Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alders bestemmelse af gæs ?
#1
Jeg har nu skudt gæs i en del år men aldrig helt fundet ud af hvordan man alders bestenner dem.
Her først i jagtsæsonen kan man som regel se forskel, men efterhånden som gæslingerne bliver større har jeg svært ved at lure en sikker metode.
Jeg har fra flere sider fået " helt sikre " [xx(] metoder, som at holde dem i undernæbet, prøve at rive svømmehuden i stykker, mange prikker på brystet = gammel gås, (svigermor [}Smile] )osv.

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#2
Du kan med sikkerhed afgøre det på tænderne

CP
Ja dine egne tænder altså.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
eller opsatsens størrelse. hvis rosenkransene hænger nedad er det højst sandsynligt en retur gås
Svar
#4
Ja tak til en sikker metode med aldersbedømmelse af gæs...

Jeg husker med gru da jeg fik inviteret en del af famillien på grågæs, og at vi måtte opgive allerede ved udskæringen - Hold kæft den var sej [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#5
Hvis du flår gåsen og kødet er relativt mørkt, er det en gammel gås, der kun egner sig til grydestegning - måske langtidsstegning i stegepose...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Vi stegte engang en gammel gås i stegepose, skulle spise kl. 18.00, men da var den stadig sej så den fik lige en time mere - og så 2 til kl. 21 og til kl 23. Kl. 03.00 blev noget af den hakket for nu ville folket have natmad og kl. 07.00 blev den smidt i skraldespanden - vi var stadig sultne (men ikke tørstige)
Så jo - det kan med sikkerhed afgøres på tænderne.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Citat:quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Vi stegte engang en gammel gås i stegepose, skulle spise kl. 18.00, men da var den stadig sej så den fik lige en time mere - og så 2 til kl. 21 og til kl 23. Kl. 03.00 blev noget af den hakket for nu ville folket have natmad og kl. 07.00 blev den smidt i skraldespanden - vi var stadig sultne (men ikke tørstige)
Så jo - det kan med sikkerhed afgøres på tænderne.



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Hvordan er det nu i Shogun fuglen skal hænge til halefjerene falder af - er det ikke det I glemmer....
Mvh.

Yeti
Svar
#9
ja jeg er stadig forvirret.

Har lige plukket 3 grågæs en med mange prikker på brystet og to med få prikker den ene af de to med få prikker var helt uden blodpigge og den anden var med en del blodpigge, mens den med mange prikker på brystet også ver med en del blodpigge, så efter det må det være 2 unge og en gammel, men kan altså ikke finde den røde tråd, det er da godtnok irreterende [Sad]

med hensyn til hvor længe de hænger = middel døgntemperatur divederet op i 42 = antal dage eks. 15 grader = knap 3 dage

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#10
Vægten kunne også være en indikator...
Måske man skulle overveje at lave en slags sammenvejning af de forskellige faktorer.
Hvis der nu er 4 eller 5 faktorer, som ikke altid helt spiller sammen... så kunne man overveje, om ikke gåsen var gammel (eller ung) hvis f.eks. 4 eller 5 af faktorerne peger samme vej...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Vedr. Grågås, har de unge fugle en "skællet" fjerdragt på ryggen, hvorimod de gamles mere ligner bånd. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Anser_anser_(aka).jpg Det er en ung fugl.
http://farm3.static.flickr.com/2420/2396...25.jpg?v=0 Gammelfugl..

Jeg håber i kan se hvad jeg mener.
Kilde: Politikkens store fuglebog (gammel)

edit: Jeg kan ikke rigtigt, få link 1 til at virke, så i må kopiere det op i adresselinien..[xx(]
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)