Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tikka 690 vs tikka 695 - UPDATE
#1
Hej
Er der nogen der kan fortælle mig forskellen på disse 2 modeller og om de skal have samme pris brugt?
Har nemlig nu[Big Grin] kig på denne: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=62158177

Kikkert forstørrelsen er vel ikke så alsidig??? Eller er den god nok til danske forhold? Pris uden kikkert?? Måske sætte en leopold v et eller andet x42 på?
Hvad er det forøvrig for en skæfteform. Har læst at de nye amrerikansk inspirerede lige skæfter er bedre en montecarlo gebirgsbagge osv[Big Grin]?
uden dog selv at vide noget om det.

Alternativ kunne jeg forstille mig denne, dog prismæssigt noget dyrere<+ http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=62159455

eller den her? http://www.guloggratis.dk/sport/jagt-fis...ce/6113566

Svært når man skal købe sin første riffel[:I]

mvh

ulrik
Svar
#2
Er ikke nogen Tikka-kender, så der må nogen andre svare. Mht kikkerten, så mener jeg fint den kan dække behovet til dansk jagt. Det er dog også et faktum, at de fleste på et eller andet tidspunkt gerne vil have noget, der har lidt mere forstørrelse, men det er jo ikke det samme som, at man ikke kan klare sig med 4x forstørrelse.

Hvis du ser isoleret på kikkerten, så mener jeg ikke den må koste ret meget. Jeg har set en hos østjysk til 750 og jeg har selv købt en til 500. Der er ingen tvivl om, at kikkerten er superkvalitet, men efterspørgslen på 4x meget lav, hvorfor priserne også er ret lave selvom det er en top-kvalitet kikkert.

MVH søren
Svar
#3
Frit efter hukommelsen, så er forskellen egentlig kun hvor stor udkasteråbningen er i låsestolen.

Den ene (695) er fræset fri helt op på toppen hvor sporet til kikkerten er fræst. Den anden (690) har bare et aflangt hul på siden.

Den sidst nævnte er stivere end den første, men til gengæld noget tungere.

Samme forskel går igen på 590/595. Denne er blot til shortaction kalibre.

http://pdf.textfiles.com/manuals/FIREARM...lar_lh.pdf

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
hej vil det så sige at det er samme kvalitet, løb skæfte osv? Er
de beddet fra fabrikken?
mvh
ulrik

[]
Svar
#5
Hvad med at hoppe på en ny Tikka T3 Hunter i enten 6.5x55 eller .308 Win.? Den fåes også med en rimelig kikkert til fornuftige penge.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#6
hej.
jeg har haft en t3 i hånden. Synes ikke så meget om den. Bundstykket er noget rallerværk...og ja jeg ved godt at så kan den fungere med et pund sand i den[Smile]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik2006

hej vil det så sige at det er samme kvalitet, løb skæfte osv? Er
de beddet fra fabrikken?
mvh
ulrik

[]



Jeg vil foretrække en 590/690 over en 595/695 på grund af den stivere låsestol og lidt flottere skæftetræ. men kvalitetsmæssigt ser jeg ingen forskel. Og de er ikke beddet fra fabrikken og det behøver de normalt heller ikke.

T3 er i mine øjne en discount udgave af de gamle Tikkaer. Mere plast, færre låselængder og simplere konstruktion.

Hvis du synes bundstykket slasker i en T#, så vil du heller ikke synes om de gamle modeller. Eneste forskel er at forenden på T3 bundstykket er faset af i en vinkel, hvor de gamle er 90°.

Desværre er billederne i en rigtig dårlig kvalitet, men for mig ser det ud som om at skæftet er produceret hos Schultz & Larsen. Der er palisander på forskæftet og pistolgrebet.

Jeg kan se at prisen er reduseret og jeg ville ikke betænke mig på at købe den, havde håndtaget siddet på den rigtige side [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Den ene (695) er fræset fri helt op på toppen hvor sporet til kikkerten er fræst. Den anden (690) har bare et aflangt hul på siden.

Jeg har lige kigget på min 690, og den er fræst helt op til sporet til montagen.

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[green]T3 er i mine øjne en discount udgave af de gamle Tikkaer. Mere plast, færre låselængder og simplere konstruktion.

Hvis du synes bundstykket slasker i en T#, så vil du heller ikke synes om de gamle modeller. Eneste forskel er at forenden på T3 bundstykket er faset af i en vinkel, hvor de gamle er 90°.


Ikke enig, jeg synes bundstykket slasker mere i en T3, end i min 690.

Ellers er jeg meget tilfreds med min Tikka, jeg købte den også som første riffel. Og som det ser ud nu, så er den med mig længe endnu[Smile]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by PeptoBizmo

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Den ene (695) er fræset fri helt op på toppen hvor sporet til kikkerten er fræst. Den anden (690) har bare et aflangt hul på siden.

Jeg har lige kigget på min 690, og den er fræst helt op til sporet til montagen.


Jeg tror at M@X mener at 595/695 er fræset fri toppen
[Image: tikka2x350.jpg]

hvorimod 590/690 er lukket på toppen, på samme måde som T3
[Image: img_0017.jpg]
(jeg kunne ikke lige finde et billede af en 90)

Jeg har en 595 og er utrolig godt tilfreds[^] og jeg mener som Pepto at T3 er mere slasket end forgængerne, jeg har haft de fleste af dem i mine små svedige poter[Wink]

@Ulrik, mht. skæfteformen, det ligner en Roll Over.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#10
Den tager jeg på min kappe. Min er fræst som på billedet af T3'eren.
Svar
#11
sælger siger at det skulle være en lux model hvad ang. skæfte, men næremere kunne han heller ikke komme det. Er palisander lux i forhold til valnød og hvordan ender et schulz oglarsen skæfte på en tikka?
Skal jeg satse på at købe den uden kikkert eller hvad?
Gide I lige at tage et kig på disse 4 link: Hvad er det bedste køb tikkaen inklusive:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=62228705
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=62159455
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=62152501
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=61884284

Tikka 690:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=62158177

Vil helst holde mig inden for max 6-7000 inkl god kikkert og montage.

Tak for svarene hidtil[Smile]
mvh
ulrik
Svar
#12
Hej.
Har kigget lidt på de forskellige link,jeg ville uden tvivl vælge Sauer 200,bla. på grund af at du har muligheden for at skifte løb plus det er et godt kaliber,stort udvalg i ammunition,skulle det ikke være den så var der ingen tvivl om anden valget,det blev cg 3000 men jeg mener godt den kan presses lidt i pris,mauseren ville jeg ikke vælge grundet kaliberen,har selv en i steyr mannlicher dejlig kaliber,men meget begrænset ammunitions udvalg,og vikingen ville jeg holde mig fra,har to venner der har prøvet dem,uden den store succes,håber du kan bruge det til noget[Smile]
MVH
LØVIG
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik2006

sælger siger at det skulle være en lux model hvad ang. skæfte, men næremere kunne han heller ikke komme det. Er palisander lux i forhold til valnød og hvordan ender et schulz oglarsen skæfte på en tikka?
Skal jeg satse på at købe den uden kikkert eller hvad?
Gide I lige at tage et kig på disse 4 link: Hvad er det bedste køb tikkaen inklusive:



Sælger nævner at det er en Tikka Jaguar, dvs. at det er en "kopi" af en Tikka Lux, fremstillet til Jaguargruppen, ikke at den bliver ringere af den grund[Wink], min hedder Tikka Wild Game og er en "Lux" uden rosentræsafslutninger.
S&L lavede, mig bekendt, på et tidspunkt en del skæfter for andre, bla. Tikka
Kikkerten kan bruges til at begynde med og er fin nok til dansk jagt, jeg har selv haft et par Pecar og de er ikke så ringe på trods af det gammeldags design, de koster ikke alverden, men var temmelig dyre for år tilbage.
Mht. de andre du nævner synes jeg du skal holde dig fra 6,5x57eren, jeg mener at ammu er ret dyr.
Jeg ville nok vælge Tikkaen, men en god ide ville nok være at prøve den og evt. få ejeren til at skyde en serie mens du ser på, gerne fra bænk.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#14
Ups,havde lige glemt Tikkaen,men valget ville stadig falde på Saueren,Tikkaen ville i så fald ende på tredje pladsen efter CG 3000[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#15
S&L har mig bekendt aldrig lavet skæfter for Tikka. De har derimod lavet skæfter til Østjysk Musikforsyning, der har bygget rifler på Tikka låse og Barrel Actions.

Har selv en 695 Stainless Kaliber 30-06 og kan kun sige godt om den. Præcisionen er tip top. Uanset stiv eller ikke stiv lås.

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
@ulrik2006
Du har mail

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#17
Hej Ulrik

Du har givet os et budget for riflen 7000kr, hvad er dine planer med den? Er det bukke jagt i danmark? Eller skal også med til udlandet? Driv jagt? Nat jagt på svin?

Umiddelbart ville jeg vælge tikkaen(den er i øvrigt med 26mm ringe hvilket begrænser udvalget en del hvis du vil købe en anden kikkert, da europæer er glade for 30mm mens amerikanerne er veldigt glade for 26mm. Det betyder at hvis vil have en kikkert med 30mm rør skal der skiftes ringe) eller saueren(er i øvrigt uden kikkert så vidt jeg kunne se).

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#18
hej.
Det er hovedsageligt til bukkejagt i dk, men skulle interessen vokse skal den sikkert kunne klare vildsvin i tyskland. (tror dog ikke det bliver aktuelt)

mvh
ulrik[Smile]
Svar
#19
Til bukkejagt i danmark er skudafstanden ofte moderat. Her kan næsten alt optik bruges.

Ved et ønske om jagt i tyskland ville jeg være opmærksom på at ikke alle tyskere er lige glade for man skyder vildsvin med 6,5x55, men nogen sætter en minimums grænse ved 7mm(jeg mener ikke det er lov krav). Derfor kan det være en ide at vælge en 308win frem for 6,5x55.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#20
Jeg har en Jaguar Tikka i model 695 i 6,5x55, og jeg har altid været kanon tilfreds med min.
Jeg har købt den fra ny i hubertushuset for ret præcist 10 år siden, og den skyder stadig stort set hul i hul med kvalitetsammunition.

Bundstykket er poleret i Jaguar-modellen, og med lidt rosentræ osv. Jeg har altid synts at det er en lækker riffel at have med på Jagt.
Den har aldrig givet mig nogen form for problemer.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)