Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dødelig hundevirus kan brede sig
#1
Parvovirus diarre

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Endnu en god grund til at vi vaccinerer vores hunde rettidigt....[:I]

Standard-vaccinen som man vaccinere med holder for parvovirus vedkommende i 3 år når hunden er basisvaccineret.
Basisvaccination er 2 gange som hvalp med 4 ugers mellerum og igen 1 år efter. Derefter er det hvert 3. år ifølge vaccineproducenterne.
Hvornår de skal vaccineres 1. gang som hvalp er der 1000 meninger om, men hvis de ikke har fået fra kennelen af, så ved 8-9 uger (når man har fået hunden) og 13 uger. Hvis de har fået, så 12 og 16 uger.

Når det er sagt, så skal man som jagthundeejer tænke på leptospirose, som jo kun er dækket 1 år i den udvidede vaccine.
Man skal huske at nævne for sin dyrlæge, at hunden bruges til jagt, og at den derfor skal have "den store" vaccine, som også dækker leptospirose.

Kort fortalt - vacciner din hund hvert år med den udvidede vaccine....... det gør jeg selv...[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#3
Skønt at det nu igen er fagligt forsvarligt at vaccinere hvert år. Det giver nu engang mest dyrlægevelfærd [:p]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Skønt at det nu igen er fagligt forsvarligt at vaccinere hvert år. Det giver nu engang mest dyrlægevelfærd [:p]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.


...det var nu ikke derfor jeg skrev mit indlæg..[Wink]...men udelukkende begrundet i et fagligt synspunkt, og hvorman alting er, så må årlige vaccinationer nødvendigvis give en højere blodtiter, og dermed et hurtigere immunsvar hvis hunden udsættes for smitteagens.
Jeg er for øvrigt ikke selv praktiserende, så jeg tjener ikke noget ved at genindføre årlige vaccinationer igen..[Wink][Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
Godt ord igen, jeg driller bare.

Da jeg startede i smådyrspraksis først i 90´erne vaccinerede vi konsekvent hvert år. Så fandt man ud af, at vaccinerne generelt holder længere end producenten angiver. I et amerikansk forsøg havde man vaccineret hundehvalpe mod rabies da de var en dag gamle. Disse hvalpe var beskyttet mod rabies hele livet.

Så i nogle år måtte dyreklinikkerne indføre årlige sundhedscheck istedet, for at holde kundekontakten ved lige. (jeg var ikke i praksis på det tidpunkt)

Men du har ret i, at leptospirose skal gentages årligt, og kennelhoste skal jo også, ligesom menneskers influenzavirus, gentages hvert år for at dække.

Og så er vi tilbage ved de årlige vaccinationer som altså nu engang giver et godt og stabilt indtægtsgrundlag for en dyreklinik

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Godt ord igen, jeg driller bare.

Da jeg startede i smådyrspraksis først i 90´erne vaccinerede vi konsekvent hvert år. Så fandt man ud af, at vaccinerne generelt holder længere end producenten angiver. I et amerikansk forsøg havde man vaccineret hundehvalpe mod rabies da de var en dag gamle. Disse hvalpe var beskyttet mod rabies hele livet.

Så i nogle år måtte dyreklinikkerne indføre årlige sundhedscheck istedet, for at holde kundekontakten ved lige. (jeg var ikke i praksis på det tidpunkt)

Men du har ret i, at leptospirose skal gentages årligt, og kennelhoste skal jo også, ligesom menneskers influenzavirus, gentages hvert år for at dække.

Og så er vi tilbage ved de årlige vaccinationer som altså nu engang giver et godt og stabilt indtægtsgrundlag for en dyreklinik

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Jeg er med på lidt dril.....[Wink][^].... jeg har det bare fagligt lidt dårligt med vaccination hvert 3 år, og jeg vaccinere da også min egen hund hvert år.
Noget helt andet er at jeg for 5-7 år tilbage (hvis min fremskredne senil demens husker rigtigt), kan huske at have set en undersøgelse hvor 3 vaccinationer ved 12, 16 og 20 uger gav en markant højere titer....[:0].... så måske var det en ide at give 3 "startvacciner", for så bedere at kunne holde blodtiteren ved efterfølgende 3-årige vaccinationer....[?]

Nå det blev lidt fagligt, men sådan går det jo tit efter et par glas rødvin - og noget skal man jo lave når nu konen sidder og ser landskamp mod Portugal......[Wink][^][^]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)