Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udboring af haglgevær - HJÆLP
#1
En kammertat har en 4- ringet Fortuna Suhl special-gewehr lauf-stahl S.G 1 (cal. 16)
Geværet er fra 1963 - fuldstændig som ny, og har skudt under 20 skud.
Geværet er boret 1/2 og 3/4 og nu kommer problemet:
En bøssemager har sagt at den skal bores op for at kunne bruges til stålhagl. Det er jeg dybt uenig i.
Med mindre han ønsker at skyde med 1' hagl og/eller store amerikanske ladninger, mener jeg at boringen er perfekt.
Uden at være ekspert, vil jeg påstå at jeg har været med til at prøveskyde rimelig mange geværer og patroner - har bla. kørt med DJ skydevogn og derfra kommet til den konklusion at 3/4 oftest er den boring der sætter det bedste skudbillede.
Jeg mener desuden at rigtig mange geværer er blevet ødelagt ved opboring og troede egentlig den sang var stoppet (ved godt der tjenes penge på det - men alligevel)

Hvad siger de herrer fra panelet - er jeg helt gal på den?

CP

P.s
skulle jeg være gal på den, fortsætter jeg nu med at skyde med både 1' -2' og lign. i store amerikanske ladninger i min winchester som er boret fuld/fuld og har skudt RIGTIG mange skud af nævnte.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
hej Claus

det er sådan at patron fabrikanterne fra siger sig alt ansvar
hvis lortet explodere eller våbnet får en skade

hvis trangboringen mere snæver end 1/2

dvs: fra cyl - 1/2 OK

og fra 1/2 - 1/1 IKKE OK

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Det var så den amerikanske version - hvad siger din praktiske version Hatting, eller er du nødt til at holde dig til ovenstående - kan sagtens forstå hvis du er.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Hvor mange skud vil den komme til at skyde.?

Hvis det kun er en hyggejagt engang imellem, ville jeg overveje udelukkende at bruge bismuth- eller tin-hagl i stedet.

De er ikke nær så stygge ved løbet og arter sig som blyhagl.

Dermed skal der i hvert fald ikke ændres noget som helst ved den.

Så længe det kun er moderate ladninger 28-32 gram og haglstørrelse 4-5 eller mindre diameter... ville jeg nok lade den være som den er. Men dog holde nøje øje med området hvor choken starter.

Det skal nu stadig være godt stål - og tykt nok, for at den kan holde til belastningen som stålhagl giver.
Bare en LILLE udposning kan få løbene til at gå fra hinanden.!!
Udposningen vil simpelthen "kile" løbene fra hinanden i lodningen.

Hvis det er 3'ere eller større diameter og 32-36gram som bruges... ville jeg personligt få den åbnet en smule.

Det er svært at sige, når man ikke lige står med våbnet i hånden, idet nogle geværer kun er trykprøvet til 800Bar og KAN være tynde i løbene - men stadig holde til de ladninger som var kendte dengang.

Moderne patroner går gerne op i lidt andre tryk, så hvis den er trykprøvet til 1200Bar - så er chancen for at kunne lade den være som den er... endnu større.!

Så kig på trykprøvningen, vurdér tykkelsen af stålet, prøv at finde info på stålet m.v.

Jeg selv har en J.P.Sauer&Sohn cal 12/70 som er boret til lidt over 3/4 og lidt over Full trangboring - og det eneste jeg har brugt i den, er 24 og 28 grams 7'er stålhagl til flugtskydning.

Og jeg skal lige hilse og sige, at den smadrer lerduerne helt og aldeles - selv ude på lange hold for bagduernes vedkommende.
Når man er så heldig at ramme altså.
Jeg kan sagtens lave en støvsky på 50-60m med den, så til jagt er det lidt for groft - men til jagt bruger jeg bismuth, og til lerdueskydning.. stål. (da jeg boede i Dk - heroppe bruger vi kun bly!)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
på praktisk jagt er de stramme boringer ikke de bedste. de nye patrontyper med haglskål sætter et mindre billede end de gamle.

ved centertræf på jagtafstande er kødet unødigt ødelagt.
kvart / halv eller cylinder / halv er rigeligt.

din kammerat skal være erfaren og velskydende for at kunne udnytte halv og trekvart boringen

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hej.[Smile]
I min verden er der ingen fordele ved små hagl (4-5´) og stramme boringer.[8D]Så hvis din kammerat skal skyde alm fuglevildt er det en fordel at få det bagerste løb åbnet til 1/2 boring.[Wink]
Hvis han skal bruge den til skudstærkt vildt med store hagl, så må han nok leve med evt udposninger og beholde boringerne som de er.
Åbn den endelig ikke for meget, da 1/4 boring er ubrugeligt med 1´er hagl!!!
Svar
#7
Hvis den ikke skal bruges til "lerduer" ville jeg ikke lave om på noget, men finde en miljö patron som den skyder godt med og så skyde lerduer med noget andet. Og prisen for miljöpatroner er jo til at leve med, med mindre han skal skyde drevne fasaner hver weekend. Men har man råd til det, er patronerne nok heller ikke et problem.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
hej igen claus

jeg vil ikke udtale mig om den er forsvarlig at åbne mere op
så længe jeg ikke selv har haft den i hånden og set hvot meget gods der er i løbet ( hvor tykke væge )

men min erfaring siger at 1/2 trangboring er godt til stålhagl

men hvis det kan lade sig gøre ville jeg bruge Bismut eller tin

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
Hej

Få en bøssemager til at se på geværet. En boring på 1/4 + 1/2 er almindeligvis fuldt tilstrækkeligt til almindelige skudhold ( 15 - 30 meter ).

Da kalibret er 16/70, går jeg ikke ud fra at geværet skal bruges til havjagt hvor skudholdene bliver længere.

Umiddelbart ville jeg bruge geværet som det, og foretage prøveskydning med Bismuth og Tungsten, for at se hvilken patron der giver den bedste dækning.

Såfremt der skal skydes en del lerduer, så er det kun en vej, køb en
kaliber 12.

Jeg skyder selv med en 12/76, forbedret cylinder + ½ trangboring, det er en udmærket kombination, også på trapbanen.

Vh.

cck
cck
Svar
#10
Ødelæg den ikke med en boring! Sælg den hellere til mig som den er! (for den er lækker)
Jeg har 18 16'ere i forvejen, og kan sikkert sagtens finde plads til sådan en lille lækkerbidsken!!!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)