Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7mm Rem. Mag. eller 3006??
#21
Hej Jimmy
Hvordan tror du din procentuelle skydning vil være; jagt/træning???
Ud fra dette vil det være meget lettere at give dig et godt råd!!
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#22
Hej Jimmy
Jeg kan varmt anbefale 7mm, da det vel er den mest allround cal., hvis man kun har en riffel. (min savage 111 har ikke større rekyl end en 6,5 x 55 [Smile])
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Rigby

Hej Jimmy
Jeg kan varmt anbefale 7mm, da det vel er den mest allround cal., hvis man kun har en riffel. (min savage 111 har ikke større rekyl end en 6,5 x 55 [Smile])
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke



Hej Rigby.

At en 7 mm. Rem. Mag ikke har større rekyle end en 6,5x55 lyder særdeles spændende. Lad os lige se hvilke kreterier du har opstillet for at komme til den konklution, og lad og også gerne se regnestykket med alle mellemregninger. Er der mon noget galt med din lommeregner.[?][?][?]

Med venlig hilsen

375ras
Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#24
Citat:quote:

Jeg kan varmt anbefale 7mm, da det vel er den mest allround cal., hvis man kun har en riffel. (min savage 111 har ikke større rekyl end en 6,5 x 55 )
Mvh Rigby



Sådan en riffel der var så slidt og med alt for store mål har jeg også set[8D][Big Grin]

jbn
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Rigby

Hej Jimmy
Jeg kan varmt anbefale 7mm, da det vel er den mest allround cal., hvis man kun har en riffel. (min savage 111 har ikke større rekyl end en 6,5 x 55 [Smile])
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke



includeret i at være et all around caliber må også være nem anskaffelse af ammo i udlandet...

jeg tror 30-06'eren vinder der... [8D]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#26
Hej 375ras
I min rekylverden går alt udfra en .416 rigby som 0 FAKTOR [Big Grin][Big Grin]
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#27
Hej Rigby
Hvorfor sammenligner du så med en 6,5er????????????
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Rigby

Hej 375ras
I min rekylverden går alt udfra en .416 rigby som 0 FAKTOR [Big Grin][Big Grin]
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke



Hej Rigby.

Jeg kender godt faktor 0. Jeg har selv en. 6,5x55 og 7mm Rem. Mag må i så fald være minus et eller andet, men det samme kan de ikke være.

VH
375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#29
Jeg vil anbefale .308Win som første riffel.

Der er langt større kugleudvalg end til 6,5x55.
Den har energi til de fleste vildtarter du får mulighed for at skyde.
Den har væsentlig mindre rekyle en 3006.

Selv om flere forummedlemmer mener at skydning med ,416 Rigby, 500 NE, 50 Bmg. er som at blive nusset kærligt på kinden, er der trods alt flere nye skytter der ikke syntes rekylen fra en let 30.06 er behagelig.

I dag ville jeg klart vælge en 30.06 hvis der kun skulle stå èn riffel i skabet. Jeg mener dog det er bedre at starte mindre og senere gå op i kaliber, end at blive så bange for sin nye "kanon" at
man efterfølgende kun kan skyde men en .222Rem[Sad]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#30
Jeg vil absolut anbefale en 6,5x55. Det er en god patron. Jeg vil vælge 30.06, hvis det var almindeligt at du skød dyr større end råvildt. Lejlighedsvist brug af riffel på større dyr, så er en 6,5x55 mere end fin. 6,5x55 er ikke eksotisk men genial. Jeg er ikke stor tilhænger af 308 automatdværv. Jeg kan ikke se dens relavans for jagt, eftersom 30.06 havde været der mange år i forvejen, og er mere fleksibel patron. 308 gør det samme som en 30.06 i de lavere kuglevægte. Her er forskellen teoretisk. 308 fik sin popularitet fra dens funktion i militæret. Selvfølgelig også dem der ville have en anelse kortere lås. Ret skal være ret. 308 har haft et lidt bedre ry i præcision end 30.06. Alt til trods, så vil jeg vælge en 30.06 til fordel for 308.

En magnum-kaliber til den første riffel vil være dumt. I sær når man bor i nord-europa. Hvor vi trods alt primært skyder råvildt.

mvh. Johannes
Svar
#31
Selv om jeg ikke er meget for at indrømme det [:I]
så må jeg indrømme at hvis der er den mindste chance for at du har eller kan få rekylskræk, så medgiver jeg JTK at 6,5x55 er den perfekte kaliber til Råvildt.
Prøv at få kontakt til en garvet riffelskytte der råder over flere rifler, og tag så med ham på skydebanen og se om du magter en 3006, start dog ikke med at skyde med de tungeste kugler, der jo har den største rekyl, men prøv med nogle 9,7 grams kugler.
Hvis 3006 er for krads så prøv en 6,5x55.

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#32
Jep... og køb så en der er rigtigt bygget - dvs ikke bayerske svineryg - men et skæfte som giver god støtte for kinden (se mit billede af min Kongsberg som et godt eksempel [Wink])og køb ikke riflen for let.

Køb da bare en 6,5 - 55 - så kan det ikke gå galt - den kan du i princippet nedlægge alt med i Norden, og du har et rigtig godt argumenet for at købe et større kaliber senere og så beholde begge.
Du er nødt til at lade selv hvis du skal have råd til at fyre en 7mm Rem Mag af jævnligt.

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#33
Hej Jimmy
Seriøst, så afhænger rekylen fra riflen af flg.:
Riffel vægten ([V]) på Jagt
Skyttens vægt ([Big Grin])
og helst et lige skæfte
Så er du kørende
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Rigby

Hej Jimmy
Seriøst, så afhænger rekylen fra riflen af flg.:
Riffel vægten ([V]) på Jagt

Skyttens vægt ([Big Grin])
og helst et lige skæfte
Så er du kørende
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke



Hej Rigby.

Når vi taler om rekyle, altså den kraft som en riffel i affyringsøjeblikket kommer tilbage mod skyttens skulder med, er der tale om en værdi som er vanskelig at måle. Det vi har svært ved at måle er det tidsforløb over hvilken skulderes påvirkes, og på hvor stort et areal påvirkningen sker.

Vi kan i stedet opsætte en formel for den "følte" rekyle.
Når vi så skal sammenligne to kalibre, er vi nødt til at have to kriterier ens. Her tænker jeg på riflens vægt og skæfteformen.
Når disse to er ens, kan den "følte" rekyle beregnes.
Heri indgår projektilvægt og -hastighed og krudtvægten.
Den bevægelsesenergi som vi tilfører projektilet må naturligvis også komme bagud. Aktion er lig reaktion. Dertil kommer hastigheden af den udstrømmende krudtgas, altså raketeffekten. Det er den M@X tryller med når han fremstiller stjernemotorer. Det er den største usikkerhedsfaktor, og den er måske ikke helt korrekt, men den tæller.Spørg blot de der bruger stjernemotorer.
Altså vil du føle rekylen større fra en kaliber 30.06 som skyder med en 11.7 grams projektil, end hvis du skyder en 6,5 grams projektil i en kaliber 6,5x55.

Hvis du med skyttens vægt mener at en stor skytte kan tåle mere rekyle end en lille, så er det ikke rigtig, snarere tvært imod.

En person på 100 kg vil være sværere at flytte end en person på 50 kg. Altså vil den tunge opfatte rekylen værre end den lette.
Eks. Knyt din højre hånd og slå den ind i din venstre håndflade. Hvad sker der. Venstre hånd fjedrer, og der sker ikke noget.
Gentag nu forsøget, men hold din venstre hånd op mod en væg. Jeg kan slet ikke stave til disse gloser.[xx(][xx(][xx(]
Så simpelt er det desværre ikke, for hvor meget rekyle den enkelte han håndtere er meget individuelt. Nogle har grænsen ved en 6,5x55 og ved andre går grænsen ved en 300 Win. Mag.
Rekyle er ikke kun noget der foregår på skulderen, men også oppe i hovedet. Smerten på skulderen er lige stor om du i skudøjeblikket lukker øjnene eller ej. Først når man erkender det er man i stand til at håndtere de kalibre som virkelig sparker r...
Derfor kan man også ved træning opøve at kunne håndtere mere og mere rekyle. Langt de fleste personer kan trænes op til at håndtere rekylen fra kaliber 375 H&H Mag.[Smile]

Med tryk på skulderen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#35
Du kan beregne rekylen for de to kalibre i dette program:
http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/rekyl.asp?MainID=5

mvh. Johannes
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Du kan beregne rekylen for de to kalibre i dette program:
http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/rekyl.asp?MainID=5

mvh. Johannes



Hej Johannes.

Helt rigtig, men programmet tager ikke hensyn til skæfteformen.
Jeg husker næsten ikke noget værre end en Husqvarna 1600 i kaliber 3006. alle tænder raslede rundt.

Med venlig hilsen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#37
[8D][8D]
Her har vi et skodskæfte - og det er ikke engang krumt......

[Image: 5.jpg]
Og her i Lyx kvalitet - skæftet er også bedre men der mangler stadig noget - bundstykket (ved afmontering) skal faktisk gå i mod skæfteryggen for at det virkelig er noget der duer...
[Image: 58.jpg]

I øvrigt begge i 30-06 [Big Grin]
Citat:quote:

Originally posted by 375 ras

Citat:quote:

Originally posted by JTK

Du kan beregne rekylen for de to kalibre i dette program:
http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/rekyl.asp?MainID=5

mvh. Johannes



Hej Johannes.

Helt rigtig, men programmet tager ikke hensyn til skæfteformen.
Jeg husker næsten ikke noget værre end en Husqvarna 1600 i kaliber 3006. alle tænder raslede rundt.

Med venlig hilsen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#38
Skal et skæfte du, så må det se ud i retning af dette:
[Image: tactical.gif]

Se bort fra "trompeten" og benene, hvis det ikke er tiltalende

Det behøver ikke at være en Tikka, men det skader ikke ...

Det vigtigste er at man kan få skæftet og dermed kindstøtten til at passe til anatomien.

Eller til sammenligning: Jeg justerer da sædet til min ben/armlængde, hvis en anden har benyttet bilen, gør I andre ikke det[?]

K&B Clax [Wink]

Der er to ting i verden, som ikke kan købes for penge: Erfaringer og kærlighed.
Men nogle gode erstatninger
"Simon Spies"
[Image: canards-07.gif]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#39
Nej Claxel,
jeg tager sædet ud og sætter mig på bagsædet.

mvh. Johannes
Svar
#40
Hej JTK

Så er det godt, at du ikke er den lykkelige ejer af en dobbeltdækkerbus [Big Grin]

Godnat og sov godt

Fruen

Fedt at se godt ud - gennem sin kikkert
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)