Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bevis på ræv tager rålam
#1
Slutningen af bukkejagten var jeg indviteret til Samsø. Der kom en ræv imod mig med noget i munden.
[Image: DSC_0881.jpg]
Jeg blev lidt overrasket da jeg kom der hen
[Image: DSC_0884.jpg]
Den nåede ikke at slippe lammet. 65X06 RWS Kegelspitz 8,2g
[Image: DSC_0888.jpg]
Svar
#2
Så kan han lære at tage munden for fuld.....

PS: Vil du lige resize billederne til 640X480

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Way2Go [Image: smiley80.gif]

Enten er det et meget lille lam eller osse en ret stor hvalp. [Image: smiley141.gif]

Fattigdom - det er en sindstilstand
TH[Image: smiley94.gif]S Pilgrims unitedTimeo Danaos et dona ferentes
[center][Image: Image1z-1.jpg?t=1248376945][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#4
Flot arbejde - af skytten altså[Wink]

Lammet kan vel teoretisk set også være slået af grønthøsteren (eller hvad sådan no'en bæster ellers hedder i dag).

/bundgaard
Svar
#5
For mig at se,så er der ikke meget hvalp over den der ræv[xx(][Sad][V]
Svar
#6
Jeg har lige snakket med KP ryom og han bekræfter at det var en stor hvalp. Billedet snyder lidt på grund af vinklen.

KP ryom er en meget erfaren jæger og kunne ikke drømme om at overtræde jagtloven.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Jeg sys nu ikke den ser specielt gammel ud.. Men her er da så "beviset" !!?

[Image: IMG_1186.jpg]

[Image: IMG_1188.jpg]
Svar
#8
Ingen af disse billeder beviser at ræve tager rålam (ikke at jeg tror at de ikke gør, men mon ikke rådyrbestanden overlever alligevel) - begge rålam kan sagtens være omkommet af andre grunde. Helt inde i min sjæl er jeg overbevist om at landbrugsmaskiner er skyld i rigtig mange flere rådyrlams endeligt end rævene er..................måske skal der indføres regulering af landbrugsmaskiner?

Skyd alle de ræve i vil, men fri os fra denne søgte retfærdiggørelse for at få lov til at skyde dyreunger!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#9
Der er sku´ikke nogen der forsøger at retfærdiggøre noget.
Der jages efter gældende jagtlov!

At det er en nem måde at hold bestanden i ave er en anden sag.

På den jagt jeg kommer på i sverige gennem 12 år har vi altid skudt ræve og også hvalpe lige så ofte vi har haft chancen og der har en ganske tydelig indvirken på råvildt bestanden.
De første år kunne der sagtens skydes over 10 ræve under bukkejagten.
Nu kan der med lidt snilde kun skydes 3-4 stykker.
Plusdelig ser vi oftere råer med 2 lam i stedet for tidligere ofte 1 eller slet intet.

Har tit set ræve jage råer med lam og endda bukke.
Jeg har desværre ikke fysiske beviser (billeder/video), så mit ord må stå for skud[Wink], igen[Big Grin]
Har set effekten via praktisk erfaring!

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
På en måde kan jeg både følge ID og GT.
Selvfølgelig er det teknisk set ok at skyde, hvad loven tillader.
Det betyder jo ikke, at man behøver at skyde alt, hvad den tillader!
Jeg har sagt det før og på trods af de slag det gir, så gentager jeg gerne:
For mit vedkommende er det meget kritisabelt at "komme til" at skyde en voksen ræv i ynglesæssonen. ( Når M@X siger dette er en hvalp, så tror jeg på det )
Men mange betragter ræven som et skadedyr, som for alt skal væk, så man har en større succesrate på de hundredevis af fasaner man har sat ud - den holdning har jeg ikke noget til overs for.
Er det derimod begrundet i erfaringer med 'naturligt' forekomne viltarter som GT beskriver, så er det helt fint for mig.
Personligt synes jeg, ræven er et af de smukkeste vildtarter vi har herhjemme, og jeg nyder meget at se den jage. Jeg har ikke specielt trang til at skyde den væk.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ID

men fri os fra denne søgte retfærdiggørelse for at få lov til at skyde dyreunger!



Tja retningslinier om ansvarlig afskydning af de fleste arter som fx rådyr, dådyr, kronhjorte.... foreskriver vel at der skydes i forholdet 1-1-2 handyr-hundyr-kalve (eller unger om man vil).

Derfor er et udsagn som ID's ret meningsløst efter min mening. Jeg forstår da godt hvor du vil hen ID, men jeg er ikke enig og ser ikke rigtigt idéen med at dyreunger skulle være særligt fredet. Noget sådant er for mig grænsende til at dyr med store brune øjne heller ikke skal skydes.

På den anden side bryder jeg mig heller ikke om tanken om at der skydes ræve - eller andre dyr - som har unger, så ungerne sulter ihjel. Det harmonere ikke med mine målsætninger om at gå efter et så hurtigt og humant drab som muligt. Men ser jeg en rævehvalp hvor en sådan er jagtbar, så sender jeg gerne den til de evige musejagtsmarker.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
For mig er jagten på en ræv mere spændende end bukkejagt. Jeg bruger mere tid på rævejagt (og regulering i den periode det er tilladt) end på bukkejagt.
Jeg finder større udfordring i at skyde en ræv end en buk. Ræven er betydeligt mere årvågen end råvildt. Dermed er belønningen osse større når det lykkes.
Hvis man har prøvet at liste sig ind på 10 meters afstand af en drøvtyggende (ung)buk, vil man vide at det er der ingen større udfordring i. Prøv at gøre det samme med en ræv.

Vi regulerer ræve i mit jagtområde, men vi udsætter ikke fugle. Vi regulerer dem for at holde bestanden på et rimeligt niveau. Der er mange svinefarme i området og det kan ikke undgås at rævene en gang imellem får fat i døde grise. De graver sig ind under de låg der er lagt over kadaverne.
Når der så ikke er kadavere til rådighed, må man jo leve af høns, fasaner og harer (og rålam).
Denne gode adgang til føde betyder at der er mange ræve og dem holder vi så lidt i ave.

Jeg ved fra min egen jagt journal og fra mine nabo jægere at vi har nedlagt ca. 20 ræve det sidste år (indtil slutningen af februar)og det har betydet at vi har set mere råvildt og rigtig mange harer.

Rævene derimod er der blevet længere imellem.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Jeg syntes ikke at der er nogen der søger retfærdiggørelse for at skyde "dyreunger",men ID du mener måske også at vi skal lade være med at skyde lam og kalve om efteråret da det jo også er "dyreunger[}Smile],at ræve tager lam er der ingen tvivl om og jo flere predatorer der er på terrænet jo mere vil det gå ud over det andet vildt.
MVH
LØVIG
Svar
#14
Det er sgu' da utroligt - jeg ser ikke dyreunger som noget med "store brune øjne", li'som jeg heller ikke ser ræven som et "ondt" dyr. Jagt er for mig ikke det samme som slagtning - at skyde dyreunger som ikke engang aner at "man" er farlig, har i mine øjne ikke en døjt med jagt at gøre...........så kan man kalde det regulering.....who cares. Som jeg har skrevet i mit første indlæg: skyd alle de ræve i vil, men fri mig venligst for ynkelige, lad os for husfredens skyld kalde det, forklaringer.

@GT - hvis ikke billederne (beviserne) i denne tråd er tænkt som en retfærdiggørelse af at skyde rævehvalpe så skal jeg ha' nogle af mine skolepenge retur - prøv at læs S.G's indlæg igen eller for den sags skyld overskriften på tråden.

@løvig - de fleste af de lam jeg ser om efteråret, er temmelig store og er i mine øjne ikke unger - jeg skyder dem dog ikke. Jeg skyder heller ikke elgkalve om efteråret, de er i mine øjne alt alt for små, de fleste af dem har endnu ikke smidt "baby-pelsen".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#15
for mit vedkommende skyder jeg ræv i alle aldre når chancen (lovligt) byder sig.
begrundet at jeg opfatter det som nødvendig revirpleje og glimrende jagt, selvom den tekniske betegnelse er regulering

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
@ Strom

Sådan der Strom [Wink] lige mine ord [Smile] - hvis nogen tror, at jagt/regulering på rævehvalpe er let - så "skal" de have skolepengene
tilbage.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

@ Strom

Sådan der Strom [Wink] lige mine ord [Smile] - hvis nogen tror, at jagt/regulering på rævehvalpe er let - så "skal" de have skolepengene
tilbage.

Mvh. AB


Den sidste rævehvalp jeg havde mulighed for at regulere, lå og gemte sig ca. 5 meter hvorfra jeg stod og troede sig uset...........at skyde den, ville i den skole jeg gik i, blive kaldt for let...............



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#18
http://www2.dmu.dk/1_viden/2_publikation...02_ny2.pdf

Her er lidt læsning der har gode afsnit omkring dette emne.. Siderne 15 til 17 specielt.

Jeg har desværre ikke kunne finde undersøgelsen lavet for år tilbage i Mellemsverige, måske der en der kan hjælpe?
Svar
#19
Jeg har set en stor, stærk voksen tæveræv kæmpe med en gl.rå, der beskyttede sit nysatte lam (mon ikke der var 2 lam kort tid forinden). Jeg har set en rå med 2 nysatte lam passere en lysning og en - stor, stærk voksen - ræv komme listende i r.... på dem, for kort efter at høre en masse larm fra krattet og se rå med ét lam forlade området. Sådanne oplevelser har de fleste flittige bukkejægere vel haft.

Men jeg har aldrig set eller hørt om en rævehvalp, der tager et lam i midten af juli måned. Det tror jeg sgu ikke, der er mange hvalpe som er "uddannet" til på den tid af året - eller hvad??

Det er givetvis rigtigt, at billedet viser en stor hvalp - men jeg hælder nu mest til, at han har været heldig og fundet et lam, der er ramt af en landbrugsmaskine. Det er jo desværre også noget, de fleste jægere har oplevet[Sad!].

/bundgaard
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by STROM

for mit vedkommende skyder jeg ræv i alle aldre når chancen (lovligt) byder sig.
begrundet at jeg opfatter det som nødvendig revirpleje og glimrende jagt, selvom den tekniske betegnelse er regulering



Ovenstående burde være indsuget med modermælken på alle jægere[Big Grin] Og vis man er i tvivl om det er ræv el. hvalp, så lad være med at skyde, undtagelsesvis, men lad det ikke gentage sig oftere.[:o)]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)