Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meget betænkelig dom
#21
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Jeg er enig med ID i at det er betænkeligt at staten er begyndt at udlevere danske statsborgere til retsforfølgelse i andre lande. Jeg tror selv på at vi på trods af alle kritiske røster har et af verdens mest retfærdige retsystemer. Jeg har i hvert fald ikke tillid til det amerikanske system.
Hvis en dansk statsborger har gjort noget kriminelt i udlandet og undslipper til Danmark, så må sagen gå for retten i danmark efter min mening.

LANI



Så når en gut fra Yemen har slået et af mine børn ihjel og er flygtet til Yemen så skal jeg være tilfreds når han sender mig en check på nogle tusinde kroner som blodpenge - hvilket jo vil være ok under Yeminitisk ret. Nej vel, her vil jeg da gerne se at der udstedes en international arrestordre så der forhåbentligt senere kan falde en dom i DK
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by yeti

..........hvilket jo vil være ok under Yeminitisk ret.

Says who? Med mindre at du kan kildehenvise til steder i Yemenitisk lov/ret, der giver grønt lys for sådan en handling, syntes jeg at vi skal holde sådanne påstulater ude af debatten. Det forplumrer tingene og er med til at underbygge et uhensigtsmæssigt hysteri.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#23
Enig. Det er et ringe demokrati, der udleverer sine borgere til retsforfølgnig med krav om hårdere straffe end dem de skulle afsone i deres hjemland for samme forbrydelse.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#24
Enig. Det er et ringe demokrati, der udleverer sine borgere til retsforfølgnig med krav om hårdere straffe end dem de skulle afsone i deres hjemland for samme forbrydelse.

hvorfor dog det ?
hvis en dansk statsborger vælger at tage chancen og vinde bamsen ved ulovligheder i et andet land, kan jeg ikke se at det rager den danske stat

f eks: hvis en person vælger at modtage et pænt beløb for at smugle narko og pågribes i et fremmed land, er det vel naturligt at straffen afsones i landet hvor forbrydelsen fandt sted.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#25
Nu må i lige styre jer. Tænk jer nu godt om, før i straks villigt erklærer jer klar til at udlevere egne statsbogere til retsforfølgning i udlandet.

Forestil jer følgende scenarier.

1. forbrydelsen man har gjort er ikke stafbar i hjemlandet (eks. en kvinde har drukket en øl på en café uden at bære tørklæde)

2. forbrydelsen er også strafbar i hjemlandet, men straffen er urimelig høj eller middelalderagtig (eks. man får hugget hånden af, stenet på offentlig markedsplads eller lign.)

3. forbrydelsen er også strafbar i hjemlandet, men retsikkerheden i landet er meget usikker og man står stort set uden rettigheder (eks. bliver smidt i et hul i årevis indtil en dommer får lyst til at tage din sag op, hvorefter du får en delitant som advokat, hvis du overhovdet har ret til en, bagefter farcen (retssagen) bliver du så trukket ud bagved og skudt)

Jeg kan til orientering oplyse om at der pt. er 2 norske statsborgere varetægtsfængslet i et afrikansk land (kan ikke huske hvilket). De er tiltalt for drab på deres chauffør. Da deres retssag skulle for her forleden skulle de gå spidsrod (gå igennem en folkemængde mens de slår dig med kæppe) igennem hele byen op til retten. Da de kom derop, viste det sig at retssagen var udsat, så de skal igennem hele møllen igen næste gang deres sag skal for. Tror i at de får en retfærdig retssag ????? man er vel næsten allerede dømt, når man allerede før sagen er startet skal gå spidsrod.
I pågældende sag er de formastlige nordmænd sikkert skyldige og min holdning er da også at hvis man bliver taget i det land man har begået forbrydelsen i, så er der ingen kære mor...though luck, du skulle have holdt din sti ren, men derfra til og så udlevere sine egne statsbogere til sådanne tilstande er jo absurd.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by STROM

hvorfor dog det ?
hvis en dansk statsborger vælger at tage chancen og vinde bamsen ved ulovligheder i et andet land, kan jeg ikke se at det rager den danske stat


Nu er det jo sådan STROM, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist og fordi man bliver anklaget er det jo ikke sikkert at man er skyldig - derfor bør Danmark ikke udlevere sine statsborgere til retsforfølgning i andre lande.

Nu er der jo også ganske stor forskel på at blive taget med fingrene i kagedåsen i udlandet (som Lani skriver) og så være kommet hjem og efterfølgende blive udleveret fordi det pågældende land anklager en for en forseelse.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#27
[quote]Originally posted by Høgh

Enig. Det er et ringe demokrati, der udleverer sine borgere til retsforfølgnig med krav om hårdere straffe end dem de skulle afsone i deres hjemland for samme forbrydelse.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Helt enig !! og da det danske samfund iøvrigt beskytter et ikke lille antal udlændinge med tvivlsom baggrund - sættes tingene da rigtigt i relief !!

Men hold da kæft hvor man hygger sig i denne tråd[8D]
mvh
Svar
#28
@ ID - Point taken

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by yeti

..........hvilket jo vil være ok under Yeminitisk ret.

Says who? Med mindre at du kan kildehenvise til steder i Yemenitisk lov/ret, der giver grønt lys for sådan en handling, syntes jeg at vi skal holde sådanne påstulater ude af debatten. Det forplumrer tingene og er med til at underbygge et uhensigtsmæssigt hysteri.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Brug af blodpenge som løsning er relativt almindeligt i flere lande i mellemøsten. Det er typisk noget der er tradition for i 'retssystemer' der er stamme baserede. Her har du et eksempel der for så vidt vender lidt på hovedet i forhold til det jeg satte op idet den efterladte familie skal vælge imellem dødstraf til den formastelige eller at tage imod blodpenge http://i.pol.dk/udland/article648002.ece

Her er der så et eksempel fra Afghanistan http://www.nordjylland.dk/udland/forside...50%2c5%2c2

Typisk er det dog sådan at den forudrettedes familie skal accepterer et tilbud om blodpenge for at forbryderen går fri, men hvem ved om det også gælder hvis der er tale om at forudrettede er vantro... jeg ved det ikke. Men jeg ved at hvis jeg bliver slået ned på gaden, røvet eller på anden måde udsat for en forbrydelse så vil jeg gerne se at forbryderen bliver dømt, og at vedkommende ikke bare kan gemme sig i et andet land hvor man ser mindre kritisk på sådanne gerninger.

Men men som med så meget andet, så er tingene jo ikke sorte og hvide, og jeg er imod udlevering hvis der er risiko for dødsstraf, og mener heller ikke at man skal lave udleveringsaftaler hvis en fair rettergang ikke kan forventes.

I den konkrete sag mener jeg dog at man må stå ved de gerninger man har gjort og har man smuglet stoffer så er risikoen altså nogle år i skyggen. Så kan det da være at UM skal sikre den nødvendige advokatbistand så sagen kan afgøres på en fair måde, for hvem ved måske er hun som hun selv hævder uskyldig, og så skal hun da ikke dømmes.
Mvh.

Yeti
Svar
#30
Hvilke lande ville du forvente en fair rettergang i - USA f.eks.?
Camilla Broe har udtalt til pressen at hun overvejer at tilstå noget som hun ikke har gjort, for at komme hurtigere hjem.
Hvis hun bliver dømt efter anklageskriftet i USA, står hun (så vidt jeg husker)til 25 års fængsel.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by ID

Hvilke lande ville du forvente en fair rettergang i - USA f.eks.?
Camilla Broe har udtalt til pressen at hun overvejer at tilstå noget som hun ikke har gjort, for at komme hurtigere hjem.
Hvis hun bliver dømt efter anklageskriftet i USA, står hun (så vidt jeg husker)til 25 års fængsel.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Det at der er forskelle på straflængden er vel ikke noget der har med en fair rettergang at gøre. Her hjemme er der også mange der mener at straflængderne er for korte (jeg er ikke en af dem), og det må man vel tage med i sine overvejelser inden man kaster sig ud i en kriminel handling i et land. Det at Camilla siger at hun overvejer at tilstå ser jeg mere som taktik som enten bunder i et forsøg på at rejse en folkestemning i DK eller skyldes at hun er klar over at hun ikke står stærkt i en retssag.

Jeg synes faktisk at der er andre områder hvor DK behandler sine statsborgere væsentligt dårligere. Jeg har vel fortsat omkring 1.800 par som 'naboer' i Malmø der alene bor der fordi de ikke kan bo i Danmark til trods for at en af dem er dansk statsborger. Jeg synes at der skal gøres en stor indsats for at begrænse tvangsægteskaber, men en sådan indsats må ikke betyde at par der af egen vilje er fundet sammen mister deres ret til at bo i Danmark. Det må da være en af de mest grundlæggende rettigheder for et lands statsborgere at de kan bo i eget land også selv om at de har valgt noget så almindeligt som at gifte sig inden de fylder 24.
Mvh.

Yeti
Svar
#32
Her er endnu en meget speciel dom...

http://politiken.dk/indland/article775710.ece

Og nej, inden der er nogen med for meget fritid får den skingre stemme på, så sympatiserer jeg hverken med narkomaner eller narkosmuglere. Jeg undrer mig blot over dommen for 'smugling' af lovlige stoffer.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Her er endnu en meget speciel dom... Hvor ?

Og nej, inden der er nogen med for meget fritid får den skingre stemme på, så sympatiserer jeg hverken med narkomaner eller narkosmuglere. Jeg undrer mig blot over dommen for 'smugling' af lovlige stoffer.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil


Mvh.

Yeti
Svar
#34
Så Yeti, nu skal du ikke allerede starte med at mobbe [Big Grin]

Mit forgående svar er rettet

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#35
Når man straffer efter forsæt bør man også frifinde ved ikke forsæt og det kniber det lidt med..............jeg har ihvertfald aldrig hørt om nogen som blev frifundet fordi de troede at den ulovlighed de begik, var lovlig.
Lige for tiden kører der en sag, om en flaskedreng som har glemt at lægge en hobbykniv fra sig på arbejdet og som blev "taget" på vej hjem................han skal 7 dage bag tremmer.
Min søn arbejder i Irma efter skoletid - det er ofte at der ligger en af de små tynde hobbyknive i brystlommen på hans Irma-skjorte når han kommer hjem. Jeg påtaler det, når jeg ser det men han syntes ikke at det kan være så forfærdeligt (hvilket det heller ikke burde være).......................fanden ta' den knivlov.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#36
Det er uhensigtsmæssigt når de utilsigtede virkninger af en lov langt overstiger de tilsigtede.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Redigeret af Kima
Svar
#37
Hvis ikke et demokrati går i brechen for sine egne borgeres ret til at blive dømt efter sit eget samfunds love - i det mindste når borgerne fysisk befinder sig hjemme - så har jeg svært ved at se, hvorfor borgerne i skulle støtte op om demokratiet. Loyalitet gælder i min bog begge veje.

Jeg har ikke den store tillid til andre landes retsystemer - og herunder U.S.A.'s. Uanset hvad man måtte mene om terrorisme (jeg mener selvfølgelig at det er en alvorlig forbrydelse) så kan jeg ikke se, at NOGEN forbrydelse tilsidesætter de simple retsprincipper, der har været en af grundpillerne under vore samfund i århundreder. I dag kan man blive indespærret på en amerikansk militærbase i årevis uden nogenside at blive fremstillet for en dommer. Det er ikke tillidsvækkende, og er dele af det amerikanske retssytems ikke tillidsvækkende, så smitter det af på resten. Jeg forventer ikke at Camilla Broe får en - efter danske standarder - fair retssag i U.S.A. og kan kun tilslutte mig Lanis tanker om, at hun burde retsforfølges og evt. dømmes i Danmark på baggrund af de besviser amerikanerne kan stille med.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

og kan kun tilslutte mig Lanis tanker om, at hun burde retsforfølges og evt. dømmes i Danmark på baggrund af de besviser amerikanerne kan stille med.



Tænk engang hvor let det ville være at gå fri for selv stærkt krænkende (for den det går ud over) forbrydelser hvis man skulle indføre dette som standard.

Eksempel:
2 mænd er i byen på hvert sit værtshus og bliver begge udsat for vold. Den ene bliver ikke mere tilredt end at han kan tilkalde politiet og voldsmanden der viser sig være udlænding bliver anholdt med det samme. Den anden får rigtigt mange tæsk og kommer først til bevidsthed næste dag. Han kan fortælle hvem voldsmanden er da han inden volden startede havde snakket med personen. SAS kan dog oplyse at vedkommende er rejst hjem til Peru samme morgen. Skulle person nummer 2 så trods de varige med talebesvær, synsforstyrrelse og stomipose sendes til Peru sammen med anklager for at vidne og fremligge beviser - langt de fleste steder accepteres videoafhøringer ikke da det svækker muligheden for at stille spørgsmål og under alle omstændigheder vil det være et spørgsmål for det pågældende lands regering at lovgive om.

Ja jeg ved ikke med jer, men i ovennævnte situation synes jeg at det nuværende system hvor banditten kan efterlyses via Interpol og begæres udleveret til retsforfølgelse der hvor ugerningen er begået så det er vedkommende der skal besværes og ikke dem det er gået ud over.

Men når vi nu er ved retssikkerhed, hvad mener I så om at der tilsyneladende er blevet udvist ligelovlig megen kreativitet i forbindelse med døgnrapporterne som blev skrevet da ungdomshuset, og at man med disse i hånden har fået varetægtsfængslet personer som tilsyneladende ikke skulle have været varetægtsfængsler. Jeg har det kun fra hvad Per Larsen i dag har udtalt i radioen, men holder det ellers vand er jeg temmeligt spændt på hvad der gøres ved det. Havde jeg eller en anden almindelig borger gjort noget ligende hvad det vel enten været en straf for frihedsberøvelse eller dokumentfalsk man kiggede på og det er begge områder hvor dommen plejer at være til at føle på...
Mvh.

Yeti
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Skulle person nummer 2 så trods de varige med talebesvær, synsforstyrrelse og stomipose sendes til Peru sammen med anklager for at vidne og fremligge beviser


Hvis det er nødvendigt for at få manden dømt, så ja. Dog vil jeg påpege at vi taler om danske statsborgere som bliver udleveret..........det betyder ikke at det automatisk bør være sådan for andre lande. Det kan lyde lidt hyklerisk men i og med at jeg har mest tiltro til danske domstole vil jeg forbeholde mig ret til at indtage dette standpunkt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Skulle person nummer 2 så trods de varige med talebesvær, synsforstyrrelse og stomipose sendes til Peru sammen med anklager for at vidne og fremligge beviser


Hvis det er nødvendigt for at få manden dømt, så ja. Dog vil jeg påpege at vi taler om danske statsborgere som bliver udleveret..........det betyder ikke at det automatisk bør være sådan for andre lande. Det kan lyde lidt hyklerisk men i og med at jeg har mest tiltro til danske domstole vil jeg forbeholde mig ret til at indtage dette standpunkt.

Som jeg indledte med at skrive så - Tænk engang hvor let det ville være at gå fri for selv stærkt krænkende (for den det går ud over) forbrydelser hvis man skulle indføre dette som standard.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)