Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagttur efter Svin
#1
[Image: P1020168.jpg]

Efter 892 km begyndt det og se rigtigt ud, der var stadigt 3 km tur stedet men der er ingen tvivl om at der er svin i området. (det er en telefonpæl som stod langs vejen)

Jeg kørte torsdag morgen afsted på en jagttur efter svin og kl.1730 var jeg på reviret, fik en øl og en rundtur kl.19 sad jeg i tårnet, efter 1/2 timer kom dåvildet frem en lille rudel med 3 fuldskuffler, men ingen svin, så efter og havde set på dåvildt i 2 timer, tog vi tilbage, for og hente lommelygter.

kl.23 så vi de første svin og purche os ind på dem da vi var inden på ca. 40 m fik jeg lov og skyde.

[Image: P1020176.jpg]

Hjemme kl. 0030 og i seng da vi skulle afsted kl.4 igen denne tur gav ingen svin, men jeg så 8 elge flere hundrede stykker dåvildt og en masse råvildt.
Dagen gik med og sove og en køretur efter en ræv som jeg dog ikke havde held med.

Kl 19 sad jeg igen i tårnet denne gang ved et fodrested.

[Image: P1020169.jpg]

kl. 2030 kom der et svin, men der var ingen måne så jeg kunne ikke se om den var med tap, og til 12000 kr. pr. so skulle jeg ikke nyde noget.

kl 21 blev jeg hentet og kl 2330 skød jeg et svin mere efter en lang purch.

kl 9 gik det hjem over igen og søndag gik med at pakke kødet ind i min fryser.

Ialt blev det til 2 svin 1 på 60 kg. og 1 på 78 kg. med en meget flot pels, samlet giver det 40 kg. kød.
Begge skudt med 308 Lapur Mega på ca. 40 m og de lå der på stedet men kuglen gik i 3/4 stykker så der var flere udgangshuller på det ene svinhvilket kostet begge forløb i spild, den på fotoet skød jeg mere forfra, og der holdt kuglen sammen og gik ud bag det sidste ribben.

Turen var med Gamekeeper og dem kan jeg kun sige godt om.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#2
tillykke med en go tur,

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Flot svin der..Kim....tillykke med jagttur og fin dyr...[^][:p]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#4
Tillykke med turen og svinene...[Wink][^]

Der er godt nok aktivitet på stedet - er det privat eller ??

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
http://www.gamekeeper.dk/pdf/Daahjort.Hu...in.Elg.pdf

Det var den her tur jeg var på, og jeg har aldrig set så meget vildt et sted, derudover er skytten uddannet i Dk og taler stort set dansk så man lærer meget synes jeg.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kim Richter

http://www.gamekeeper.dk/pdf/Daahjort.Hu...in.Elg.pdf

Det var den her tur jeg var på, og jeg har aldrig set så meget vildt et sted, derudover er skytten uddannet i Dk og taler stort set dansk så man lærer meget synes jeg.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.



Spændende, men en so til 12.000,- [xx(][xx(]
Så kan jeg godt forstå at du var forsigtig....[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Hvordan virker det. Hvis man har en mand med ude og han siger at det er en orne og der så ligger en so. Er det så en so til 12.000 - jægeren har det endelige ansvar - eller vedbliver det af være en 'Orne' - guiden har ansvaret for sine kald ?
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Tillykke med svinet.[Big Grin]
Men fy for dælen, nogle afskydnings priser..[Sad!]
Er godt nok glad for at være med på et privat stykke svensk jagt,
skulle ikke nyde noget af jagt hvis prisen var så høj.[xx(]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Nej hvis han siger skyd er det hans ansvar, jeg har set mange priser på svin og disse er ikke høje, men de fåes da billigere men, jeg har skydt for 3000 kr og det er ok.

Grunden til at prisen på en so er så høj er fordi at de ikke vil have dem skudt, skytten fortalte at i de flokke de har er der en fører so, som bestemmer over de andre og hvis man kun skyder orner og små grise kan man holde bestanden i ro, hvis man skyder den store so får man en masse nye flokke og mange flere grise.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#10
Hæ hæ.

I Polen skåner man soen for at holde bestanden oppe. I Sverige for at holde bestanden nede ???

For mig lyder det ganske simpelt som en måde at holde indtægterne oppe.

... men lyder ellers som en fin tur. Fine billeder, tillykke med byttet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Der er faktisk god ræson i det for den svenske dels vedkommende. Som jeg kan forstå på de par steder jeg har været i sverige, er den svenske svinestamme på et tidspunkt blevet krydset med tamsvin. Derfor kommer de oftere i brunst if. Til deres polske kollegaer. Hvis du i Sverige skyder en griseførende so vil de andre sprede sig og de mindre überläufere vil derved hurtigere komme i brunst. Har der så været 3-4 hunner i den flok hvor førersoen skydes væk kan du selv lave resten af matematikken. Den mekanisme med at en førende so vil undertrykke de yngre hunner vil forsvinde....

Men det er jo godt nok, nu hvor sydsverige bliver oversvømmet af ulve.... Så er der madpakker til dem også [:o)]

Der er så meget kvinder ikke forstår
Der er så meget kvinder ikke forstår
Svar
#12
Er ikke sikker på de polske ikke har samme problem som de svenske. Har da i hvert fald læst flere steder på tyske jagtsider at deres begrundelse for ikke at skyde fører soen er den samme som i Sverige. Netop at så kommer alle alle de "unge" i brunst og så får man RIGTIGT mange grise.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)