Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6 spørgsmål om genladning
#1
Hej

Hej jeg er begyndt at genlade mine 270 win, jeg har rigtig god erfaring med Nosler accubond 110grn (3 bukke i år) men har den del spørgsmål

1) I min Sauer brugsvejledning skriver de at man ikke skal bruge genladt ammo ??
2) Er der nogen som har lade data på Hornady 150grn sst
3) Har nogen gange problemer med at få de genladte hylster til at passe i min riffel (rigtigt træls) jeg bruger Lee die sæt
4) Trimning af hylster hvad er best ? Lee trimmer er ikke særlig god
5) Lade data på en 350grn 45-70 gorv ?
6) Skal man evt lakere tændhææterne for opbevaring fugt mv

Tak på forhånd for Jeres svar

Topic rettet så det svarer til indholdet.
mvh Moderator 003
Svar
#2
1) Det skriver de bare for at kunne frasige sig erstatningsansvar, hvis der sker skader som følge af genladt ammo.
3) Går ud fra at du full sizer? Måske matrixen ikke har været skruet helt ned..
4) Hvad kan du ikke lide ved den? Jeg syntes det fungerer fremragende i kombi med en boremaskine, men smag og behag - der findes sikkert bedre løsninger.
5) Prøv amerikanske genladningssider - der er oceaner af data til lige præcis den kaliber (har selv lige købt Marlin SBL). Eneste problem er at finde krudt som man kan skaffe i DK, men det plejer at være til at finde lidt med VV. Ellers er der ladninger på Robsoft (svensk forum).
6)Jeg har aldrig lakeret fænghætter og aldrig haft problemer.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

5) Prøv amerikanske genladningssider - der er oceaner af data til lige præcis den kaliber (har selv lige købt Marlin SBL). Eneste problem er at finde krudt som man kan skaffe i DK, men det plejer at være til at finde lidt med VV. Ellers er der ladninger på Robsoft (svensk forum).
6)Jeg har aldrig lakeret fænghætter og aldrig haft problemer.



Husk Alliant reloader krudt er det samme som Rhino og Norma.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Hej og tak for svar

1) Et dumt spørgsmål men hvad er full sizing iht ?? jeg har et Lee sæt med 3 matriser 1 sizing 2 bullet seating og neck (mindsker diameteren ?)for at holde kuglen.

2) Når jeg bruger Lee case trimmer hakkere den i hylsterne og jeg kan se at det ikke er 100 % lige trimmet

mvh

Psw
Svar
#5
halløj psw
hvis dine hylstre er afskudt i et stort kammer, kan du få problemer med at size dem ned til et småt kammer.

ikke for at hakke på dig, men hvor tog du ladekursus ? der er da flere ting din lærer hoppede over[:o)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
I et normalt die sæt er der både en necksizer og en fullsizer - navnene beskriver hvor de sizer. Bruger du hylstre fra en anden riffel end den du lader til, vil der være sandsynlighed for at hylstret ikke passer i din riffel såfremt du kun necksizer.

Jeg genlader kun egne hylstre, men fullsizer alligevel da jeg sætter 100% funktion over de sidste mm spredninng.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
I et normalt die sæt er der både en necksizer og en fullsizer
nix - i et normalt sæt er der kun en fullsizer med.

necksizeren købes så som solo die

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Citat:quote:

nix - i et normalt sæt er der kun en fullsizer med.



Hvis du køber Lee's delux.. er de begge med men om det kan henføres til et normalt sæt?
Svar
#9
Svar til nummer 2.
Prøv med Norma Mrp 56 grains, cci 200 fænghætter, col 85 mm. det skyder ihvertfald godt i min riffel. Har brugt Norma og Remingtin hylster med samme ladning.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
Problemet med sizing kan skyldes en for "billig" presse. Jeg havde selv problemer med at size .243 hylstre med min billige Lee presse (jublilæums tilbud). Da jeg skiftede til en større(kraftigere) presse var der ingen problemer - hylstrene passede som hånd i handske.
Svar
#11
Justering af dien er essentiel, men det kan også være at din Lee-die har for store tollrencer.

Jeg bruger selv Hornady, RCBS, men også LEE (308W) - og de fungerer alle upåklageligt.

Det er vigtig at hylsterholderen har helt kontakt med mundingen på dien når du justerer den ind. Bare det mindste "slup" kan gøre at hylsteren ikke sizes ordentligt og dermed ikke kan gå i riflen.

Fullsize vil sige at hele hylsteret bliver presset tilbage til fabriksstandard.

Necksize vil sige, at det kun er necken der sizes. Det kan kun lade sig gøre med hylstre der er afskudt i din egen riffel!

Som Olsen skriver, så fullsize alle dine hylstre - så virker det hver gang!!!

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)