Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.376
#1
ifølge ladedata fra hodgon´s hjemmeside skal jeg til en 270 gr. hornady sp kugle bruge 65,5gr hodgon varget krudt. Der oplyser de at det skulle give en udgangs hastighed på 2610 ft/sec. Men det er jo testet i en 24" pibe..

Da piben på min kanon kun er 19" tænkte jeg at jeg måske skulle bruge en lidt hurtigere brændende og - sidst men ikke mindst - en lettere tilgængelig krudttype.
Nogen forslag? Og hvor mange gr. krudt skal jeg starte med? Syntes jeg læste et sted at det kunne være en fordel at bruge magnum fænghætter, når det drejede sig om korte piber?

De 65.5 gr varget var til en max. ladning.

HJÆLP[Big Grin]
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Andsager

ifølge ladedata fra hodgon´s hjemmeside skal jeg til en 270 gr. hornady sp kugle bruge 65,5gr hodgon varget krudt. Der oplyser de at det skulle give en udgangs hastighed på 2610 ft/sec. Men det er jo testet i en 24" pibe..

Da piben på min kanon kun er 19" tænkte jeg at jeg måske skulle bruge en lidt hurtigere brændende og - sidst men ikke mindst - en lettere tilgængelig krudttype.
Nogen forslag? Og hvor mange gr. krudt skal jeg starte med? Syntes jeg læste et sted at det kunne være en fordel at bruge magnum fænghætter, når det drejede sig om korte piber?

De 65.5 gr varget var til en max. ladning.

HJÆLP[Big Grin]



for at undgå evt farlige misforståelser, må du specifisere kaliberen helt nøjagtigt...

mit bud er at det drejer sig om 376 steyr... og så er vi allerede på farlig grund... (det kunne jo være at det ikke var det som jeg tænkte på...)

da de 65,5 grains, er max ladning, ville jeg starte med at lave 3 patroner på 60 grains med 202'eren... ikke 2 patroner, da det er for lidt til at lave en gruppering med... og ikke flere end 3, da det sandsynligvis vil være spild af din tid og dine penge...

varget mener jeg ligger omkring N202 eller V140... i brændhastighed...

som du selv er inde på, så kan du kompensere for den korte pibe ved at bruge noget krudt der brænder lidt hurtigere... men tag og start ved udgangspunktet som er 202... så kan du nemmere gøre dig nogle erfaringer... evt suppleret med v540... for (mulig) max hastighed...

senere når du har testet kombinationerne af, så kan du forsøge dig med N201...

"jeg læste et sted at det kunne være en fordel at bruge magnum fænghætter, når det drejede sig om korte piber?"

Det er en forkert udlægning... piben har intet med fænghætten at gøre...
det er krudtladningen/hylstervolumen der er afgørende...

men som udgangspunkt bruger man magnumhætter ved ladninger over 60 grains... under det, er det ikke nødvendigt...

hjælp nok? [Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Tusind tak for svarene.

Ja, det drejer sig om en .376 steyr....ups
Jamen så kan jeg jo komme igang. Der er fa....[}Smile] godt nok mange ting man ikke lige lærer på ladekurset - bl.a. det med 60 gr og magnum fænghætter[Smile]

Hurra for VTF og alle DRALF´erne[Wink]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

Hej Andsager,

den krudttype der gi'r bedst hastighed i en lang pibe gi'r også det bedste resultat i en kortere pibe. Din krudtladning forbrænder inden for de første 10 til 15 cm af piben og med en hurtigere krudttype vil du kun opnå at du hurtigere når maks. tryk.



jaeee... det er et eksempel tra teoriens verden...

et eksempel fra den praktiske verden...

GD's 45/70 patroner udviklet til hans marlin med 22" løb brænder ikke rent i min marlin med 18,5" løb... tillige skal min marlin have 1,5 grain mere krudt for at skyde lige så præcist...

går jeg bare op i forbrændingshastighed, så er der ren forbrænding...

såeee... [Wink]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Man kan få Hogdon Varget hos Østjysk i Hedensted.
Svar
#6
Ok.. afsted til østjysk efter krudt på lørdag... Har lige fået hylstre, kugler, die sæt m.m. ind ad døren.

Og igen, takker[:p]
Svar
#7
Ring lige og få den sat til side. Der stod én dåse i mandags sammen med en del anden Hogdon, (mest pistol krudt) og de får ikke mere Hogdon hjem. Jeg forsøgte at overtale dem til at hjemtage 4895, men uden held.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

jaeee... det er et eksempel tra teoriens verden...

et eksempel fra den praktiske verden...

GD's 45/70 patroner udviklet til hans marlin med 22" løb brænder ikke rent i min marlin med 18,5" løb... tillige skal min marlin have 1,5 grain mere krudt for at skyde lige så præcist...

går jeg bare op i forbrændingshastighed, så er der ren forbrænding...

såeee... [Wink]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Nej, kære doktor. Det er IKKE et eksempel fra teoriens verden men derimod et eksempel fra virkelighedens verden, udarbejdet i 2 foskellige 6,5x55'ere med henholdsvis en 68 og en 51 cm lang pibe.

Størst hastighed i den lange var lig med størst hastighed i den korte og der var intet at hente i den korte ved at gå over til en mere hurtigtbrændende krudttype. Jeg ved ikke om det det er tilfældigt, men det er testet inden min kronograf blev skudt og fik en funktionsfejl [Big Grin][:o)][:I]

Hvilen hastighed har GD's ladning i din riffel kontra sin egen ? og har du prøvet at sammenligne forskellige ladninger og krudttyper ?

mvh.

buskruit@dralf.dk

[Image: GrandSlam.jpg]



jeg ved med sikkerhed, at både GD's og min marlin er købt nye og med få måneders mellemrum, så der er ikke nogen af dem der er mere slidt end den anden...

det har været yderst svært (faktisk umuligt)at få lokket GD med på skydebanen i år... [:0] (vist nok noget med at marlindyret niver, når han ligger og skyder...) så hastighedsmåling har ikke været mulig...

desuden får han tårevædet øjne og gnider sig på skulderen, når man nævner 500 grains kugler... [B)]

hvis ikke det var fordi der var nogen der pev lidt over rekylen i en 30/06, så ville jeg udnævne ham til årets rekylling... [Big Grin]

Bork!
Bork!

[Image: dancechick]

Bork!

http://www.backyardchickens.com/media/sounds/ugliest.wav

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Hmmm...Jeg tror 1 September bliver fredfyldt uden den småfede halvskallede Dr. Duminakken [Sad!][V][^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: 1911%20action3.gif]
Great Dane

Svar
#10
Nåååå Nåååå da da...

Mellem rekyllinger og Dr. Dumbintheneck.... Booooork

Angående hastighed, pibelængde og krudtets forbrændingshastighed, så er det jo noget der er stærkt afhængigt af "progressiviteten" i forbrændingen.

"Busse's" eksempel med 6,5x55 er sikkert lige så rigtigt som Dr. Mærkelig og Rekyllingens 45/70 eksempel.....

I en patron som 6,5x55 øges "brændrummet" bag projektilet kun langsomt, også set i forhold til hylstrets volumen. Det betyder at man stort set altid vil have fordel af langsomtbrændende krudt, uanset variationer i pibelængden, stort set alt krudtet vil nå at antændes korrekt og opnå at blive omdannet til gas under højt tryk, og med en effektiv forbrænding.
I en 45/70 øges brændrummet meget hurtigt, selvom krudtmængden er sammenlignelig med 6,5x55 (et eksempel: en ladning til 6,5x55 bruger f.eks 50 grains N160 til en 100 grains kugle, en 45/70 bruger f.eks 50 grains N130 til en 510 grains blykugle.
alt andet lige vil der være masser af tilfælde hvor man ikke kan opnå en fornuftig hastighed med ladningen med det krudt der giver højest hastighed i den længere pibe.

F.eks har jeg med held eksperimenteret med lidt hurtigere krudt i en kortløbet .308 (Østrigsk fabrikat med plasticskæfte og foldeudben og med en underlig lille kikkert monteret langt fremme foran... gæt selv hvilken[Wink]) for at få lidt mere skub på 180 grains bønnerne til jagt. Det resulterer naturligvis i lidt højere tryk, dog uden at man kommer på farlig grund. Der var ca. 15 - 20 m/s at hente over "standardladningen" på den konto og det er jo ikke uvæsentligt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Stor succes på banen i dag..

Efter at ha fundet en ladning der samlede fint - 3 skud/100 m indenfor en 2 krone, var det jo spændende at se, om der også var fart på[Smile]

Positive overraskelser eraltid goé[:p]

260 gr. Nosler partition med 65,0 gr. N-140 og en CCI 250 Bagved = 780 M/S[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Og så i en 48,5 cm´s pibe!

Blev rigtig glad for steyr´en i dag[:p]
Svar
#12
og skulle der være en tand for meget flamme ved mundingen, når der skydes i skumringen, så kan du jo altid forsøge med N201... bare husk at reducere lidt på pulverladningen...[Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#13
Efter min erfaring med N-140 (Også kaldet "Hattings Universal"[Big Grin])
så er der ikke de store problemer med mundingsglimt, vi har brugt omkring 70-80 grains i "Lott'e" (458Lott) og har ikke haft voldsomme mundingsflammer[Big Grin]
I en 308 m. 20" pibe er der dog lidt "blitz-effekt" på med N540[8D]

Jeg har konstateret at både N540, N550 og N560 giver mere "fyrværkeri" foran mundingen end "Standarderne" (N-140, 150 og 160)
Dette er konstateret i mange kalibre fra 22-250 og til 458Lott
Værst var det med N560 i 300Wm, spørg bare "Scout"[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Møjn Jeppe
Er du sikker på at din kronograf ikke har målt i feet??[Wink]
Jeg ville aldrig have troet at du kunne få de hastigheder ud
af dit BR-legetøj[Big Grin].
Hvad vil ordensmagten mon sige til dine tuningsmetoder??
Hilsen Søren
"Once upon a time in the West"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)