Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Steyr Mannlicher ProHunter
#1
Jeg er på jagt efter min første riffel. Jeg har været rundt i butikkerne, læst på nettet, samt en hel del på dette forum.

Jeg har kun skudt få skud med riffel, så jeg har ikke nogen praktisk erfaring endnu. Det er tanken at den skal bruges på skydebanen, til bukkejagt herhjemme samt i sverige. Og så er det ikke umuligt at jeg skal en tur til scotland i løbet at næste år, forhåbenligt efter kronvildt.

Jeg har set mig lun på en Steyr ProHunter i 30-06. Jeg synes den har et dejligt skæfte, en god sikring, og så har den justerbart aftræk samt snelle. Og så kan jeg godt lide at låsen er så kontant - ikke noget slasken der.
Har i tankerne at den skal monteres med Leupold baser, ringe og kikkert, men det er en anden snak.

MEN er der nogen af Jer derude der har nogen praktisk erfaring med denne riffel ??? positivt som negativt, i mine øjne virker den rigtig, men man kan jo hurtigt stirre sig blind når man er opsat på noget.

FT retriver
FT Retriver
Svar
#2
Velkommen på Forum FT Retriver.

Jeg har ved en enkelt lejlighed haft en ProHunter i hænderne. Den var i kaliber 375 H&H, og det var helt igennem et positivt bekendtskab. Rekylen var nem at optage, så den var overhovedet ikke ubehagelig at skyde med. Og jeg kan ellers være lidt af en rekylling.

Prohunter har samme Safe Bolt System lås som Steyr Scout, og jeg har brugt en Scout i snart ti år uden problemer. Den første jeg købte havde standardaftræk, den anden kombiaftræk. Jeg bruger aldrig snellen i kombiaftrækket, så den ville jeg ligeså gerne undvære.

Jeg kan simpelthen ikke komme i tanker om noget negativt at sige om den riffel, så mit råd er, at du skal følge dit hjerte og købe den, det vil du ikke fortryde.

P.S. Hvis du kan få den uden kombiaftrækket, så vælg det. Når det er din første riffel, så er der nok at tænke på uden at du også skal fumle med en snelle. Sneller har gennem årene forårsaget en del utilsigtede skud.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Tak for dit indput LasseScout.

Det lyder jo lovende. Jeg ved dog ikke endnu om jeg kan få den uden kombiaftræk, men det skal da undersøges nærmere.

Mvh. til aftrækket, kan man så ikke bare lade være med at bruge snellen? eller kan man utilsigtet komme til at aktivere den under brug?

I øvrigt dejligt at høre at skæftet er positivt mht. at optage rekyl, når man nu skal til at lære at skyde.

Mvh.

FT Retriver
FT Retriver
Svar
#4
Nej, man kommer nok ikke til at bruge snellen utilsigtet. Aftrækkeren skal skubbes frem med et kontant tryk for at stikke snellen, derefter går skudet af hvis en forbiflyvende flue slår en prut.

Problemet er, at når man har det, vil man også "lege" med det. F.eks. prøve det på skydebanen. Og du kan godt komme ud for, at du i starten kan samle skudene bedre med snellen end uden. Det stiller nemlig ikke samme krav til korrekt aftræksteknik at skyde med snelle.

Og så har vi balladen, for så fristes du også til at bruge snellen på jagt. Når du ser bukken stikker du måske snellen. Så går den bag en busk, eller der sker noget andet uventet og du kommer ikke til skud. I spændingen har du glemt alt om, at du stak snellen, og nu hænger katastrofen og lurer, for den mindste bevægelse vil få skudet til at gå. På min riffel kan man fremprovokere skudet bare ved at slå på skæftet, og selv meget rutinerede jægere har oplevet utilsigtet skudafgang med snellevåben, selvom snellen ikke kan stikkes utilsigtet.

Når du skal lære at skyde, kan du starte med at købe patroner med lette projektiler. De har mildere rekyl end dem med de tunge.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Hejsa
Jeg har en prohunter Mountain (kort pibe) i 308w. Den har jeg skudt mange stykker vildt med.
Det rare er at man ikke behøver at være bekymret for skæftet når det regner.
Snelle er bestemt ikke nødvendingt - jeg har snelle på min 243W, men foretrækker at skyde uden da den er meget sensitiv når snellen er stukket - kan faktisk udløses ved at puste hårdt til aftrækket
køb du den endelig - jeg har kun godt at sige om den
Svar
#6
Hej.
Nu kender jeg ikke steyr pro hunter,men jeg har selv skudt med en steyr mannlicher i 20 år,den har også snelle,den fungerer på den måde at man stikker bageste aftrækker først,jeg har endnu ikke oplevet et utilsigtet skud med den,og jeg skyder altid med snelle.
MVH
LØVIG
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Hej.
,jeg har endnu ikke oplevet et utilsigtet skud med den,og jeg skyder altid med snelle.
MVH
LØVIG



Lider du af erindringsforskydning....[8)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Tak for jeres hurtige tilbagemeldinger.

Det eneste negative jeg har at sige om ProHunter´en er at jeg synes "den er lang" Men som Jesper1973 skriver, så fåes den jo i en model med kortere pibe (prohunter mountain) men er det en fordel eller en ulempe med en kortere pibe? Er det ikke noget med hvordan den stabilisere kuglerne - eller er jeg helt gal på den??

I øvrigt er det rigtigt dejligt at der sidder nogle mennesker rundt om i landet, der lyster at hjælpen en nybegynder - dejligt forum, man føler sig virkelig velkommen.

FT Retriver
FT Retriver
Svar
#9
Hej FT

Velkommen til.
Synes også at det er en fin riffel. Kender ikke pibelængden, men min Sako med 56 cm pibe i 30-06, skyder let serier omkring halvtommen[:I](fortryder snart at den er sat til salg[:o)])
Dette gør den med lange, tunge projektiler, som ellers skulle være svære at stabilisere. Det du mister er lidt hastighed.
Vil du gerne ned i en lidt kortere pibe, var 308 win måske en ide. Rigeligt til dansk jagt. Den klarere sig med 51 cm.

K&B
Michael
Svar
#10
Jeg tør næsten ikke skrive det, men hvad med en Steyr Scout ?

Den er ihvertfald kort nok. Den har samme lås som Pro Hunter. Derudover har den indbygget picatinny rail, så du skal ikke tænke på baser til den. Den har indbyggede støtteben i forskæftet og et ekstra magasin i bagskæftet. I en 308 win har du således 5 skud i magasinet under låsen og 5 skud mere i ekstramagasinet. Har du brug for mere skulle du være blevet hjemme fra jagt [Wink] men der kan tilkøbes et high capacity sæt med to 10 skuds magasiner. Så kan du have en hel pakke patroner i riflen på en gang[:0].

Du kan få den med en speciel kikkert som sidder foran låsen, eller du kan placere kikkerten traditionelt over låsen. Leupold QRW montager passer på, og fungerer fint sammen med railen. De fås bare ikke høje nok til kikkerter med 50 mm objektiv, så vil du bruge QRW kan du højst anvende kikkert med 42 mm objektiv.

Bagkappen sidder på spacere. Jo længere arme du har desto flere spacere skal der i, så passer skæftet til dig. Endelig har den et lille rum i pistolskæftet hvor en bore snake og en lille flaske olie lige kan være i.

Det var bare en idé [:p]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
En rigtig "Go-Go-Gadget-Gun"[Big Grin]

Måske skulle vi omdøbe den til Steyr GGGG?

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Hæ hæ. Jeg har altid ønsket mig en Gatling Gun. Den er bare forfærdelig dyr, så nu har jeg Gadget Guns [Big Grin] .

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Der er intet problem i den kortere pibe - det har ingen praktisk betydning på jagtlige afstande i Danmark.
Vedr stabiliseringen af kuglerne er det stigningen i piben der bestemmer hvor tunge kugler den kan klare - jeg fodrer kun min med 180 grains kugler (11,7 gram) - og jeg bruger som oftest hjemmeladede der ligger lige over minimunsladningen (fordi så kan jeg bruge den samme kugle til alt fra mår til kronvildt).
Den jeg har har ikke kombiaftræk
Svar
#14
Jeg har, som Jesper1973 en Pro i 308 w med kort pibe. Præcision er INTET problem, så hvorfor ikke vælge den med den korte pibe i 308 w, der en jo ingen praktisk forskel i forhold til en 30.06 mht "effekt".
Du får til gengæld en dejlig kort riffel, perfekt skovbøsse og den duer også på de længere afstande.
Man skal dog "bikse" lidt for at få monteret et Harris støtteben....

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#15
Enig.

Hvis du vil have kort løb, kan du lige så godt vælge 308 Win. En .30-06 med kort løb giver bare en masse mundingsflamme.

Så nu står den mellem Pro-hunter og Scout. Der gælder nemlig præcist det samme om Scout som Bigfoot lige har skrevet om Pro Hunter.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by løvig

Hej.
,jeg har endnu ikke oplevet et utilsigtet skud med den,og jeg skyder altid med snelle.
MVH
LØVIG



Lider du af erindringsforskydning....[8)]


Hvaaa.. Får vi historien eller hvad...[?][Wink]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#17
Nu ved jeg ikke om det er mig du hentyder til, men jeg vil da godt svare på min andel.

Nu kender jeg godt nok ikke Løvig (af det jeg ved af det) men når jeg kigger rundt i min ret store omgangskreds af jagtvenner og spørger dem der har eller har haft en riffel med snelle, om de nogensinde har afgivet et skud utilsigtet.
Svaret er for 99% vedkommende at det er aldrig skat. Hvis nogen af deres jagtkammerater hører svaret, protesterer de. "Årrh var der ikke lige den gang ovre i Letland" og "kan du ikke længere huske drivjagten nede i Polen" og "visse vasse - jeg har set dig gøre det 2 gange"

Hårdt presset og med hånden på hjertet, så tilstår de 98% af de 99% at det havde de da godt nok lige glemt "men fornyligt inden for dette jagtår" er det i hvert fald ikke sket.

Jeg tror at det er en af den slags ting som de fleste undertrykker ubevidst. Det er jo ikke den sjoveste jagtoplevelse at gemme på.
Jeg siger heller ikke at mine jagtvenner er nogen uansvarlige jægere - jeg siger bare at de husker dårligt når snakken kommer ind på utilsigtede skud med brug af snelle.

Og det er da muligt at Løvig hører til den sidste 1% som aldrig har prøvet det, men han er jo heller ikke færdig med at gå på jagt.

Der jeg vil hen er at hvis man ved at undlade snelle på jagtvåben kan reducere antallet af utilsigtet skudafgang med, mit gæt, over 95%, så mener jeg ikke at det er nogen der mister muligheden for at kunne afgive et forsvarligt skud. Tværtimod, vil det øge sikkerheden for alle medjægerne (og driverne).

@Løvig. Dette er ikke personligt mod dig, men en generel betragtning af mine oplevelser på rigtig mange jagter.

Nå, nu blev det off topic [:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Jeg synes egentlig ikke det er off topic.

FT Retriver har åbent meldt ud, at det er hans første riffel vi taler om, og at han ikke har nogen praktisk erfaring endnu.

Derfor fandt jeg det på sin plads at advare mod snellen. Jeg ved, at mange af Steyrs våben sælges til samme pris med og uden kombiaftræk, så hvis FT R kan vælge frit fra hylden, synes jeg han skal vælge en uden.

Stillet op på den måde tror jeg, at selv Løvig vil være enig med mig i ikke at anbefale snelleaftræk til den første riffel, han er bare ikke enig med mig i, at snellen altid er et dårligt valg.

Nu er der kommet lidt mere frem i tråden om farerne ved indretningen, og det kan FT R tage med i sine overvejelser før han køber.

Men i beslutningens øjeblik er han suveræn, ligesom alle vi andre.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Endnu en gang tak for alle jeres tilbagemeldinger.

Jeg vil selvfølgelig gå i tænkeboks ang. det med snellen. Jeg kan godt ud fra jeres betragtninger se argumentet i mod snelle. Og som LasseScout skriver skal jeg jo bare lære at skyde uden brug af snelle, og så er den ikke meget længere.... Kommer jeg rigtigt fra start, er jeg godt rustet til fremtiden. ProHunteren (hvis det bliver den) har jo i forvejen et godt aftræk kan jeg forstå.
Som skrevet i første indlæg er det jo den jeg har forelsket mig i. Men til historien høre også at jeg har fået et rigtigt godt tilbud på lige netop den model i 30-06. Vil jeg have en model med kortere pibe, eller en 308w er prisen en helt anden... Men det var min plan at gøre brug af det gamle råd, om at bruge størstedelen at pengene på en rigtig god optik samt montage - og "spare" på riflen.

Hvis det ender med at jeg slår til, kan en bøssemager så evt. afmontere/deaktivere snellen på riflen? Under alle omstændigheder vil jeg have en kvalificeret bøssemager til at montere baser, ringe og optik, så han får den i hænderne under alle omstændigheder.

Med venlig hilsen

FT Retriver
FT Retriver
Svar
#20
Nej, snellen kan ikke deaktiveres med godt resultat.

Det er oftest sådan at når aftrækket er et kombiaftræk, så er det direkte aftræk ringere end på dem der kommer uden snelle.

Locktime er osse forøget på snelleaftræk. Ofte sker der bare det at snellaftrækket er et fjeder belastet foraftræk der står let. Når man tager aftrækket, farer en lille hammer frem og aktiverer det direkte aftræk i stedet for at man selv gør det.

Det er i min verden en omvej og der er unødvendigt mange ektra dele der kan gå i stykker.

Skytteforenings rifler står på 1½ kg og de skytter skyder da nogenlunde[Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)