Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle valg 338 win mag
#1
hej jeg har lige fået mig en ny tikka t3 varmint i 338 vin mag.og skal have ladet mig nogle kugler og ovejer nosler accubond eller swift a frame. begge i 225 grain de skal forhåbenlig bruges til noget kronvildt. ville lige høre jeres mening og evt. erfaringer med denne kaliber
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by trier

hej jeg har lige fået mig en ny tikka t3 varmint i 338 vin mag.og skal have ladet mig nogle kugler og ovejer nosler accubond eller swift a frame. begge i 225 grain de skal forhåbenlig bruges til noget kronvildt. ville lige høre jeres mening og evt. erfaringer med denne kaliber


Hej Trier

Jeg har haft en Tikka 595 i 338 win mag. Har aldrig prøvet de to kugler du nævner, men har skudt med Rhino i 210 grains og Hornady interbond i 225 grains.
Rhinoen kunne den overhovedet ikke styre, men interbonden holdt 25 mm på 100 meter med mig bag "rattet"....[Wink]
Uanset hvad, så er det et potent kaliber og begge de to kugler du nævner var med i mine overvejelser da der skulle vælges kugle.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#3
Uanset hvad du stopper I den, skal den nok virke godt på krondyr.

Jeg bruger to forskellige kugler i 225grains. En NP til større vildt. Og så har jeg en almindelig Hornady SP som jeg bruger herhjemme til kronvildt. Grunden til det er at jeg ikke vil have en særlig lang flugtstrækning når de kommer ud af statsskoven (det er ikke en nabo man kan forhandle med hvis de forender derinde).

Men skal du kun have en kugle til vidunderet synes jeg du skal overveje en der ekspanderer mere end de to. Lader du dem til max så skal de nok virke til grise også, men jeg ville nu alligevel hellere have en der ekspanderede mere. En NP eller en Interbond ville jeg sige var en rigtig god kugle til den. Men de to du foreslår er heller ikke tosset overhovedet!

Endelig kan jeg varmt anbefale dig at eksperimentere lidt med kaliberen. Den kan tage fra 165 grains til 310 grains og det giver dig chancen for at skræddersy kugler til flere forskellige formål. Jeg har i skrivende stund de to 225 grains. Derudover venter jeg på en anledning til at få lavet nogen 250grains NP gold jeg købte at Dr. Strangelove (de skal lades så hårdt som muligt), og endelig er jeg ved at få lavet nogen grissekugler på 275grains der skal så langt ned i hastighed som muligt.

Så der er noget for enhver smag i en 338er.

Der er så meget kvinder ikke forstår
Der er så meget kvinder ikke forstår
Svar
#4
Hvis du har mod på at prøve 200 grains Nosler Balistik Tip, så har jeg 86 stk til salg.

De går ihvertfald godt i en Sako.

Du må "få" dem for 400 kr + porto.

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#5
Jeg købte en SAKO 338 Win Mag i 1992 og har været utrolig glad for den. Det er virkelig et godt kaliber med noget skub i.

Jeg har primært brugt to kugler til jagt nemlig 250grs A-frame og 250grs Nosler Partition.
Min erfaring med A-frame er, at det er en fremragende kuglekonstruktion, men at den er ganske hård. Jeg har oplevet, at den fungerer udemærket, men at den ikke ekspanderer ret meget ved skud, hvor den rammer bløde dele, selv på stort vildt som eland. Derfor vil jeg nok ikke vælge A-frame til 338 win hastigheder, med mindre man skulle skyde noget helt ekstraordinært stort, som eks. bøffel i Australien.

Til gengæld er det min erfaring, at Nosler Partition ekspanderer meget hurtigt, selv når den rammer bløde dele, og alligevel holder sammen på bagdelen, ved ved skud i kraftige knogler. Jeg har pillet en kugle ud af nakken på en sortbjorn, hvor hele forreste del af kernen var væk, men bagerste del var stadig indtakt. Det bliver efter min mening ikke bedre, selvom konstruktionen er fra 1949. Min plan er derfor at bruge Partition til kronvildt i efteråret.

Til træning har jeg valgt en 225grs Hornady IL, da den er ganske billig og skyder fremragende. Det er faktisk også en god kugle og jeg ville heller ikke være betænkelig ved at anvende den til kronvildt.

Summa summarum. Jeg vil nok ikke vælge nogen af de to, relativt hårde kugler du foreslår til kronvildt, men i stedet gå efter Partition eller Hornady.

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)