Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bockbüchsflinte
#1
Jeg er lidt på udkig efter et kombi våben, da jeg godt kan lide at man har det hele i en. Det er altid et problem for mig, for tager jeg riflen med på en lille tur i skoven, så kommer der altid et eller andet som kun kan skydes med jagtgevær. Beslutter jeg mig derimod for at tage jagtgeværet med, så kommer der altid noget som burde have en kugle . . . . . Derfor faldt jeg over bockbüchsflinte typen, men kender derudover ikke til våbentypen.
Er der nogen af jer der kender lidt til typen, som evt. kunne hjælpe mig lidt på vej. Skal det være en cal. 12 eller den lidt lettere cal. 20. Næste problem hvilken cal. riffelløb skal det så være? Skal det være den samme cal. som min riffel (308) eller hvad???? Som I kan hører trænger jeg til lidt hjælp (ang. dette spørgsmål, tak [Big Grin])

Hilsen
Malle
Svar
#2
Du kan også kigge på en Drilling.

2 haglløb og 1 riffelløb
Haglløbene er normalt i samme kaliber.

1 Haglløb og 2 riffelløb
Riffelløbene vil ofte være i forskellige kalibre.

Blaser laver både Bockbüchsflinter og Drillinger.

I Tyskland, der er et prisbilligt alternativ til en Bockbüchsflinte, at man køber en indstikspibe til sit jagtgevær, så dette får 1x hagl + 1x kugle.
Jeg ved ikke hvordan det danske system håndterer dette, eller om det overhovedet er muligt.

Her kan man få indstikspiber fra kal. 22LR til 9,3*74R
http://www.einstecklauf.de/
Priser op til ca. € 1000 inkl. tysk moms.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Hej Malle,

jeg har netop været igennem de samme overvejelser og har selv spurgt her på forummet.

Med udgangspunkt i at dansk jagt er råbuk og fugl har jeg valgt 12/222. Kaliber 222 fordi det er en bukkekaliber og kaliber 12 så jeg ikke får blandet min haglammunition.

Jeg har endnu ikke forstået den dybere mening [:o)] med kraftigere riffelkalibre kombineret med hagl, hvilket er gængs i drillinger.

Efter forgæves at have budt på forskellige kombivåben på Lauritz endte jeg med at købe en (Horst) Blaser Bockbüchsflint (ældre Blaser, før Gerhard Blenk) i Tyskland. Den har Handspanner og kun en lås - men jeg regner ikke med at skulle afgive et (meget) hurtigt riffelskud efter et haglskud til buk.

Jeg har endnu ikke haft tid til at komme ud med den. [xx(]

osterwald
Svar
#4
Hej Ostervald

Grunden til de kraftigere kalibre er sikkert den at herovre i jylland er det jo ikke smart at stå med en 222`er når der er kronvildt i såten.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#5
Til Osterwald.
Jeg kender problemet med 2 forskellige hagl kalibere, da jeg har en 20 og en 12. Jeg regner med at sælge den ene, og beholde den som bruger samme kaliber som kombi'en.
Svar
#6
som praktisk arbejdsredskab ville jeg gå efter en kal. 12... med en riffelpatron med rand... eks. 7x57R... 6,5x57R eller til de lidt større... 7x65R...

Randpatronerne er som skabt til kombivåben, da der er bedre greb for udsmideren...

har desværre set en del tilfælde, hvor udtrækkeren gled over rillen på den randløse patron... [xx(]

Reloaders have more fun....

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove
har desværre set en del tilfælde, hvor udtrækkeren gled over rillen på den randløse patron... [xx(]



Ja, jeg har ikke selv haft problemet endnu, men selvom hylsteret kommer med ud skal man pille lidt for at få den fri af udtrækkeren...

osterwald
Svar
#8
Jeps...Der skal pilles og nørkles, og det hænder at udtrækkeren glider fri af hylstret, når vi snakker randfrie patroner [xx(]

Mit valg ville ubetinget være en haglpibe i kal 12 og en riffelpibe i 7x65r eller større - men kun med rand [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: 1911%20action3.gif]
Great Dane

Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane
Mit valg ville ubetinget være en haglpibe i kal 12 og en riffelpibe i 7x65r eller større...


Ja-ja [Wink], jeg har set en BBF i 12/8x68S - den ville sikkert være faldet i din smag selv om den ikke har rand [Big Grin].

Iøvrigt tror jeg generelt at haglpiben mister megen nytte når man ikke må bruge brenneke kugler. [V]

osterwald
Svar
#10
Ost...[:I]

Nej, ingen 8x68 til mig, men måske den 8x75r drilling jeg missede på Lauritz[V][:p]

Og forklar mig lige hvorfor jeg ikke skulle vælge en riffel, der kan nedlægge det hele og give gennemskud på alt vildt i skadinavien ? Du virker ret rekylforskrækket, men med tanke på hvor tit en BB flinte bliver luftet er det vel ikke et problem.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: 1911%20action3.gif]
Great Dane

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane
Og forklar mig lige hvorfor jeg ikke skulle vælge en riffel, der kan nedlægge det hele og give gennemskud på alt vildt i skadinavien ? Du virker ret rekylforskrækket...

Ork nej, jeg har selv en høj smertetærskel. Min overvejelse ved kombivåben går på hvor meget af våbnet man har brug for og hvor meget man bærer rundt på - og det er vel altid et spørgsmål.

osterwald
Svar
#12
Helt korrekt...Og derfor mit valg [Wink] Hvis jeg tænker lidt tilbage kan jeg da huske at det ville have været rart med en BB'er på doktorens gamle jagt i Sverige. Der kunne være en langøre det ene øjeblik, eller er en bambi, og måske en elg. Derfor ville jeg ikke vælge et minimumkaliber der ville begrænse en BB'er til råvildt, da samme jagtsituation ville kunne ses i Nordsjælland blot med en kronbambi som det største vildt.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: 1911%20action3.gif]
Great Dane

Svar
#13
Jae, jeg er stadig på udkig og har måske fundet den BBF'er som passer til mig. Det er en brugt Zoli BBF'er i 20/7x65R. Hagl i cal. 20 er sådan set fint nok, men skulle riflen have været en 8x57IRS i stedet for? Jeg vil have en lidt grovere BBF'er så derfor ikke en 222 eller ligende. Er der nogen nævneværdig rekylforskel på de to (7x65R og 8x57IRS), og er udvalget af patroner til dem okay. Er der nogen som har en indvending?

Hilsen
Malle
Svar
#14
Hej.

Uanset hvad kaliber man vælger er det en god ide at få en med snelleaftræk. Aftræks vægten står meget højt på dem for at riflen ikke skal "smutte" hvis man bruger haglløbet. Man skal ikke regne med at man får både en riffel og et haglgevær ud af en kombi.
Jeg mente for nogle år siden at jeg måtte have en sådan. Den står det meste af tiden i våbenskabet i dag. Bemærk også at hvis den er fuldlodet mellem løbene bliver de ikke kølet lige meget hele vejen rundt. Det kan godt give en forholdsvis stor egenspredning.

Mvh. Henrik.
Svar
#15
hej Malle
hvis du er i den heldige situation at økonomien ikke spiller den store rolle i dit valg skal du helt klart købe en drilling, jeg vil endda gå såvidt og sige at hvis ikke økonomien er til det, så vent til den er det, har selv haft en BBF; men savnede konstant det andet haglløb. BBFén var altid med når jeg skulle ud og fodre ved andehullet og så er et skud hagl ofte for lidt. Så jeg går og drømmer om den dag økonomien siger ja til en drilling i cal. 20/76 og 7x65R.

mvh
jap

rigtige "autistfamilier"
holder lørdagshygge ved ladebordet.!
Svar
#16
Jeg fornemmer lidt at dem som har en BBR'er, når de endelig har den med på jagt, savner et ekstra haglløb, og den derfor tit forlov at blive hjemme. Det var jo ikke planen med mit (nu eventuelle) køb af en BBF. Har det noget at gøre med den type sigtemiddel som er valgt (drivjagtskikkert kontra rødpunktsigte)? Ikke ment som noget dårligt, men mere spørgende.

Hilsen
Malle
Svar
#17
Citat:quote:

Jeg fornemmer lidt at dem som har en BBR'er, når de endelig har den med på jagt, savner et ekstra haglløb, og den derfor tit forlov at blive hjemme. Det var jo ikke planen med mit


Det behøver du nu heller ikke. Så sent som i går var jeg afsted med min En Tikka 12/222 Rem. Normalt vil jeg ikke beskyde råvildt med den lille kaliber men jeg fik noget nær den optimale chance og skød en gaffel buk med kuglen.(Nosler partition fra en hvis Dr. mærklig)
Sigte midlet var kærv og korn det eneste jeg mener duer hvis man skal have glæde af hagl løbet også.
Et perfekt våben hvis man har en mulighed for ræv. Mht. at mangle et haglløb er det vel primært ved fugle jagt og der burde man vel tage den dobbeltløbede med istedet. Selvfølgelig er en drilling en god ting men det er prisen også og mange gange er vægten også "god"
Svar
#18
Hej Malle

Her til aften kom en af mine gamle jagtkammerater med en bockbüchsflinte, som jeg "lige skulle se", fordi den var til salg.

Jeg har ikke selv noget jagt, hvor det er en fordel med kombivåben, men det var en meget lækker og velholdt skyder.

En Winchester Supergrade i kal. 12-7 x 65R med ejektor Den var forsynet med en Leupold duplex 1-4 x 20 i svingmontage, så der var alle muligheder for at skyde både med og uden kikkert.

Hvis det evt. var noget, så send en PM, så får du et telefonnummer.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Jeg har en jagtkammerat som jeg har været på en del drivjagt med, han har to indsats piber til sin Browning, de er skruet i det gevind som normalt er til chokes, mener også der er en form for ejektor mekanisme til dem, de er begge i 7x57r til hans 12ér.
Vi har prøvet at skyde med dem på 50m efter opstillede lerduer og dem rammer man nemt!
Hvis det har interesse kan jeg finde ud af fabrikatet og hvor man kan købe dem!

Hilsen Allan F Hansen
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#20
Takker for tilbudet om at finde adresser på indsats piber, men jeg har ikke udskiftelige chokes i nogle af mine haglbøsser (min egen 12 og den gammel 20). Jeg er nok af den lidt "gamle-skole" og "dovne-type" da jeg helst vil have det sådan, at jeg kan gå ind og tage det våben, som jeg skal bruge og ikke først justere og skifte rundt med den masse. Der med har jeg ikke sagt at det er en dårlig løsning med indsats piber! men bare at jeg nok helst vil have en "ren" BBF'er.

@ Claxel
Syntes ikke lige jeg kunne finde en mange til på nettet har du evt. en adresse hvor man kan se en af samme type?

Hilsen
Malle
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)