Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor? Hvornår? Hvad?
#1
[Image: safarpixsmall.jpg]

Jeg har fået dette billede ind og har ikke nogen forhåndsindikationer om præcis, hvad det forestiller. Jeg har selv en ret klar idé om nogle af spørgsmålene, men det er så sjovt at lege detektiv, at I hermed får chancen.

Der findes ingen informationer på billedets bagside, udover at der på fotopapiret er fortrykt: "Post Card".

Billedet kan ses i kraftig forstørrelse her: http://www.riffeljagt.com/safarpixlarge.jpg

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Hej.
Mon ikke det er et billede fra en tidlig Afrikansk husmands safari.
MVH
LØVIG
Svar
#3
Mit gät: omkring 1900 Afrika efter at jeg spottede Antilope horn på et af pakdyrene.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Jeg tænkte også Australien, fordi det ved første blik kan ligne kænguruer de har skudt. Men jeg synes forbenene er for lange, så måske er det simpelthen hjorte ( mule eller white tail) der har været ophængt i bagbenene, deraf den lidt udstrakte benstilling.

Er der nogen der kan identificere træet ? det kunne måske afgøre verdensdelen.

For mig at se, kunne det godt være sydstaternes USA. De sorte kan godt være Afro-Amerikanere, og man brugte også muldyr og æsler der. Jeg tror til gengæld ikke på Afrika. Så ville de sortes klædedragt have været mere traditionel afrikansk, og der ville nok have ligget nogle antiloper som var til at genkende.
(Puha, det var svært at skrive. Da jeg lærte dansk var det nedsættende at kalde nogen " de sorte", mens det var helt neutralt at sige "neger". Nu er det lige omvendt).

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Kan det passe at de bruger hanebøsser?

De sorte bruger den slags støvler der aldrig bliver utætte eller skal forsåles - ret moderne dengang [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Ja ham til höjre holder en dobbeltlöbet hanebösse. og denindfödte längst til venstre holder et bundt pile i den ene hånd og der ligger en pil på jorden foran, jeg har aldrig hört om at sorte i USA jagede med pile? så mit bud er Afrika et eller andet sted.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
[Image: pixx1.jpg]

Jeg hældte selv til Sydamerika og hjorte, inden jeg - ligesom the shootist - så et enkelt antilopehorn på æslet/muldyret til venstre for europæeren længst til højre. Det kunne ligne reedbok, men der er sikkert andre antiloper, der kunne passe.

[Image: pixx2.jpg]

Af de to synlige våben er i hvert fald det til højre en dobbeltløbet hanebøsse.

[Image: pixx3.jpg]

I rækken af døde dyr forrest ligger der et mindre dyr - nummer to fra venstre - som jeg hverken kan finde hoved eller hale på.

Fotopapiret er fra den engelsksprogede del af verden, hvilket kunne tyde på en af de engelske Afrikakolonier.

Lasse har ret i, at en artsbestemmelse af det karakteristiske træ nok ville bringe stedbestemmelsen en hel del nærmere.

Udfra våben, beklædning og fotoets stand, vil jeg tipse årstallet til 1900-1920.

Længere er jeg ikke selv nået.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Ajjjj, det er rigtigt. Der er et antilopehorn. Det lille dyr, nr. to fra venstre, kunne godt være en fugl, måske en gås. Den har i så fald noget sort og hvidt på forvingerne, som peger hen mod fotografen.

Hvad laver de sorte i det tøj hvis de er i Afrika? Hmm, man er åbenbart forsomsfuld selvom man bestræber sig på det modsatte.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Lasse de "sorte" skulle jo civiliseres, så de fik lidt tøj på og vupti[8D]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#10
Den der "antilope" kunne det ikke være et US-får (hundyr)? http://en.wikipedia.org/wiki/Bighorn_Sheep
Mvh.

Yeti
Svar
#11
@Lasse: Jeg tror, at du har ret i at det er en fugl i gåsestørrelse, og at den ligger med bugen i vejret og front mod fotografen.

Min mavefornemmelse siger mig, at vi er et eller andet sted i det sydøstlige Afrika - Sydafrika - Rhodesia - Mocambique. Jeg synes de indfødte ligner dem, jeg har set der og netop tøjet passer måske meget godt sammen med, at europæere havde været stærkt repræsenteret der betydeligt længere end i de fleste andre dele af Afrika.

@Yeti: Hornet krummer den gale vej. På fåret krummer det bagover - på billedet krummer det fremover. Herunder et foto af common reedbok - en meget almindelig antilope i det sydlige Afrika (og muligvis også andre steder i Afrika)

Update: Har lige været igennem "Behavior Guide to African Mammals" er er nu 99% sikker på, at det kun kan være en common reedbok, hvilket betyder, at det er i Afrika syd for Sahara og det kan ikke være Namibia, Botswana eller det vestlige eller allersydligste Sydafrika.

[Image: 54205195.tozipredlechwe3copy.jpg]

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Jeg tror at hornet er en af reedbuck arterne....

Desuden hæfter jeg mig ved at den lille antilope til venstre tilsyneladende har et ret kort lidt bastant hoved og at pelsen på den store antilope midt i billedet fremstår lys og ulden...

Spejlets form, ulden pels og hovedfacon ligner tilsammen mest Nile Lechwe hhv. ungt og voksent hundyr når jeg kigger i min store bog om afrikanske pattedyr..

Det bringer os så til det sydlige Sudan...

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#13
Måske kan der hentes inspiration her - tekst om æsler i afrika http://www.atnesa.org/donkeys/donkeys-bl...istory.pdf
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Interessant! Hvad enten det er æsler eller myldyr på billedet, så kræver det æsler at avle dyrene frem.

@Jimmy - Både Mountain Reedbok og Bohor Reedbok har horn der beskrives som "hooked" - altså ekstra krumme mod spidsen, mens Common Reddbok har horn, der beskrives som "curved". Desuden har Common Reedbok en mørk stribe på fremkanten af forbenene, hvilket passer fint med det hornede eksemplad på billedet.

Jeg kan ikke få de sorte på billedet til at ligne Sudanesere.

Hvis jeg lægger "æselkortet" oven i "reedbok"-kortet fra min bog, så er vi i det sydøstlige Afrika. Mest sandsynligt i det østlige Sydafrika (større befolkningstæthed, engelsksproget, de sorte har vestligt tøj på). I Rhodesia og Mocambique vil jeg mene de sorte var både "vildere" og fattigere.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Skal ikke have gjort mig alt for klog på om det er den ene eller anden reedbuck, for jeg tænker at det evt også kunne være en ikke fuldvoksen Waterbuck, men jeg synes det er svært ud fra vinkel og kun et enkelt horn [Smile]

I forhold til min teori om Nile Lechwe hundyr passer Common Reedbuck til gengæld rigtigt dårligt mht til deres respektive udbredelsesområder..

Kigger stadig meget på den buskede pels på det største af dyrene men synes bare ikke rigtigt det ligner noget fra det sydlige afrika i mine bøger

Sjov leg det her[Wink]

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#16
nu er jeg hverken den store usa eller afrika ekspert men over den sorte fyr nummer 2 fra venstre ligger der et dyr. hvad det er ved jeg ikke men det er ikke noget jeg forbinder med afrika.

Michael

lønborgård skov service. Alt til skoven og vildtet
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#17
Kan man lægge noget i, at det er æsler, der bliver brugt som arbejdsdyr?
Min mavefornemmelse siger nærmere, at vi er i Sydstaterne. Det er nok ikke baseret på noget konkret, men de sortes tøj og deres udseende - de ligner sydstatsslaver, synes jeg.

Men hvorfor spørger du ikke bare den første hvide fra højre - det er da Jens Perto!
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Kan man lægge noget i, at det er æsler, der bliver brugt som arbejdsdyr?
Min mavefornemmelse siger nærmere, at vi er i Sydstaterne. Det er nok ikke baseret på noget konkret, men de sortes tøj og deres udseende - de ligner sydstatsslaver, synes jeg.

Men hvorfor spørger du ikke bare den første hvide fra højre - det er da Jens Perto!



Jeg sidder og tænker næsten det samme, men valgte at flette næbet for ikke at genere alle de andre...[:o)]

I min optik er hjorten til højre foran den siddende hvide mand hvor man tydeligt ser halen, en whitetail, og hvis man ser på dyret der liggger over æselet ved negeren i midten, så kig nøje på øret, for det passer igen på en whitetail med sort kant og lys/hvid i selve øret. landskabet i baggrunden kunne snildt være Arizona, texas eller New Mexico. Tøjstilen for samtlige virker meget amerikansk, blandt andet negeren yderst til venstre har en jakke der ligner noget med millitær fortid (nord stats uniformsjakke? ...Wild guess)

Det horn forvirrer mig for der er kun en og ikke et par. Måske det i virkeligheden er fra en tamged og fungerer som en holder til et eller andet der er sat/slænget over sadlen.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#19
Når jeg ser på spejlet/halen på det store dyr, er det første jeg tænker White Tail.

Hattene forbinder jeg også umiddelbart med Staterne.

Tror ikke det er J.P. der er alt for meget i højre lomme[Big Grin]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#20
Nu må vi have en trækyndig på banen!!!!!!

[Wink]

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)