Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frischling i grill, opskrift opfundet
#1
En af mine jagt kammerater har skudt en sød lille stribet gris på 8.5 kg, og nu har han været så flink at invitere på grillet gris på Lørdag [:p]

Men han har spurgt mig hvordan jeg ville lave sådan en, og det ved jeg ski ikke lige, er lidt bange for at den måske blir tør.

Hvordan gør man med sådan en fætter? er der nogen der har et forslag eller en opskrift vi måske kunne bruge.

P.S. Vi har en 99 Cm Weber grill eller en "almindelig" grise grill med varmen ved siden.

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#2
Inddirekte varme. Grisen guttet op og liggende på maven. Sværen ridset lidt og salt og en øl over ryggen. Ca 1 time senere er der mad til 4 personer. En marinade af salt, laurbærblade som grisen ligger og trækker i i ca 3 timer før grillning kan også gøre det. Husk dog altid at ridse den, vær omhygelig det betaler sig. Kuglegrillen er perfekt til en 8 kg gris med inddirekte varme.
Svar
#3
Hej,

Jeg har aldrig grillet vildsvin, men jeg har med stor succes brugt følgende fremgangsmåde til skinker på op til 6kg.
Jeg laver en salt lage ca. 1 til 10 og så får den ca sukker i 1 til 20. Kog den op og lad den køle helt af. ca. 1,5 døgn før grisen skal på grillen sprøjter du saltlagen i grisen med en injektionssprøjte, jævnt fordelt over det hele.
Når så den skal grilles bliver sværen ridset, og der fyres forsigtigt, så det tager ca. 3.5 til 4 timer at få den op på 82 grader. Øl undervejs benytter jeg også ligesom sværen bliver gnedet med salt inden stegning.
Du har nu en let sprængt og mør gris der ikke er tør. Det lyder af meget salt men den er ikke salt, bare lige tilpas. Til 8.5kg vil jeg nok lave 1,5 liter lage.

PS: Du bør poste et billed af resultatet.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#4
Tak for tippene, nu er der jo desværre ikke svær på Grisen, den er flået, men håber ikke det betyder så meget for resultatet... men jeg vil prøve at sprøjte den lille fyr med den lage der blir foreslået og så ellers gi ham lidt krydderier inden han kommer på grillen og en øl eller 2 undervejs [Smile]

Jeg poster billeder når sceancen er overstået.

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#5
Så blev Grisen grillet, og den smagte himmelsk.

Jeg havde nok lige undervurderet Grisen lidt, for den vejede alligevel næsten 15 Kg da vi vejede den... men hva, så kunne vi da blive mætte os 4 Par.

Grisen blev "stik marineret" med sukker og saltlage efter Flemmings anbefaling, derefter blev den smurt ind i en hjemmekreret marinade af 4 Spsk Sød Maielle sennep, 4 spsk. lynghonning, 2 Spsk. Teriyaki sovs, 1 spsk. Sambal ölek, 5 fed hvidløg, salt og peber. lige da vi skulle ha den på grillen kom naboen og spurgte om vi ville ha noget frisk Rosmarin fra hans have... så det fik den også lige lidt af inden den kom på.

Så fik den 90 min med ca 160-170 Grader under låget, hver halve time delte vi en øl med den, det skulle jo være hyggeligt for alle parter.
her er grisen efter 90 min.
[Image: grillet-vildsvin-2009-09-12004.jpg]

En time før den var færdig, (3 timer efter vi havde lagt den på) fik den lige et lag af Glæsels Barbecue marinade, det fik den lov at ligge og glasere indtil den var færdig.
[Image: grillet-vildsvin-2009-09-12017.jpg]

Så det kan klart anbefales at skyde de små også, de smager forrygende godt [:p]

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#6
Den ser sku lækker ud, sidder og bliver sulten.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#7
MAND det ser godt ud

[Image: Unavngivet1.jpg]
[Image: ajbutton.gif]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)