Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elgejagt i sverige 12/10
#1
Så har vi fået vores kvote 1 voksen dyr [:p]

Vi allierer os med vores nabo og hans hunde og så skal skoven drives af, så må vi håbe det giver pote [8D]

Er der andre der skal prøve lykken?
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#2
Jada... har lige skudt guld på elgen - så jeg er klar til Wärmland.

Ved ikke helt hvor mange dyr vi skal skyde - men mon ikke ca 19.

Men vi må nok kun skyde en kapital - 11 takker og derover...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#3
Vores kvote er kvige, kalv eller tyr over 5 tagger.
Så må vi se hvad som kommer for..[Smile]
skød sølv på elgen.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Vi har en kvote på 12 dyr, men jeg forventer ikke at vi skyder mere end 9. Da jeg først kom med i laget havde vi kvote på 22 dyr, men vi har aldrig skudt mere end 15. Ikke fordi vi ikke kunne have gjort, men fordi styrelsen tidligt så at bestanden var på vej ned.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Vi har normalt en kvote på 14 dyr. Sidste år måtte vi ikke skyde større end 6 takker, da vi var i tvivl om der var store tyre nok. Vi så 10-14-16-20 takker, så de var alligevel hjemme. Vi får håbe at Gråben ikke har været inde og jaget det hele ad h til, som sidste år.

Elgprøven er også bestået med guld 94/100 i første skydning[Big Grin] det sker garanteret aldrig igen[^]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
Hvaeeeså... er I ved at pakke grejet til Elgjagten[?]

Jeg har 61 ting på listen som skal huskes, og er nu midtvejs.
Glæder mig til 5 jagtdage i det Nordlige Wärmland med ligesindede.
Vi er 6 personer fra DK som skal jage sammen med em ordentlig stak Svenskere og nogle Tyskere - så det skal nok blive underholdende [Big Grin]
Vejret siger ingen regn men overskyet de sidste dage og temperaturer ned til -4 grader så jeg tager i år min ABC dragt med.
9,3 eren er klar til hvad der nu bydes på af muligheder - så det er bare at være vågen... har alle år set elg...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#7
Riflen er kontrolskudt, og fluebenene breder sig ned over autistpakkesedlen [Big Grin] Har også luret de -4 grader [Big Grin], så pelshuen ryger med i bagagen.
Mvh Walnut
Svar
#8
Total klar.
Pakkede alt mit grej, onsdag aften..[Big Grin]
Skal bare have riffel i kuffert, også sejler vi i morgen kl 7,15.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Så er der pakket! Vi har en tyr, en ko og et kalv.
Skal bare lige have indskudt riffeln og så er der afgang søndag morgen !

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#10
Vi så intet og skød derfor intet. Sad
Vi havde naboer der skøb 6 og 7 taggede..

Men det kan være vi kan nå derop igen og få en kalv, men jeg tvivler på der er liv i den skov. Sad
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#11
Det var elendigt vejr til elgjagt - det blæste en pelikan - det blev til 2 ræve, 17 rådyr hvoraf 5 var bukke - 4 rigtig gode og 1 afskudsbuk, og så lige en 7 takker på 230 kg. slagtet vægt. [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
Tillykke!

Ja det var en kold fornøjelse..
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#13
Kom hjem i aftes, efter 4 dejlige dage i Värmland.

Der blev skudt 9 kalve og 10 voksne, på 4 dage.

Var selv så ubeskeden at jeg skød en 11 takker, med et udlæg på
ca. 110 cm[Big Grin]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#14
BILLEDER [:p][:p][:p][8D]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

BILLEDER [:p][:p][:p][8D]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]



Kommer om et par dage, sammen med en "lille" løgnehistorie[Big Grin]

Vi skal lige have pakket ud.

Kom hjem til et fyr der var gået ud. Det var p.ss. koldt
9 grader. Det er først idag at det er blevet til at holde ud[^]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
Tillykke - godt gået [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#17
En lille beretning fra årets elgjagt i Tiomileskogen i Värmland.

Tog op fredag d. 7 oktober for at være med til elgskydningen om lørdagen. Efter det lort jeg lavede sidste år, tænkte jeg at det var bedst at vise sig. Skydningen forløb planmæssigt, så på det plan var der ingen problemer.

Jeg var lidt skeptisk m.h.t. årets jagt, da det sidste gik meget trægt, hvor vi skød 4 elge på 4 dage, ud af en kvote på 22 dyr. Iår havde vi 10 kalve og 10 voksne.

Mandagens første drev levede helt op til mine forventninger. Der blev intet set, men det næste drev der lugtede det af krudtrøg. Der blev leveret 3 kalve, 1 kvige og 1 ko.

Tirsdagens første drev fortsatte hvor vi slap mandag. 1 pindtyr. Andet drev rejste jeg dyr da jeg gik på plads, men nåede ikke at se hvad slags det var. Jeg mistænker at det var den 6 takker som naboen skød 45 minutter senere. Derudover blev der skudt to kalve.

Onsdagens første drev var totalt tomt. Jeg var så heldig at trække det højest beliggende pas, hvor vinden rigtigt kunne komme til. Kan hilse og sige at jeg frøs, der var med garanti rim på dueæggene da drevet var ovre 3 timer senere.

I pausen siger jeg til Roger at det bliver ligesom mandagen – i det næste drev der knalder det. Han skraldgrinede og mente jeg var jubel idiot.
Jeg trækker pas nummer 224 ikke et pas jeg normalt holder af at sidde på, men jeg må tage det som det kommer. Jeg kører på pas med Arne en norsk gæst, som skal sidde på pas 223 på vendepladsen.
Jeg begiver mig ind over i terrænet og finder min plads bag en lille knold.

[Image: 224.jpg]

Der er lidt småsnak af driverne om forkellige observationer af elg og efter en halv time falder de første skud. En kalv er fældet. 10 minutter senere bliver den næste kalv skudt og kort efter en kvie.

Der er efterhånden gået halvanden time, og man er gået på stand by. Jeg sidder og kikker over på en lille knold, der fører ned til en ravine, da jeg har en fornemmelse af at hvis der sker noget, så bliver det der. Pludselig ser jeg en bevægelse bag knolden, en gren bevæger sig. Pludselig begynder grenen at bevæge sig og en hel stak af pinde dukker pludselig frem og nedenunder alle pindene er tyren. Han står lidt og sonderer terrænet og trækker til højre hen imod hvor jeg sidder – han begynder at trække på skrå, nedaf skråningen og kan se at nu kommer chancen når han kommer fri af en stor klippeblok. Op med 9,3eren og da han træder frem falder skuddet, men foran. Ny bønne i kammeret og finder ham mellem 2 træer i højskoven, hvor han står og sikrer. Finder bladet og trykker af KLIK siger det. Tilbage med håndsvinget og frem igen – ingen modstand fra patronen da den skulle op af magasinet. Tilbage igen og en finger ned. Ingenting at mærke?? Ned med kanonen og kikke. Magasinet er ved at falde ud – op med det igen og frem med håndsvinget. Finder tyren i sigtet og klemmer skuddet af. Tydelig træf og han springer 15 meter frem og står og kikker. Finder ham i sigtet igen og træffer et træ. Ny bønne i kammeret – finder ham i sigtet og nordmanden skyder, ingen reaktion bortset fra at han flytter 10 meter frem og er dækket af nogle træer. Nordmanden skyder igen og der er tydeligt træf – tyren springer af sted og er derefter dækket af knolden jeg sidder bag og jeg ved derfor ikke hvad der er sket. Jeg melder til Rauno at der er blevet skudt til en tyr på 8-10 takker, men at jeg ikke ved om den er gået ned, da den forsvandt bag knolden. Nordmanden har ingen radio, så det er bare at sætte sig til at vente på at drevet er ovre. Godt at der lå en ekstra pakke smøger i rygsækken. Den næste time var ulidelig lang. Endelig bliver drevet blæst af også var det med at få pakket grejerne sammen og komme rundt om knolden. Efter 50 meter ser jeg 2 ben og en skovl stikke op af lyngen og nerverne falder til ro igen.

[Image: tyr1.jpg]

Da vi får vendt tyren, falder humøret – tydeligt indgangshul i venstre side og ditto ud på højre side og umiddelbart intet at se på `min` side højre hvor der gerne skulle have været et indgangshul. Nordmanden voksede i højde fra 190 til 220 centimeter på 2 sekunder. Det var lidt pinligt, da alle lagets medlemmer kom og vil ryste mig på næven og sige grattis og jeg måtte stå der og forklare at det ligeså vel kunne være Arne der havde skudt den.

Oppe i slagtehuset fes nordmanden rundt – han var virkelig på tæerne og var henne ved mig flere gange om jeg havde været henne for at undersøge tyren. Svaret var hver gang det samme – Næh har du ikke det??
Da overfrakken var trukket af og tyren var delt i 2 kunne jeg se at nordmanden havde travlt inde i slagtehuset, sammen med Ulf, så det var vist tiden at bevæge sig ind og deltage i seancen. Nordmanden fik hurtigt spottet sit ind og udgangs hul og proklamerede ret hurtigt at der vist ikke var andre huller at se.
Ulf stod og mumlede lidt og siger pludseligt – her er der et indgangshul, den er vist blevet derinde.
Så var den sag afgjort, men lidt af den umidelbare glæde var ligesom fordampet lidt.
Heldigvis havde nordmanden skudt 6 takkeren dagen før, så noget fik han heldigvis med hjem, til at dulme skuffelsen.

[Image: hamselv-1.jpg]

Dagen efter blev der skudt en 7 takker. Fire dage gav 9 kalve og 10 voksne og så havde vi kun været igennem det halve af terrænet.

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#18
Hej . Tillykke [:p], men hvor sad dit skud så [?].

Jeg går udfra at du skal have nogle tungere kugler i fremover .

Hilsen A-bolt
Svar
#19
Tillykke

Min NKTer sendte 2 mindre tyre i bakken, og lige som med tyren sidste år tog de ikke så meget som et skridt...
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej . Tillykke [:p], men hvor sad dit skud så [?].

Jeg går udfra at du skal have nogle tungere kugler i fremover .

Hilsen A-bolt



Skuddet var egntlig ikke så ringe endda. Det kunne måske godt havde siddet 5 cm højere og 15 cm længere frem. Det er mit skud uden ring om.

[Image: Billede008.jpg]

Med hensyn til kuglevalg er jeg gået lidt i tænkeboks. Iår skød jeg med 15 grams Oryx. De 2 foregående år har jeg brugt 18,5 grams Mega. Begge i fabriksladet. Resultatet har været det samme - ingen gennemskud, ikke engang på en kalv på 40 meters afstand. Det er muligt at jeg må til at finde ladegrejet frem. Selvom jeg egentlig ikke gider[^]

Tak for lykønskningerne[Big Grin]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)