Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Postmand Per kom forbi
#1
For et pænt stykke tid siden ledte jeg efter basisdelen til mit første rigtige riffelprojekt, og fandt min frelsende engel i Max som heldigvis lige vidste hvor der lå noget jeg måske kunne bruge.

Oprindeligt var det meningen at jeg ville forsøge mig med at lave en Herman Göring riffel i bedste stil m. lækkert træ, flammehærdning osv osv... Den idé blev dog droppet igen da det viste sig fuldstændigt umuligt at opdrive en ovn til at lave flammehærdningen i, plus at projektet led lidt skibbrud ved at konen skal til at studere (læs: kraftig reduktion i projektbudgettet)

Så måtte jeg jo sadle lidt om og gik nu og lurede på, hvilke muligheder der egentlig var. Tanken blev ved med at vende tilbage til konceptet omkring Steyrs Scout og om det evt. var muligt at bygge videre på Coopers tanker omkring længde, vægt osv. En del af Scout'ens koncept tiltalte, men den havde også mange mangler, hvis man skulle tage "taktisk skydning og overlevelse" i betragtning.
Det sammenholdt med et ønske om på sigt at komme på jagt i bjerge, fjelde og andre "grimme" steder [Big Grin] fik mig til at gå på jagt efter inspiration.
Detaljer på følgende rifler/systemer er blevet nærstuderet:

Accuracy International
AR 15
Mauser 98 GebirgsJäger
H&K MP5
M14
Remington LTR
plus et par andre stykker [Wink]

Hjertet i det hele kommer til at bestå af den her:

[Image: 043.jpg]

Mærkningen siger S/147 og efter hvad jeg har kunne finde ud af, så er det ensbetydende med en lås produceret i 1938 af J.P. Sauer & Sohn Suhl. Den har tydeligvis været ombygget på et tidspunkt (form. skytteforeningsbrug) men selve låsestolen ser ikke umiddelbart misbrugt ud.

Selve låsen trænger så til en rigtig kærlig hånd:

[Image: 002.jpg]

[Image: 003.jpg]

[Image: 005.jpg]

Kaliberet blev - efter fremragende rådgivning her på foraet [Big Grin][Wink] - 8x57IS.

Piben har godt nok haft en lidt hård tilværelse, men skal alligevel kortes op fra de oprindelige 61 cm.

[Image: 011.jpg]

Planen er at den skal ende med at være omkring 50 cm

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)