Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
start tryk CDP foran MRP
#1
hejsa prøver igen
havde en post i forigårs der enten forsvand i server skifte hul .. eller måske via 'øvrigheds indgriben'?

jeg har 8x68S med 195gr Blaser CDP jeg prøver at lade op med MRP, i RWS hylster + 5333 fænghætte. Jeg bruger QL som 'konservativt' estimat da ellers kun Norske ladebog havde lign. recepter med MRP (m 200gr A-frame)- og deres ladninger anses normalt for ret hotte

krongrafering i Allingåbro viste dog konsekvent 100m/s lavere fart end gættet via QL. Det er meget mere afvigelse end jeg har set før

forklarings søgning -> QL sætter starttryk til 700bar ved CDP, men kun 350bar ved A-frame og 250bar ved NP. Da jeg har gammel v 3.2 QL med gammel kugle database -> kan nogen med ny version QL (v 3.5 eller 3.4) checke starttryk for CDP ?? (sætter jeg 250bar ind kommer jeg med max ind omkring ladningerne i Ladebogen)

og da mine MRP data er også er gamle .. lige et prej om brændhastigheder i nyere version data base i QL v3.4 eller 3.5

tak

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#2
Deva oplyser 74,0 gr. N160 CCI 250 og RWS hylster til V0=887 og 3927.

Det er jo ikke helt MRP, men det er vel lige så brugbart for dig?

D93
Svar
#3
yes DEVA bogen har jeg også .. den har en MRP recept med for let kugle og en anden med for tung kugle til at jeg kan brugde dem. CDP ladningen har jeg brugt til fastlægge OAL=85mm som udgangspunkt.

MEN uanset krudt så er de 700bar QL startryk meget sikkert forkert og 'skævvrider' enhver ladetabel jeg laver. Jeg vil gerne have QL nogenlunde på plads da det kan give en ide om 'hvor stærkt' man kommer til (over) maks tryk ved opbygning af ladestige

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
har fundet ud af lidt mere.. balser.bul filen er fra 2005 og er/bliver ikke opdateret mere. CDP kuglerne ligger nu i swiss_ruag.bul. Den nyeste version jeg pt har opstøvet af swiss_ruag er fra 2007 og der er starttryk sat til 400bar. Det er mere i det realistiske område (selv Barnes 'X' var 'kun' sat til 650bar så de 700bar måtte bare være i skoven) - men mener de 400 også er formeget.. forventer det bør ligge mellem NP og A-frame

også fundet en post på et forum med .pro streng af MRP, der giver noget 'sløvere' response.. men er ikke helt sikker på den

men det begynder at nærme sig, sætte temperaturen ned til 10-15grader hjælper også (men foretrækker standard 21grader for at være lidt mere konservativ iforh. skandinaviake efterår/vinter temperaturer)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Jeg har lave målinger af kammertryk i 6,5x55 der viser at 120 grains TSX har ca. samme starttryk som en Nosler Btip 120 grains.. TSX'en er altså nede i niveau med en almindelig kugle.

Det skal siges at jeg nok ikke kan "se" variationer mindre end måske 10 -15% som trykkes så godt kan være større for TSX end en "almindelig" kappet kugle

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Hej Dravis
ja Barnes er åbenbart 'stabil' mht hvad QL angår, men med forskel om det er de gamle X (650bar) eller de nyere triple X (TSX 300bar hvor NP er sat til 250bar, så det er tæt på)

men anyway del III i detektiv arbejdet mht CDP.. har opstøvet en del info fra Tyskland
http://www.wildundhund.de/forum/viewtopic.php?t=17578
H Brömmel mente(mener) at CDP kan have meget store start tryk og forsigtigheds princippet rådene sat starttryk til 900bar i gamle data, så ned på 700bar og til sidst nu på 400bar. Ruag svarer 'bla bla' tilbage, at det vil de undersøge. Men det med 'elastisk' tværstiver er nok mere marketing end noget reelt

I en anden post har en hjemmelader haft sanmme tvivl om CDP starttryk kan være sat rigtigt i QL
http://www.wildundhund.de/forum/viewtopic.php?t=55285
men i 243 har oplevet at komme meget tæt på reelt maks ved brug af starttryk omkring 400bar

så man må nok holde sig til de 400bar og hvis der skal adopters data fra andre kugler skal det fra en 'stivert' ala A-frame og alligevel holde sig på den konservative side af den.

Med 400bar starttryk har jeg 1-2gr mere plads i ladestigen + evt med 'små sko' lidt mere. Vil kronografere i weekenden og så se om de 400bar ligner noget reelt mht tryk (hastighed predikterer QL dog stadig ret meget ved siden af)

Men andre der har ladet CDP op (Buba??), har I forsøgt at komme tæt på maks - eller sat jer til ro midt i arbejdsområdet?

/wolf_skate

PS fik QL v3.5 (28Maj 2009) update idag ..men det er ikke en program update, kun databaser. Endvidere er der hverken nyere swiss_ruag.bul eller MRP data, end dem jeg allerede havde opstøvet

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
OK sidste afsnit (indtil videre .. næste skulle gwrne være emd Elg!)

reduceret starttryk til 400bar og lavede ladestige op til 78,5gr MR,P der iflg QL skullee trække en del op over max (4900 bar med max 4400bar)

MEN ville forsøge de sidste ladninger i små skridt, da har læst i BR forum om ændret opførsel af krudt når det bliver stærkt komprimeret (mine ladninger gik op til 110%!). I BR kredse har man empirisk erfaret at en svag overfylding der lå tæt på max .. ikke resulteret i accelerende vanvid ved en del højere overfyldning (er dog nok krudt specifik mht form, korn, stav etc) -> de mener det er pga af krudt nærmer sig lidt mere opførsel om en solid.. hvilket nok betyder at krudt ikke antændes i et hug men stikflammen fra fænghæettem lige som brænder sig lidt igennem = forsinket afbrænding = lavere max tryk.

Ingen truede tryktegn i nogen af ladninger

Netop denne overgang af krudtopførsel har QL svært ved (hvis den overhovedet prøver at modellere det)

anden udtale mht 8x68 erfaring, er den kan ikke overlades med MRP og MRP 'elsker' komprierede ladninger = der får man bedst effekt/nøjagtighed (og det kan jeg efterflg forstå ..det er ikke til at komme nok krudt i hylsteret som stadig kan opføre sig som 'let levende' krudt).. det så også ud som hastigehsstigningen startede at flade lidt ud på de hørere ladninger

MEN alt det krudt har dog stadig sin Energi bevaret.. så løbet bliver ret varmt

hastigheden er dog stadig ca 80 m/s under QL gættet .. vælger 76gr da træf pkt her lå i 0 lodret og kun 2-3 cm TV på 100m (iforh til KJG med 0 vandret og 4cm overslag i højden). V4 = 865 m/s .. hvor jeg max kunne komme op knabt 890 m/s.

Det der nu er store spørgsmål er hvordan i Dæ... kan den Norske LAdebog udg 6 (200gr A-frame , OAL = 83mm) få 79gr MRP i et RWS 8x68 hylster (86gr H2O standadr volumen, i mine necksize 65,5gr).. ??
mht volumen er QL rimelig god..
med OAL 83mm siger QL 112% overfylding med 79gr MRP
selv med OAL på 87mm er overfyldingen 108% med 79gr MRP
men der er ingen 'K' markering på ladningerne i Norske Ladebog .. det må de bestemt have glemt!

lært af det her ville jeg nok en anden gang forsøge med lidt hurtigere krudt (fx URP som jeg har erfaring med mht 200gr Alaska i 8x68)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)