Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Apporteringsproblem
#21
Mon labberne bruger tvangsdressur??????
Svar
#22
Tvang/leg jeg har altid ment at det var bedst at lege tingene ind i hunden, men når jeg læser Clauses indlæg kan jeg da godt se at noget af min dressur sikkert kan kaldes tvang. Fx første gang hunden skal have bukken med et par vinger på i munden. Her sidder den ved min side, lukker villigt gabet op, får bukken i munden og vil så spytte den ud hvorefter jeg bestemt siger NEJ! og giver den bukken igen. Så sidder hunden ellers der og kigger på mig med de der "Er det virkeligt rimeligt øjne" og det er vel egentligt tvang. Når vi så er blevet enige om at man (læs hunden for jeg vil sq ikke) godt kan have fjer i munden så kan man begynde at gå lidt rundt og så videre.

den eneste disciplin hvor jeg bevist har brugt tvang har været ved afdækning. Det skyldes at jeg vil have en hund der ved at hvis man ikke øjeblikkelig smider sig når ordren lyder (i ord eller med fløjte) bliver ramt af Guds vrede. Når jeg vil have det sådan er det fordi jeg en gang har stået og kigget på en hund der var efter en harer og turen gik ned imod landevejen hvor jeg kunne se at de ville krydse vejen samtidigt med at bilen der kom nærmere og nærmere ville passerer. Heldigvis skete der ikke noget men der vidste jeg hvad dæk kommandoen skal kunne bruges til - hunden var i øvrigt ikke min... ikke at forstå at det ikke kunne ske for mig at hunden selv ville fange haren.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Hej Gitte B
Jeg tror ikke det er nødvendig med tvang til en labs,jeg har ikke mødt nogen endnu.
MVH
LØVIG
Svar
#24
Dæk kan jo også "leges" ind i hunden ved hjælp af godbidder - hvorfor gøre det ved tvang hvis lege metoder er lige så gode?

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Hvordan lærer man en hund at gå i line ? er det ikke tvang? eller kan man også lege det ind i en hund?


Ja det er pærenemt at lege det ind i hunden og du får en hund som går fuldstændig så pænt og rent som uden line.
Når jeg nu skrev "tæv" som en del af tvangsdressur og "ros og kager" som ikketvangsdressur var det for at vælge 2 yderpunkter.
Der hvor jeg synes de 2 dressurmetoder adskiller sig tydligst er at ved tvangsmetoden får du en hund som kun bevæger sig inden for den firkant du har afstukket. Med den anden får du en hund som tør være alternativ og kreativ i sin opgaveløsning.

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Dæk kan jo også "leges" ind i hunden ved hjælp af godbidder - hvorfor gøre det ved tvang hvis lege metoder er lige så gode?

CP



Jeg er slet ikke i tvivl om at man kan lære hunden at ligge sig ned ved godbidder, og den metode har jeg også brugt i forbindelse med træning i DCH regi. Men min idé bag at gøre det anderledes på jagthunden var som sagt at få indbygget en nødbremse der altid virkede. Og forskellen har såmænd blot været at når hunden havde lært hvad dæk betød og så ikke straks lystre kommandoen har jeg som et lyn taget den i nakken og trykket den ned på jorden. Hunden bliver forskrækket, men ikke i en grad så den piber - for det holder mit hjerte ikke til. Efter et par gange så falder hunden til jorden som ramt af lynet når kommandoen lyder - også selvom den står langt udenfor rækkevidde.
Mvh.

Yeti
Svar
#27
Hej Alle,

Så fik jeg prøvet at apporetere vildt sammen med min træner.

Vi startede med et par duer, de blev til min store overraskelse hentet prompte, og afleveret fint omend hun holdt lidt for godt fast. Så prøvede vi med en and, der var lidt tøven men den blev hurtigt overvundet med lidt opmuntring, og anden blev også afleveret, her holdt hun bare bedre fast endnu. Efter endnu et par ture med anden, sagde det lige pludselig klik for hende og istedet for at komme hjem fik anden en tyggetur, mens hun løb rundt. Så hurtigt jeg kunne fik jeg stoppet hende, med et højt NEJ, hun smed anden, og fik en kraftig irettesættelse (af træneren). Så smed træneren anden igen, (nu var jeg mere end almindelig spændt på udfaldet) hun hentede den pænt og afleverede den pænt [Smile]. Anden blev kastet endnu engang, og hun blev sendt, igen kom hun pænt hjem, men holdt godt fast, et dask over snuden, fik hende til at slippe prompte. Herefter foregik resten af aftenen med dummy.

Så nu er det aftalt med min træner, at vi gemmer vildtet væk i 14 dage. Så prøver jeg igen hjemme i trygge rammer, og kun med due. Jeg har åbenbart fået en hund som nemt stresser op, og viser det ved at blive særdeles hård i munden. Så mere træning, og noget mere modenhed skulle gerne kunne løse op for det. Rart at der er en vej ud af problemet.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#28
Det er godt at høre at du kan se lys for enden af tunnelen.
Mvh.

Yeti
Svar
#29
@Flemming, godt at høre det går frem ad. Du må jo bare have det i tankerne at du har en hund, der let stresser. Det burde på ingen måder være et problem på jagt o. lign.

Jeg har selv en hund, der er enormt "blød", dvs. nej aldrig bliver sagt ret højt, da det bare gør hende bange. Det husker jeg bare over i hverdagen, og så er det aldrig et problem.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#30
Hej Flemming. Godt at høre at der er kommet hul på bylden [Wink]

Ingen tvivl om at lidt tålmodighed, mere træning og lidt mere modenhed vil være en del af løsningen på dit problem.

Nu gik der jo lidt debat i tvang kontra leg, men man skal jo ikke forveksle konsekvens med tvang. Konsekvens er vital også i relation til hundens respekt af sin fører.

Glæder mig til at høre mere til hende [Smile]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#31
Hej,

Ja så er der en lille opdatering på mit apporteringsproblem.
I løbet af jagtsæsonen blev hun brugt meget forsigtigt, der var både gode apporteringer, og nogle hvor hun begyndte/lagde an til at æde fuglen, så det var en blandet fornøjelse, med nogle panik udrykninger for at stoppe gnaveriet.
I foråret har jeg ved siden af den almindelige holdtræning fået et par enetimer hos en inkarneret retriever opdrætter/træner. Det har været super. Fokus området har været at få noget mere ro på hende, så vi er igang med grunddressuren igen, og det virker. Vi har af et par omgange trænet meget med vildt, og der har ikke været antydning af gnaveri, alt er afleveret til hånd uden problemer.
I søndags prøvede vi med RJK's apporteringsprøve, det var ualmindeligt tæt på at vi bestod, men hun knaldede en ½m. på landmarkeringen, så det blev en ommer. Men alle opgaver blev løst fint, både søg, dirigering, vand og landmarkeringen. (Når vi altså ser bort fra den ½m.) Der er meget at være tilfreds med, og prøve sæsonen er ung så vi napper en senere.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#32
Sådan, godt at høre!!
Svar
#33
Jeg har med interesse læst tråden, og har et tillægsspørgsmål.

Jeg har en Golden Retriever han på godt 3 år. Da jeg fik ham havde jeg ikke jagttegn, det tog jeg først sidste forår. Så var det at jeg tænkte om det er for sent at lære hunden at gå på jagt nu?

Den er utrolig nervefast, og er på ingen måde nervøs. Det er meget selvsikker, og har en utrolig energi, og en fantastisk næse.

I aften gik vi feks tur nede i "skoven" på den jord vi bor på. Vi går altid i line til vi er i starten af skoven, da der går travheste for rigtig mange penge på foldene på vej derned. Inden jeg slipper hunden klapper jeg altid højt i hænderne mange gange, for at få det vildt til at lette som der nu er dernede, for at hunden ikke skal drøne efter det. Men i aften skete det som så mange gange før. Selvom jeg havde klappet rigtig grundigt endda, så var der åbenbart 2 råer der trykkede, og dem fik hunden færten af med det samme. Den rejste dem, og løb så ellers efter dem, lige til jeg piftede efter den, hvorved den vendte om og kom på plads.

Den er også utrolig interesseret i de fasaner den får lettet med mellemrum, men dem kan den jo af gode grunde ikke få fat i :o)

Når den løber rundt i "skoven", går den gennem alt. I dag løb den for fulde drøn igennem tæt hindbærkrat uden at kny, og den står på ingen måde tilbage for at tage en tur i mosen, eller åen der også er på jorden.

HVis I mener der er en god chance for at gøre ham til en jagthund hen af vejen, hvordan griber jeg det så an? På en stille og rolig måde altså. Har ingen intentioner om at rende til fine prøver og den slags. Syntes bare at det kunne være dejligt for hunden, at blive brugt til den som den er skabt til. Selvfølgelig vil det så også være en bonus for mig med en hund jeg kan bruge når jeg er på jagt.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Jeg har med interesse læst tråden, og har et tillægsspørgsmål.

Jeg har en Golden Retriever han på godt 3 år. Da jeg fik ham havde jeg ikke jagttegn, det tog jeg først sidste forår. Så var det at jeg tænkte om det er for sent at lære hunden at gå på jagt nu?

Den er utrolig nervefast, og er på ingen måde nervøs. Det er meget selvsikker, og har en utrolig energi, og en fantastisk næse.

I aften gik vi feks tur nede i "skoven" på den jord vi bor på. Vi går altid i line til vi er i starten af skoven, da der går travheste for rigtig mange penge på foldene på vej derned. Inden jeg slipper hunden klapper jeg altid højt i hænderne mange gange, for at få det vildt til at lette som der nu er dernede, for at hunden ikke skal drøne efter det. Men i aften skete det som så mange gange før. Selvom jeg havde klappet rigtig grundigt endda, så var der åbenbart 2 råer der trykkede, og dem fik hunden færten af med det samme. Den rejste dem, og løb så ellers efter dem, lige til jeg piftede efter den, hvorved den vendte om og kom på plads.

Den er også utrolig interesseret i de fasaner den får lettet med mellemrum, men dem kan den jo af gode grunde ikke få fat i :o)

Når den løber rundt i "skoven", går den gennem alt. I dag løb den for fulde drøn igennem tæt hindbærkrat uden at kny, og den står på ingen måde tilbage for at tage en tur i mosen, eller åen der også er på jorden.

HVis I mener der er en god chance for at gøre ham til en jagthund hen af vejen, hvordan griber jeg det så an? På en stille og rolig måde altså. Har ingen intentioner om at rende til fine prøver og den slags. Syntes bare at det kunne være dejligt for hunden, at blive brugt til den som den er skabt til. Selvfølgelig vil det så også være en bonus for mig med en hund jeg kan bruge når jeg er på jagt.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Tjah, det eneste unaturlige man lærer en hund, det har du allerede lært den. Nemlig at gå i snor.

Alt det andet en jagthund skal kunne, kan den i forvejen.

Du skal blot vise hunden hvad du ønsker i den givne situation, så klarer den resten.

Og det vigtigste er ikke at give hunden en opgave den ikke kan klare.

Derfor: Byg det stille og roligt op, det du ønsker din hund skal kunne.

ligesom hvis du startede med hunden som hvalp.

jeg har fået en brugt hund på 2½ år for tre mdr. siden, der aldrig har været på jagt. Den havde lydighedstræningen i orden, nu er vi ved at lære apportering, mv.

Så go for it [Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#35
Jamen det vil jeg så gøre.. Hvad er godt at bruge til at apportere, nu skyder jeg jo ikke efter frisbees og fodbolde når jeg er på jagt, hvilket er ærgerligt, for dem henter han fint :o)

Har i øvrigt hørt mange hånende udtalelser om Goldens som jagthunde gennem tiden. Men jeg har sandelig set indtil flere der bare kan det der.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#36
Du kan købe forskellige dummies, med og uden kaninskind. Du kan også skaffe dig nogen duer, og andet vildt.
Det nemmeste er næsten at starte træning i en jagthundeklub, de har alt til faget hørende, inkl. gode råd.
Et sted du kan få det meste er http://www.kragborg.dk
Selvfølgelig skal i da gå igang, hunden er jo som jeg læster det allerede et par skridt foran dig[Big Grin]
Svar
#37
Det vil jeg prøve at få fat i, er nok mest til at rigtigt stykke vildt, så det bliver en due :o)

I dag var vi i skoven igen, og det eneste han fik lettet, var en fiskehejre ude i kanten af mosen. Kom vældig stolt tilbage og fik masser klap og ros. Jeg træner lidt med at kunne dirigere ham rundt hvor jeg gerne vil have ham, og det går nogenlunde, taget i betragtning af, at det er nyt for ham.

Ellers er det nu skønt med sådan en tur i aftensolen. Enste støj var en nattergal og en gøg, som prøvede at overdøve hinanden :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#38
Ja, så er man som de synger, nærmest lykkelig!!
Svar
#39
Ja det hjælper i hvert fald på det :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#40
Hej Vilsgaard,

To ting. En golden kan sagtens være en rigtig god jagthund. Jeg havde en for mange år siden, som var en rigtig god apportør, men ikke så meget for at gå igennem. Det bringer mig så til det andet. Lige nu - midt i yngletiden - er ikke det bedste tidspunkt at lufte/træne hund på i "fri" dressur. Råvildtet sætter snart lam og der er masser af andre dyr, som allerede har yngel.
Held og lykke med din golden. Det lyder som om, at den til fulde har jagtinstinktet på plads, og så er resten op til dig[Wink]
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)