Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ulv i Skåne
#1
Dette billede er i dag taget af en journalist, der skulle ud og interviewe lokale vidner, der havde set ulv i området. Billedet er taget ved Arkelstorp ca. 15 km. fra hvor jeg sidder.

http://www.sr.se/Diverse/AppData/isidor/...00_711.jpg

De svenske ulve er ikke særligt bange for mennesker....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Så går der nok ikke længe før dine market bliver inddraget til reservat og du bliver svunget til at cykle for at mindste risikoen for en trafikdræbt ulv.

Jeg håber ikke at de når helt ned til os...
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Den er på vej sydover - den sidste vi havde på disse kanter blev til slut skudt i Ystad By for 6-7 år siden.

Det er lidt skræmmende, at de er totalt frygtløse - billedet er taget ud af vinduet på en bil, mens ulven passerede lige forbi.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Hvis man ser bort fra alle problemerne der er med ulve rundt omkring, så må man da sige det er et flot dyr.
Det er da er i det mindste let at se slægtskabet til vores schæfer...

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
yes så forestil dig den i fuld vinterkostume (dvs 10cm ekstra 'rockwool' på) .. så den ser næsten dobbelt så tung ud.. dig uden for bilen i 5-10m afstand..så bliver man bestem lidt usikker på hvem der egentlig er herre over situationen

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#6
Kan du sige pænt farvel til dit råvildt, og husk at lufte hundene selv. Fruen og ungerne kan næppe klare dette job, og så må du jo træde til, gerne bevæbnet.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#7
Min kammerat, hans bror og far har et terræn ved netop Arkelstorp, de bliver nok glade for linket....[Big Grin]
Svar
#8
Prøv engang at læse denne http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=86522

Fremover skal ungerne ikke have flyverdragt med ringbrynje på når de skal ud.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
I går var den ved Knislinge - hvor den bl.a. blev set af en hel skolebus. Den skal åbenbart lige en tur ned og rydde Ceptures jagt, inden den kommer herover og snupper en shetlandspony....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Du har vel heller ikke mere end 75km til Tingsryd, hvor der blev set en for ca. 14 dage siden....
Vi kommer nok snart til at fodre med andet end majs [V]
http://www.vargobs.se/karta/?center_lat=...st_id=4508

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#11
[:0] Det er 26 Km SYD for mig!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#12
Og heller ikke så voldsomt langt fra os [V]
Ikke ligefrem den mest betryggende tanke, mens vi var deroppe. Så min kære gemal måtte pænt hente sin kylling af en kone, hver aften når vi sluttede dagens jagt[^]
Godt nok var jeg bevæbnet, men alligevel......[:I]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#13
Nogen vil måske betragte som et dumt spørgsmål...

Hvor farlige er Ulve egentlig?
Er det ikke kun i flokke de udgør en reel trussel?
Ok - jeg har respekt for dette dyr, men umiddelbart ville
jeg ikke være mere bange end ved et møde med en almindelig
halvgnaven rottweiler !!!

Men igen - jeg kender ikke så meget til dens "natur" !!!

Men et rigtig flot dyr, og ja man ser tydeligt "Schäfferhunden"[Smile]

anyone ???

/Rex93

Jagt, gamle våben
Jagt, gamle våben
Svar
#14
Flot dyr... Intet mindre!
Jeg har selv set dens slægting, polarulven, i det nordligste Canada og der er altså noget særlig udstråling af magt over ulve...

Men hvordan er de svenske regler for jagt på ulv?
Jeg smutter lige hinsidan i næste uge og selvom jeg med garanti ikke ser ulve så kunne det jo være meget interessant[Wink]

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#15
Statistisk set er ulven ufarlig - og der er faktisk god grund til at være mere beklemt over rottweileren. En ulv som den på billederne fra Skåne anslås at veje omkring 60 kg og den er et særdeles effektivt rovdyr og dermed fuldt ud i stand til at gøre kort proces med et menneske, hvis den skulle få det indfald. Sunde og raske dyr i et område med tilstrækkelig naturlig føde, vil dog næppe gribe til os som proteinkilde...

Men ulvetilhængernes påstand om at ulven ALDRIG angriber mennesker er naturligvis løgn. Der er masser af ganske veldokumenterede tilfælde - heraf et par stykker fra Rusland inden for det seneste år - men der er langt imellem. Det farligste er, hvis dyrene mister deres naturlige frygt for mennesker, hvilket desværre forlængst er sket i Sverige. Hvis en af disse nærgående ulve, pludselig får svært ved at skaffe sig føden, så stiger risikoen for et angreb markant. Det vil altid være børn der er i størst fare.

@jimmy - skyder du efter en ulv ryger du lang tid i fængsel medmindre den er i færd med at tygge på et barn eller din egen hund.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Det anede mig.... :-) Tror også at ulv smager dårligt .... ;-)

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#17
Er der nogen der ved om idéen med andelshunde har vaeret proevet ved domstolene. Paa vores saavel som paa andre jaktlag vil man forsoege sig med at alle deltagere ejer en del af hundene for om noedvendigt at kunne forsvarer dem hvis de bliver angrebet.

Det er da i oevrigt helt sort at reglen siger at en passskytte skal staa pasivt og se til mens en af hundende bliver slaaet ihjel under taarnet...
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Jeg tror ikke, at andelshunde er domstolsprøvede. En lidt farligere tilgang kunne være en generel aftale om, at hunden pr. definition skifter ejer, hvis en passkytte forsøger at redde den....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#19
Mht 'oräd varg'/ulves farlighed for mennesker, så har Nordamerikanske adfærdsbiolog(er) Valerius Geist mfl, opstillet en 7 niveau skala
http://rliv.com/wolf/GeistWhenDangerous.pdf
http://canadahuntingtoday.com/blog/index...to-humans/

hvor overgangen fra niveau
5 "The wolves explore large livestock..."
til
6 "Wolves turn their attention to people and approach them closely, initially merely examining them closely for several minutes on end. This is a switch from establishing territory to targeting people as prey..."
er hvor det rigtig begynder at blive 'træls'

desværre er situationen flere steder i S ved at nærme sig dette (får: ja, ponier: ja, iagtage på tæt hold: ja, følge helt hen til bygninger : ja). Men kan håbe at sidste revision mht rovdjurpolitikken der lemper med licens for bortskydning af nogen flere problemulve .. kan presses dem lidt mere tilbage i skoven og give lidt mere frygt for mennesker

Osse i det Amerikanske er der debat mht ulv, eksempel på specifik problemulv(e)
http://onestillfree.blogspot.com/2007/11...s-are.html
"According to a recent report by Dr. Valerius Geist, a Canadian biologist, becoming used to and not afraid of humans is one of the final steps before a wolf starts seeing humans as prey.."

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#20
Var det ikke GT der oplevede på en jagt i Canada, at ulvene fulgte efter og studerede ham? Dengang havde han jo et ordentligt garn, så mon ikke at de troede at han var et får [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)