Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7mm Rem. Mag. eller 3006??
#41
Hej igen, nåja det greb jo om sig og blev et større religionsspørgsmål[Big Grin]
Jeg skylder vel egentlig at melde tilbage at mit valg faldt på en 30-06 som jeg har skudt et par hundrede gange med nu.
Mht. til rekyl synes jeg godt nok ikke at det er så slemt, som visse gør det til. Naturligvis kan jeg mærke når jeg har skudt 25 skud, men hva f... , man skal jo også kunne mærke livet[:p]
Svar
#42
Jeg havde en sjov oplevelse, som instruktør i forrige weekend.

Jeg mødte en ung jagttegnsaspirant på skydebanen. Han havde bestået, men manglede et par måneder i at være gammel nok.

En lille purk, som påstod at han ville ha' en 30.06'er.

Ihukommende denne tråd, lod jeg ham først prøve min 6,5'er liggende.

Resultatet var et skud der sad lige i pletten.

Inden han fik skudt mere, kom der en båd i farezonen, (vi skyder til vold, men mod fjord).

Næste gang der var frit, mente jeg at han så hellere måtte prøve min 7mm Rem, eftersom jeg ikke havde min 30.06'er med.

Siddende med en etbenet skydestok, skød han tre skud indenfor bunden af en øldåse. Han var bare kold som nougatis, så jeg stod der og fik følelsen af at være rekylling [B)][B)][B)]

Jeg synes faktisk den smækker lidt, når den går af. [}Smile]

Han var totalt uimponeret, og ville gerne prøve noget der var større, så jeg rakte ham to 300 grains bønner og min .375'er

Så måtte vi se om det var for meget.

Næh'nej, de to skud sad ikke langt fra hinanden.

Den knægt kan virkelig skyde, og bliver rigtig god hvis han vil.

Han er ikke en rekylling, og jeg lærte noget meget vigtigt som instruktør.

Det der er rigtigt for den ene, behøver ikke at være det for den anden.

Så kan man være nok så gammelklog og bedrevidende, men havde han været blot en smule nervøs, havde jeg selvfølgelig ikke ladet ham skyde med andet end 6,5'eren. [Wink]

Så derfor: Tillykke med din nye 30.06'er, Jimmy

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#43
Har selv lige købt en fin brugt fuldskæftet Husqvarna 1600, i 30.06.
Har jo skudt med 7,62 i forsvaret i fordums tid, så jeg mente nok jeg ville kunne styre den.

Brugte lidt tid på skydebanen i dag med en 11,etellerandet grams fuldkappet træningskugle og min gud det er en dejlig kaliber. Den skubber helt klart hårdere end jeg husker fra forsvarets G3 (som selvf. også havde styrestang og rekylfjeder til at tage imod), men den rammer upåklageligt og giver et dejlit hult drøn, og så kan man mærke det i kroppen når man skyder Smile

Tanken er den skal bruges til det lidt bukke/rådyrsjagt jeg kan være heldig at blive inviteret til, og så ellers grisebasser i det høje nord - jeg tror kaliberen er lige som den skal være til det formål.
Svar
#44
Jamen jeg vil da lige tilføje en bemærkning til denne spændende kaliber debat.selv skyder jeg pt med 6,5x55, 30.06, og 7mm mag
man kan sige hvad man vil om rekylen, selvfølgelig er der forskel. men absolut til at leve med. og jeg er helt enig i at 6,5x55 er super til det meste jagt i danmark, men rart at have lidt ekstra i 30.06 til bla. jagt på kronvildt.
er man til jagt på de lidt større svin. har jeg oplevet at 30.06 ikke altid giver gennemskud. derfor bliver 7mm mag brugt til dette formål, samt elgjagt.
i mine øjne er 308 en halv løsning. godt nok en 7,62 kaliber, men med for lille krudt mængde.=dårlig ballistik. Nato indførte den pga den var lidt mindre/lettere end forgængeren, (30.06) så den enkelte kunne ha lidt mere med. og siden er de jo gået helt ned i størrelse,(5,56- M16 C7) hvorfor mon, hvis 308 var god.???
Mit personlige bud på en god begynder Riffel til jagt i Norden vil absolut være 6,5x55. både hvad angår Pris, rekyle og ballistik. den kan alle skyde med, uden problemer. man behøver jo ikke skyde på 300 meter hvergang.
Svar
#45
Til lykke med 30-06'eren!

Du valgte rigtigt jævnfør det gamle ordsprog:

There are only af few things, that a man cannot fix
with a box of ammonition and his thirty-ought-six!

I øvrig har 7 mm Rem. Mag. flg fordele: Den er lidt bedre end 30-06 på meget lange afstande, men det er på bekostning af dens præstationer på de mere relevante jagtlige afstande. Og da 99% af vildtet skydes under 150 m er den fordel jo til at overse!

Ulemperne er derimod talrige:

Rekylen er større (= mindre præcis skydning).
Mundingsbraget er større (= mindre præcis skydning).
Ammunition er dyrere (= mindre træning = mindre præcis skydning).
Piben slides hurtigere i magnumkalibre (=lig ringere præcision).
7 mm Rem. Mag. kan ikke skyde med så tunge kugler som 30-06, og jo tungere kuglerne er, jo bedre er virkningen generelt!
Hertil kommer så fordelen ved at 30-06 amm. kan skaffes næsten overalt i verden, hvilket ikke er så nemt med 7 mm Rem. Mag.

Så du valgte helt rigtigt!

Venlig hilsen Umimmak
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)