Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady SP .224 50 gr.
#1
Hej,

Har idag med post fået leveret en kasse som beskrevet i overskriften.
Når jeg sammenligner den nye med den gamle kasse jeg har i skabet, kan man konstatere at Hornady har fået opgraderet deres indpakning.
Mit spøgsmål er nu: På den nye kasse står der Varmint, hvilket der ikke gør på den gamle. Item nummeret er det samme #2245.

Kan jeg ikke regne med, at det er den samme kugle, blot i en mere fancy indpakning?

/Søren
Svar
#2
præcist! Hornady laver kun varmint-kugler i .224. De har bare ikke skrevet det tidligere, da de formentlig tog det for givet, at det var det eneste jægere kunne finde på at bruge deres 223R, 22-250 220 Swift m.fl til. Der har været meget tvivl om Hornadys kugler var varmint eller "jagtprojektiler" hvis man kan bruge det udtryk - det prøver de måske at komme til livs...

J.
Svar
#3
Nu begynder det forfra[xx(]

@Jamo du lytter for meget til en våbennød på et andet forum [Wink]

Jo det er en varmint kugle, men langtfra så eksplisiv som V-max og den ekstremt hurtigekspanderende SPSX = spire .point super xplosive

Du er nødt til at gradbøje varmint. Jeg gentageR at jeg har skudt masser af råvildt med deres 55grs Sp, hvor jeg har haft gennemskud og minimal kødødelæggelse, BLOT JEG UNDLADER AT RAMME SKULDERKNOGLEN.

Man kan ikke nøjes med at fortælle at det er en varmint kugle og så lukke ørerne for praktisk erfaring. Jeg vil skide på hvordan Hornady beskriver deres kugler, når jeg med egne erfaringer oplever noget andet. For mig "overruler" den virkelige verden den virtuelle.
Jeg har over for moderatoren på et andet forum påvist at Hornadys hjemside er fuld af fejl, specielt omkring beskrivelserne af deres såkaldte varmintkugler.

@Sandersen
jo, det er samme kugle. Må vi få at vide hvad du skal bruge den til?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Skadedyrsbekæmpelse?
Svar
#5
@Sandersen
jo, det er samme kugle. Må vi få at vide hvad du skal bruge den til?


Ja da...[Smile] Råvildt som jeg har gjort tidligere de sidste par år med stor tilfredshed........!! Og selvfølgelig Mikkel, hvis han skulle komme forbi.
Har også brugt den ved slagtning af dåvildt under hegn.
Har ladet den knap så hurtigt som V-Max'erne, hvilket gav en kombi jeg syntes godt om.

M@x, kan godt huske debatten på NVF, de er sg* lidt for dem selv nogle af dem.....[B)]

Mvh.
Søren
Svar
#6
hold da op en medfart...

jeg skrev:

Citat:quote:

Der har været meget tvivl om Hornadys kugler var varmint eller "jagtprojektiler" hvis man kan bruge det udtryk - det prøver de måske at komme til livs...


Jeg har ikke skrevet en fis om hvad det egner sig til og ikke egner sig til - fordi jeg ved at DU læser tråden. At du ikke kommer særligt godt ud af det med en våbennørd på et andet forum er jeg som sådan totalt ligeglad med. Jeg er også ligeglad med hvad du skyder råvildt med og hvor mange du har skudt - det virker for dig - respekt punktum slut!

Jeg har en anden holdning punktum slut...

sandersen spurgte til om det er den samme kugle og jeg svarede JA det er det - samtidig gav jeg ham en plausibel forklaring på hvorfor der nu står varmint på æsken...INTET ANDET.

Hvis Hornady har modtaget 1000 forspørgsler om de kun laver varmintkugler i .224 og de hver gang skal svare:" Ja det gør vi" - og der igen bliver spurgt "Jamen det står ikke udførligt beskrevet på jeres hjemmeside og ej heller på æskerne" - så forstår jeg da godt at de begynder at trykke det på æskerne. Det er jo nu engang det kuglerne er lavet til. Hvad folk så bruger dem til med gode/dårlige erfaringer er ligegyldigt.

Jeg ved at de er blevet stillet spørgsmålet flere gange inklusiv af mig selv. Og de svarede at kuglerne var designet og egnet til varmint-hunt. Sådan et svar eleminerer for mig diverse fejl på hjemmesiden m.v. som du påpeger. Ergo har jeg ikke lyst til at forsøge mig med dem - ligegyldigt hvor mange rådyr du har skudt. For modsat dig er jeg ikke en iskold skytte der kan sætte en perfekt kugle hver gang under alle tænkelige jagtforhold og dermed være sikker på at jeg ALDRIG rammer større knogler. Derfor bruger jeg en anden kugle! Kan du ikke respektere det - ligesåvel som jeg respekterer dit valg af kugle så siger det mere om dig end det gør om mig!

Endnu en tråd og endnu en diskussion spoleret af en dårlig tone...

J.
Svar
#7
ok Jamo.
Den dårlige tone må vi så være 2 om.

Du kalder mig iskold skytte uden at kende mig og du synes det er i orden at Hornady skriver fejlagtige oplysninger på deres hjemmeside, for man kan jo bare skrive til dem og spørge om det nu er rigtigt. (eller spørge dig eller ham den anden[Wink])

Jeg respekterer skam dit valg af kugle, men finder det bare underligt at nogen stoler blindt på noget de har læst.

Vil du være venlig at definere "varmint" for os iskolde skytter, evt med vægtangivelse om hvor store eller små de kan blive.

Men nu tror jeg at Sandersen har fået bekræftet det han spurgte om.[Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Ja vi er to om den dårlige tone, men tænk dig lige om en ekstra gang inden du farer frem og slår andre forummedlemmer oven i hovedet. Da jeg skrev mit indlæg (svar til Sandersen) var jeg meget bevidst om DIN (og andres) holdning til netop dette emne, og valgte derfor ikke at kommentere hvad jeg mener kuglerne bør bruges til og ikke bør bruges til! Men Sandersen fik svar på sit spørgsmål - samme svar som du gav lidt efter. Du tog blot et skridt mere og rodede op i en gammel strid mellem dig og et NVF-medlem som jeg troede var død og begravet[Smile]

Jeg har udtrykt mig forkert hvis jeg udtrykker at det er OK at Hornady har fejl på deres hjemmeside fsva info om kuglerne og deres anvendelse. Det er selvfølgelig IKKE iorden. Det var også årsagen til at jeg skrev til dem. Jeg tror bare ikke at Hornady tager så tungt på netop denne problematik, da problemet ikke er ret stort i USA. .224 bliver hovedsagligt brugt til varmint-hunt derovre (med undtagelser selvfølgelig), hvilket bringer mig frem til hvad definitionen på varmint-hunt er:

Den kan jeg af gode grunde ikke give dig, da jeg ikke tror der findes en sådan. Men man kan måske gætte sig til det lidt hen ad vejen - men det står helt for min ejen regning:

Hornady er et amerikansk foretagne og USA er uden tvivl der største marked for Hornady. Hvis vi derfor spørger en amerikaner hvad varmint-hunt er, så tror jeg hovedsagligt han svarer jagt på de hersens jordegern (Ground squirrels). Men det kan formentlig også omfatte coyote og bobcats, selvom jeg tror det mere hører under predatorhunt.... Når Hornady derfor skriver varmint-hunt er jeg blot temmelig sikker på at det er disse vildtarter kuglerne er designet til. At de så også virker til andre jagtformer og vildtarter er så en sidegevinst. Jeg tør bare ikke bruge eller teste disse kugler på levende vildt (læs råvildt) når jeg ved hvad formålet med kuglen er = ekstrem ekspansion og i nogen tilfælde nærmest eksplosiv ekspansion hvis man kan bruge det udtryk. Det ligger derfor lidt i kortene at man ikke skal bruge kødet som det jo er tilfældet med råvildt.

De jægere der jager Coyote og bobcats for skindets skyld har også en interesse i at have så få huller i dyret som muligt = helst ikke noget udgangshul og kun et lille indgangshul.

Da jeg skulle vælge kugle til min 223'er - som jeg anvender til råvildt - kiggede jeg derfor efter en kugle som jeg vidste var designet til bla dette formål. Jeg fandt mange muligheder og fandt det derfor ikke nødvendigt på nogen måde at prøve Hornadys kugler i denne kaliber. Det er ene og alene årsagen til at jeg skyder med en anden kugle. Dertil kommer at jeg ikke kan garantere, at jeg ikke rammer den store skulderknogle. Med mit kuglevalg er jeg dog tryk ved det, fordi jeg er temmelig sikker på at kuglen nok skal nå de vitale dele og dermed levere en dræbende effekt. Den effekt er jeg ikke sikker på at en varmintkugle kan levere - måske kan den, men jeg er ikke klar til gøre forsøget ene og alene af etiske årsager. (jeg siger ikke at du er uetisk på nogen måde - det er blot min egen etik og moral jeg ikke vil sætte på prøve her).

Med respekt for hinandens valg af kugle, erfaringer/mangel på samme, skal vi så ikke lukke denne diskussion en gang for alle. Den tjener ikke noget formål. Og så håber jeg roen er genoprettet her på VTF [Big Grin]

M.v.h.

Jamo[Smile]
Svar
#9
@Jamo
Vi kan da i det mindste blive enige om at vi er uenige.[Wink] Men at lukke diskutionen en gang for alle er nok at love noget man ikke kan holde.
Hvis du virkelig ikke ønskede at starte denne debat om varmint kugler op, så kunne du have svaret Sandersen meget enklere. Jeg opfattede straks dit svar som et oplæg til en debat - ellers havde du ikke skrevet som du gjorde (i mine øjne)
Men jeg tror ikke vi kommer nærmere til enighed, så derfor stopper jeg osse her, så længe vi er venner[Wink][Smile]

PS: Det var dig der nævnte en gammel strid på et andet forum - jeg kan fortælle dig at jeg har en udmærket dialog med manden og han har foræret mig et udvalg af diverse kugler. Mere herom senere i en anden tråd.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Roger over and out[Smile][Big Grin][8D]

J.
Svar
#11
Jeg har lige være på skydebanen og afprøve en ladning som Sandersen har givet mig. 3 skud kunne dækkes af et plaster og det var endda dem i den nye emballage [Big Grin]

Dog er det ikke nødvendigt med så god en præcision når skidtet bare skal bruges til elg. [:o)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)