Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Precision 308W
#21
Glem nu bare den snak om boattail - det er uden betydning på den afstand. Flatbase er generelt mere precise end boattail på afstande under 300 m.

Nu skal du jo være obmærksom på, at din skydestilling/rekyloptag kan have stor betydning.

Du skal have målt hastigheden på patronen - resten er matematik.

Kuglefaldet er ligegyldigt - det skal bare være kendt - ligsom afstanden. Det nytter jo ikke at du mener, at kunne skyde ligepå på 200 m. hvis du har fejlbedømt afstanden med 50 m.

Mega er et ok valg, måske skulle du overveje Interbond som et alternativ [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Glem nu bare den snak om boattail - det er uden betydning på den afstand. Flatbase er generelt mere precise end boattail på afstande under 300 m.


Der er bare det at boattail-kugler generelt har betydeligt mindre vindafdrift end flatbase-kugler. De har generelt også en bedre BC men om det er BCén eller boattailen der gør det, ved jeg ikke.

Det kan altså godt have praktisk relevans om kuglen er drevet 8 eller 15 cm. på 180 meter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#23
Nej nu stopper i sku dælme godt nok....

I diskuterer forskelle på op til 10mm på 200m afstand og vindafdrift på jagtrelevante afstande.......

Jeg er godt nok bange for at der er tale om hidtil ukendte
superskytter[B)][B)]

Det i diskuterer begynder at få "synlig" effekt på over 500m[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by GT

Nej nu stopper i sku dælme godt nok....

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Nu er det jo ikke første gang teorien har fået overtaget i diskussionen[Wink]

Når den nævnte kugle falder mere end tabellen siger skyldes det nok at udgangshastigheden ikke er som foreskrevet.
Det vil fantasi oplysninger på en 150 grains kugle så nok heller ikke være.

Uanset du har forelsket dig i et 150 grains projektil(og det er der ikke noget forkert ved) er jeg stadig overbevist om at du bare får en bedre patron til en 308 med 165 grains. Der er sgu da en grund til at
de fleste erfarne brugere vælger denne kuglevægt, især dem der skyder ude(BC vinder over V/0 omkring500-600) hvor denne teoretiske diskussion bliver til praksis.
Præcisionsmæssigt er en 165 omkring 820 meter bare lettere at få præcis end en 150 omkring 860 meter. Det er derfor de er hyppigst anvendt

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
Jamen når i erfarne skytter siger, at 165grain er bedre/mere precis i 308W, så tror jeg på jer.
Men hvad er så bedste valg af kugle? Og hvordan kan det være, at nogen mener boattail er bedst ud over 500 meter, hvis den så ikke er det på 200 m?
Har en skytte kammerat, som sværger til Nosler BST i cal. 243. Den bedste precision han kan opnå.
Og jeg har set ham skyde. Jeg ville gerne skyde lige sådan.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#26
@ KGSAKO

Jeg kan fornemme, at du fisker efter eet bestemt svar:

Derfor vil jeg stærkt anbefale Nosler BT i 150 grains, den passer netop til opstillede krav[Wink][Big Grin]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#27
Hej

Jeg har brugt Interbond i 9,7 gram´s udgaven i min Tikka T3, på råvildt og ræv med udmærket resultat, og uden de storudgangshuller.

Kuglen giver 3 skuds grupper på 100 meter på omkring 25 mm.

Har også forsøgt med 165 grains Interbond, som kan holde en 5 skuds grupper på omkring 25 mm på 100 meter.

Jeg mener som tidligere nævnt, at du udmærket kan nøjes med en 165 grains kugle som universal kugle til ræv, råvildt, kronvildt mv.

Interbonden er også lidt billigere end Nosler´s ballistik tip.

Jeg mener at REX sælger dem for 345,00 kr for 100 stk.

Vh.

cck
cck
Svar
#28
Lader patroner til rigtigt mange forskellige kunder og mange af dem finder rigtig god anvendelse af både ballistic tip og accubond.

I en 308 vil det såfremt den kan skyde med den altid være bedre med en 165 grains frem for en 150 grains. Simpel matematik.

Den tungere kugle har en bedre BC plus at den er mere vindstabil, mere terminalballistisk stabil, større potientiel restvægt, større arealspecifik belastning, større anslagsenergi i målet, osv, osv osv,
Der er ikke umiddelbart nogle fordele ved at vælge en for kaliberet let kugle.
Og dog, der vil komme en akademisk mindre rekyle, men ellers.......

Du kan selv prøve at lege lidt med et ballistikprogram, så vil du opleve hvad vi beskriver[Wink]

Selv kører jeg 850 m/s med en BT eller AB i en 60cm QPQ behandlet pibe med 165 grains kugle mod 875 med en 150 grain.

Lagt ind i et ballistikprogram var der ingen tvivl om hvad der var bedst[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
For lige at lave en lille opfølgning:

Har siden sidst fået afprøvet Hornady Interbond 150 gr. med hjælp fra en hjemmelader, og det er lykkedes os at finde en ladning, hvor den går ca. 50 mm. over på 100 meter og lige på ved 200 meter.

Den er rimeligt precis i min Sako. 25 - 35 mm. grupper på 100 meter. 80 mm. på 200 meter. Nogle gange bedre.
Det er rigeligt godt til jagt.

Har i løbet af i år nedlagt 5 bukke med denne mixtur. 4 i Polen og 1 i DK.
De 3 af polakkerne døde på stedet. Den sidste løb 8 meter.
Danskeren var et skadet dyr, som kun blev skudt på den lange afstand (175m) i blæsevejr, fordi den var tydeligt skadet, og haltede kraftigt.
Truffet i maven, og fundet 200 meter væk af sweisshunden næste morgen.

Har i mellemtiden selv fået genladetilladelse, og vil nu igang med at "fluekneppe" Interbond 150gr. for at se om man ved bla. afvejning af hver eneste portion krudt, kan gøre grupperne endnu mindre.

Nogen andre ideer, som i mener kan snævre grupperne endnu mere ?

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#30
Hej
Sierra Game King, i enten 150 eller 165 grain er rigtig god til vildt, og meget præcis.

Hilsen Stoffer
Svar
#31
Det vigtigste er, at din riffel kan skyde med den respektive kugle.
Så længe du holder dig til 165 gr kugler, eller deromkring, kan stort set alt burges i en 308w, da hastighederne er moderate, og alle kugler i den vægtklasse holder fint til det.

Jeg bruger selv 165gr Interbond, og er fint tilfreds med den. Men har prøvet rigtigt mange kugler i min 308w, både på jagt og papir, og ingen skuffede mig. Alle var enten 165- eller 180 gr.

Konklusion: Vælg en kugle i 165-180 gr, der skyder godt i netop din riffel, lær dens kuglebane at kende. Glem hvad den hedder og hvad den koster og hav det sjovt.
(Det kommer jeg til i min nye 308w[:p])

P.S. Der er ingen, der kan forudse om din riffel skyder bedst med kugler med- eller uden boattail.Der er kun en måde at gøre det på...prøv dig frem.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#32
Jeg tror ikke du får alverden ud af at afveje krudtet for hver eneste ladning.Sjovt nok synes (små) variationer i krudtmængden ikke at have den store indflydelse på egenspredningen.

Jeg tror, at den allervigtigste forudsætning for små grupper er, at de hylstre du bruger er så ensartede som overhovedet muligt. Hvis du starter med éngangsafskudte hylstre, som blev afskudt i din egen riffel, har du efter min mening det bedste udgangspunkt. Hylstrene skal selvfølgelig være fra samme producent, og helst fra samme batch patroner.Du kan selvfølgelig bruge hylstre fra forskellige fabrikanter, men så skal du bare holde dem i adskilte partier, og ikke forvente, at to forskellige partier skyder helt samme sted.

Derefter er der en lang række tiltag for at få endnu højere ensartethed, startende med at måle hylsterlængden og evt. veje hylstrene. Det gode ved at have en .308 er bl.a. at det er nemt, billigt og sjovt at tage en dag på skydebanen med en stor kasse patroner,og komme hjem igen med en ordentlig stak afskudte hylstre. Derfor bruger jeg faktisk ikke tid på at trimme hylstre, jeg kasserer bare de der falder udenfor.

Hvad du derefter kan gå videre med er nærmest religion, men heldigvis er der ingen grænser for, hvor meget der kan eksperimenteres.

P.S. Gå aldrig aldrig rundt på skydebanen og høst andres hylstre [xx(]. Du aner ikke om de er affyret én eller 14 gange, og hvad værre er, du aner ikke om de er affyret i en riffel med dårlig headspacing, så de risikerer overrivning første gang du fyrer dem af.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#33
Mine hylstre er alle Norma fra Golden Targit patroner, som er afskudt i min egen riffel.
Alle hylstre er trimmet med Lees trimmer med afstandspinden, hvor trim-længden ikke kan varieres.
Mon jeg skal lege lidt med COL på patronen ?
Nuværende COL er 73,42mm. (varierer imellem 73,35 - 73,45. når jeg kontrolmåler)

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)