 grams kugle svarer til en 7,8 grams i 6,5x55 (Norma's ballistik program). Begge har ubetydelig rekyl, men der er mulighed for at opgradere en 6,5x55 til "storvildt". Man kan givetvis lave en lettere riffel i 243 pga den korte lås, men de fleste producenter i <10.000 kr klassen benytter alligevel en 30-06 lås til det hele. Køb en 6,5x55 - billigste træningsammo. og stort udvalg i jagtpatroner.



Jada, der er mange gode argumenter for at købe 6.5x55. I min verden er en 243 en specialriffel, hvor 6.5x55 mere er en all-round riffel. Men ellers kan man jo lave din sammenligning med flere andre "all-round rifler" ladet op med lette projektiler og nå frem til nogenlunde samme resultat. Så vi ender vel bare ud med resultatet, at det eneste vi allesammen har brug for er en 30-06, som vi så kan lade op med lette eller tunge projektiler alt efter hvad vi skal jage, fordi dette er det er det mest rationelle??. Uha nej fri mig for den forfærdelige tankegang, og nævn ALDRIG denne argumententation overfor min kæreste [Wink].

6.5x55: Praktisk, all-round, let rekyl osv., jada. Kedelig ?...også i den grad [Wink][Big Grin].

Mvh.
Steen S
Svar
#11
hej msn
køb med hjertet
der er jo rifler nok der ude
243 er en dejlig cal
men det er alle cal. jo og hvis der ikke er nogle kronbasser på din jagt så er den jo fin

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#12
Jeg har haft en fuldskæftet Sako AII i 243Win i ganske kort tid, men den røg, da samlingen var lige stor nok, og jeg havde en kammerat der stod og manglede.

Den var rigtig precis, og rekylen er noget mindre end min fuldskæftede (Steyr-)Mannlicher-Scönauer M72

Til rensdyr, der er en 243 mere end rigeligt, de lægger sig som regel i knaldet, selv med en .222 Rem.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)