Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hornady sst
#1
Hej er der nogen der har prøvet hornadys 165gr sst cal.30. til rådyr.er den meget ekspanderende.[?]
cal 308 43gr.rp14. ca hastighed 790msec
Ole
Svar
#2
Jeg forsøgte mig, men er gået væk fra den projektil netop fordi den ekspanderede så voldsomt.
Jeg har 30.06 og hastigheden var nok ikke helt ved siden af, måske en anelse højere.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvordan den opfører sig ved lavere hastighed, men det var alt for voldsomt ved de hastigheder, jeg havde fået ladet mine til.
Svar
#3
Jeg skød en rå på 35 m aftand.
Kaliberet 308Win med 165 SST. Ikke et kønt syn.

Michael
Svar
#4
Jeg skød en buk i foråret med netop den kombination(samme kugle og ladning)
Bukken blev skudt på ca. 90 m, og ramte hjerte/lunger, udgangshul på ca. en 2 krone og den løb 25 m.
Har en kammarat som skød med samme kugle i 30-06, og der ødelagde den alt for meget, efter hans mening.

Mvh.
Carsten
Svar
#5
Jeg har skudt et par dyr med den i 6,5x55 og været fint tilfreds. Den laver da et hul men ikke urimeligt. Dyrene blev på stedet, hvilket jeg gerne ofrer lidt ribben på.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Når nu du lader selv kunne du jo prøve at lade den lidt ned, så den ikke går så hurtigt.

Jeg har hørt mange sige at SST var alt for ekspansionsvillig. Hvis det er tilfældet er der kun et at gøre - ned med hastigheden og så teste igen - evt på våde aviser osv...

J.
Svar
#7
Næ - der er da en anden mulighed, Jamo.
Find et projektil, som lever op til dine forventninger [Big Grin]
Svar
#8
Tjaa...eller man kunne lade en patron med en kugle så den levede op til forventningerne... af en eller anden årsag kommer "flad kuglebane" altid forud for virkning i vildtet - og det forstår jeg ikke helt. Hvor tit skyder vi riffeljægere over 200 meter til vildt??? Jo nogen gør det - men det er nok en meget lille del af os.

Derudover er ulæmperne til at få øje på ved de høje hastigheder:

- som regel stor kødødelæggelse/store blodudtrædninger
- mundingsflamme pga stor ladning
- større rekyl
- ofte manglende gennemskud
- Dyrt hvis man skal have en kugle der kan tåle de høje hastigheder...

Lave hastigheder stiller ikke så store krav til kuglen. Ulæmpen er en krummere kuglebane - men hva fa'en hvis man alligevel ikke skal skyde på lange hold er det jo ligegyldigt. Man opnår en mere kontrolleret ekspansion ved lavere hastigheder og derved en bedre virkning i vildtet med større chance for gennemskud.

Det er blot et glimrende eksempel på, at SST ofte bliver beskrevet som en dårlig jagtkugle fordi den ødelægger vildtet - ja det gør den hvis den presses op i hastigheder hvor den ikke er designet til at virke... Virkningen vil vel være som at bruge en varmintkugle eller noget i den stil...

J.
Svar
#9
Som Jamo skriver er det en ganske anvendelig kugle ved moderate hastigheder!
Har selv skudt med den i 6,5mm og den gør et sublimt arbejde ved hastighder under 800 m/s

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#10
Man skal heller ikke glemme at effekten kan være helt forskellig i 2 forskellige kalibre (6,5 og 30-06) selv ved samme hastighed. 6,5 har typisk smallere og længere projektiler, hvilket gør ekspansionen mere moderat end en kugle i 30-06 ved samme hastighed.

For at kunne få samme effekt i en 30-06 skal man nok op i minimum 180 grains og sikkert også højere. Har ikke lige regnet på det (SD).

Altså kan SST fungere fint i 6,5 (hvilket lyder til at være tilfældet), hvorimod den lette variant til 30-06 (165 grains) er skidt til de hastigheder. Umiddelbart vil jeg også mene at 165 grains er en anelse let til 30-06 for en ikke homogen kugle. Tag en 180 grains eller højere nu muligheden er der. Det vil give bedre penetretion og få hastigheden derned hvor almindelige kugler er designed til at præstere.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Hej....

Anvender den både i 308 (180 grains) og 6,5 x 55 (140 grains).

Og har kun gode oplevelser med denne kugle,ingen blodudtræk i vævet i udgangs siden,moderat udgangs hul ca,3-4 cm og slet ingen problemer i indgangs siden.
Og som altid et stykke forendt vildt hver gang.

Nb!Hvis man tuner en kugle for meget så for man ofte en dårlig oplevelse og mindre kød og blodudtrædning i vævet.KUGLE OG FART skal passe sammen. Mvh. Sniper 2
Svar
#12
Jamo, jeg er helt enig - og jeg husker, som det fremgår, ikke hvad hastigheden var.
På det tidspunkt, hvor jeg brugte SST'en var jeg lige gået fra 6,5x55 til 30.06.
I den lille havde jeg aldrig oplevet noget lignende og valgte derfor at finde en anden kugle til den store - netop fordi man med kaliber 30 har større mulighed for at bevare energien med en tung, langsom kugle frem for en let og hurtig.
Som jeg også forsøgte at sige tidligere, så er SST'en formodentlig en glimrende kugle ved moderate hastigheder. Jeg har bare opgivet at erfare det i praksis.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)