Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Må man selv fremstille luftvåben ?
#21
Det er undtagelsen i stk. 2 der gør, at vi ikke skal have riffeltilladelse til et luftgevær. Så uanset om det i lovens forstand er en bøsse, kommer den ikke lige pludselig til at blive tilladelseskrævende blot fordi vi sprogligt skelner mellem glatløbede bøsser og riflede rifler.

Og så gælder samme definition selvfølgelig for, om du må tilvirke geværet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#22
Jeg tror jeg har formuleret mig dårligt :-)

Det jeg mener, er at: Er en luftbøsse ikke et glatløbet våben(i stil med benævnelsen gevær), sammenlignet med 'luftriffel', som jo bliver en mere og mere udbredt benævnelse.

Så er der forskel på luftbøsse og luftriffel ? [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#23
Ja og nej.

Du har fuldstændig ret i, at der er en sproglig praksis der skelner mellem glatløbede bøsser og riflede rifler.

Men våbenloven anvender ikke denne skelnen for luftvåben. Den omtaler kun " Luft- og fjederbøsser" . Ud fra den formulering forvaltes våbenloven på den måde, at vi alle må købe både glatløbede og riflede luftvåben uden tilladelse, bare vi er fyldt 18 år.

Ud fra samme undtagelse i våbenloven må vi også indføre og tilvirke både glatløbede og riflede luftvåben.

Så ja, du og jeg synes der er forskel på bøsser og rifler, men nej, våbenloven synes ikke der er forskel.

Det er forøvrigt ikke usædvanligt at der over tid foregår et skred i sproglig betydning, som ikke var forudset da en given lovgivning blev formuleret. Derfor må man både se på, hvad ordet dækkede da loven blev formuleret, og på hvilken praksis formuleringen har medført.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#24
Takker :-)

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)