Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harekillinger dør
#1
Harekillinger dør inden de bliver udvokset er forklaring på tilbagegangen i harebestanden http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artikler/artikel/harekillingerne-doer/
Det kan så ønskes at det opklares hvorfor killingerne dør, så tilbagegangen kan standses i tide.

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#2
Personligt så tror jeg at de sorte fugle har en stor del af skylden. Dog har vi mistet dem lokalt efter elledningerne blev fjernet i efteråret. Måske vi vil have flere harer i oktober?
Svar
#3
Den store bestand af rovfugle har vel også deres del af æren ? De er jo ikke ligefrem blevet færre i antal de senere år.
Svar
#4
Er det bare mig, eller har I også en fornemmelse af at der bliver flere og flere sorte fugle - er der nogen der tæller sådanne ?
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Jeg er mest tilbøjelig til at gi' sommerens kraftige regn skylden - harekillinger kan ikke tåle vand/regn.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Hvad med de voksne hare som ligger i vejsiden [xx(]
der er vel også nogen der savner en lille mælke tår [V]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#7
Det har altid været sådan at kun 20% af harekillingerne overlevede

De fleste dør af sygdom. Omkring 1/3 bliver dræbt af landbrugsmaskiner. Harekillinger sidder helt stille, når de føler sig truet - et er en dårlig strategi, når truslen er landbrugsmaskiner.
Omkring 1/4 bliver spist af rovdyr.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#8
Under bukkejagten ser jeg flere harer, men til efterårets jagter er de som forsvundet!
Måske er det ikke bare killingerne der har et stort frafald.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#9
De er da klart at der er færre hare om efterår prædatorer trygget mangedobler sig alt rovviltyngel er sulten og skal skaffe sig selv føde ind til vinteren har tyndet ud i dem som ikke kunne finde ud af de!

Og så er der jo den klimatiske indflydelse mere regn og blæst færre harekillinger!

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#10
Er lidt i tvivl om der er færre harer.

Vi gider jo ikke gå på haretramp som man gjorde op til tresserne!

Nu har vi jo fået råvildtet der vælter ud af de levende hegn, moser - krat o.s.v.

I tresserne var det usædvanligt der blev skudt råvildt udenfor ''grevskaberne'' Meeeen .... dengang gik man på haretramp.

Hvem gider slæbe sine fedtede støvler igennem en pløjemark ? Det er faktisk i den ''habitat'' jeg har set flest harer nedlagt.

..... Meen det var jo dengang[Smile]
mvh
Svar
#11
Ja jo haretramp i pløjemark er en lollandsk specialitet, især på regnvejrsdage. Hernede er bestanden mindsket en del efter de meget effektive selvkørende roeoptagere er blevet så udbredt. I de gode gamle dage, leverede vi sukkerroer 2-3 gange om ugen. Direkte taget op på dagen og kørt til fabrikken. Der var frisk afskårne skiver på markerne hele tiden i hele oktober og første halvdel af november. I dag bliver en mark på 10 ha taget op og leveret på en dag. Ofte så bliver den pløjet dagen efter. Der er sku ikke meget sjov for en hare på de marker.
Da jeg startede med at gå på jagt kunne sæsonenkortet godt indeholde 20 stk haremisser. De marker de blev nedlagt på var stubmarker, sukkerroemarker delvist optaget, pløjemarker. I dag er de delvist optagne sukkerroemarker væk og på en god sæson skyder jeg 5 haremisser. Ofte var det julejagten som hjembragte flest harer, kødfulde og store.
Svar
#12
Bare et lille "pip" (Ved nemlig ikke hvad en hare siger!)

Jeg tror at det er i "produktionens hellige tegn", at vi om foråret ser en masse harer, mens der er en masse grønt på markerne, og vi om efteråret, når markerne har været modne (gule og visne), og derfor uden reel føde for harerne, ikke ser så mange.
En kornmark, uden ukrudt, græs og lignende, som jo de fleste steder sprøjtes væk, må være en ren ørken for harerne, samtidigt med at markerne bliver større og større, og der derfor er færre skel med grønt (= reel føde for harerne).

Jeg tror at mange af de harer, som sættes i starten af sæsonen dør af sult i løbet af sommeren og sensommeren.

Mange hilsner - Per Rydstrøm
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by rydstrøm

Jeg tror at mange af de harer, som sættes i starten af sæsonen dør af sult i løbet af sommeren og sensommeren.


Det tror jeg ikke på, hvis harene sultede ville de søge andre steder hen. derudover ville man kunne observere sultne og døende harer og det er der vel ikke meldinger om?

"Haremanglen" kan jeg også observere i Sverige, vi plejer at ha' temmelig mange harer, faktisk så de næsten er håndtamme (vi skyder dem ikke), men i år har jeg højest set et par stykker.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#14
Nu er det jo først i år ar brakmarkerne er forsvundet, eller? Problemet er mere komplekst end som så. Det kræver en indsats hele året rundt at have vildt på terrænet. Landmænd i dag er ikke vildtforvaltere. Selv om mange vil mene at med ha støtte og mere så burde der stilles krav til landmanden. Landmanden derimod vil gerne være effektiv. Via forskellige støtteordninger har politikerne bestemt hvilke afgrøder der var økonomisk optimale at dyrke. Kan i se problematikken. De naturvenlige tiltag der er lavet de sidste 15 år er med et pennestrøg taget ud af debatten, fordi levende skel ikke kan ses i nogen statestikker. Selv brakmarkerne er blevet fjernet på et skrivebord. Selvom de stadig er derude.
Hvis i lægger mærke til jagtlejeannoncerne. Så der der nu af og til 2 beløb, et for jagten og et for den del af jorden som ikke skal dyrkes. Her er der mulighed for at pleje vildtet optimalt. Dog skal det gøres året rundt. Foder, vildtager, barmarksstriber, reduktion af skadevoldende vildt. Som ganske ung jæger var der ofte en 4 - 8 stykker som sloges om kragepokalen ved den årlige generalforsamling i jagtforeningen. De skød hver 25 - 50 krager. Nu vindes pokalen ofte af den eneste som har kragehoveder med til generalforsamlingen 5 - 10 stykker.
Svar
#15
Ja, de satans politikere!!!! Harermordere er de![Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)