Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako AIII Varmint 243
#1
Efter at være blevet "mobbet" på skydebanen med mine US rifler, må jeg jo se om jeg kan få mig en finsk riffel......
Så, som forhåbentlig kommende Sako-ejer, har jeg brug for lidt baggrundsviden om en specifik Sako model.
Det drejer sig om en Sako AIII Varmint i kal. 243, er der specielle forhold jeg skal være opmærksom på, og hvad prisleje skal den ligge i?

Derudover hører jeg gerne alt om riflen, både godt og skidt.

mange sommer hilsner,
Torben
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

Efter at være blevet "mobbet" på skydebanen med mine US rifler, må jeg jo se om jeg kan få mig en finsk riffel......
Så, som forhåbentlig kommende Sako-ejer, har jeg brug for lidt baggrundsviden om en specifik Sako model.
Det drejer sig om en Sako AIII Varmint i kal. 243, er der specielle forhold jeg skal være opmærksom på, og hvad prisleje skal den ligge i?

Derudover hører jeg gerne alt om riflen, både godt og skidt.

mange sommer hilsner,
Torben

Hej

er det en ny eller brugt du overvejer ?

Såfremt det er en brugt skal du som med alle andre 243 være opmærksom på slitage i den del af piben der er tættest på kammeret.

Norma advarer direkte i deres lademanual og jeg ved det af praktisk erfaring.

Om den pågældende model har jeg ellers kun hørt godt. Men jeg bliver ved amerikanerne.

VH Søren



Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Du skal sgu ikke lade dig moppe over amerikanske rifler. De er upaaklagelige i kvalitet og udseende. Men selvfolgelig hvis du diskuterer med folk der vil have solvbeslag og egelov i netskaringerne og hoj Monte Carlo kolbe og hvad ved jeg, ja saa taler du for dove orer.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#4
hej Torben

Skal det være præcis den model??

Jeg har tilfældigvis en meget velholdt Sako Forester (L579) i cal. 243 til salg[Big Grin]

Du nævner at du iøvrigt er mest til amerikanske rifler. Det fortolker jeg som at du besdst kan lide "no- nonsense" våben der er konstrueret og designet udfra brugsmæssige egenskaber - og der rammer Sako i plet. Sako er ikke (når man lige undtager nogle af sen 70'er + start 80'er modellerne med egeløv i netskæringen og andre designmæssige rædsler)- udstyret med tændstiktynde forskæfter, spiralsnoede eller ottekantede løb, mange lukkeknaster, svinerygskæfter og den slags - men de funker! (OK, det gør de andre sikkert også...)
Iøvrigt mener jeg at de lidt ældre Sako'er med Monte Carlo skæfte har nogle af de bedste skæfter til skydning med sigtekikkert - jeg er lidt skuffet over at Sako er løbet med på "classic" stilen på deres nye modeller.
Jeg har kun godt at sige om Sako- har to stk, den nævnt ovenfor + en L691 Hunter i cal 6,5 x 55. 6,5'eren har skudt mange skud på bane og været meget med på jagt både herhjemme og i udlandet. Har aldrig svigtet, kun een gang havde jeg lidt problemer med træfpunktsændring men det var efter 2 uger på hindjagt i Kintyre/scotland i sjaskende regn - og problemet opstod først da jeg kom hjem og skæftet endelig blev gennem tørt.
Der skulle bare lige slibes en smule i løbskanalen så var den som ny igen[Smile]

308komp's bemærkning om cal 243 og kammer/overgangs slid er helt korrekt - ikke specielt for Sako men alle 243'ere - man skal se sig lidt for.

Muligvis af samme grund kan .243 ere være lidt kræsne hvad angår ammunition.

giv mig en pm hvis du er int. i min Sako 243

mvh
Claus
Svar
#5
Tak for jeres input.

Jeg mander mig op og står ved mine amerikanere! (tak til hogmeister)

Jeg har været rundt og fumle med nogle forskellige Sako'er, og der er ingen tvivl om, at det er fine sager. Men jeg tror mine Winchester 70'ere og min Ruger M77 løser opgaven på tilnærmelsesvis samme fine måde.

Knæk og bræk.
Torben
Svar
#6
Ja, og om vildtet er ramt i hojre eller venstre hjertekammer spiller jo ingen rolle. Wichester og Ruger er udmarkede rifler.
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)