Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Omkamring af Winchester leveraction ?
#21
Jeg kunne egentlig godt tænke mig lidt mere input i denne tråd. Først og fremmest fra Jer med adgang til ladeprogrammer, og gerne fra nogen med erfaring med ultra korte piber.

Vil en riffel i kaliber 307 win. stadig kunne levere den krævede energi til kronhjort med en 16" pibe ? Med 12" eller 14 " ?

Hvornår bliver mundingsglimt og -hop mærkbart generende i den kaliber med så kort en pibe ( den skal ikke have lyddæmper eller stjernemotor) ?

jeg skal måske uddybe baggrunden for spørgsmålet lidt. En af mine meget gode venner vil købe sig en drilling. Der er fordele og ulemper ved sådan en krabat, men en af de store ulemper er ihvertfald, at den er rasende dyr, det er en Win.`94 ikke.

Så mine overvejelser gik i retning af en riffel, som man nærmest kan have i baglommen, og tage med på de fællesjagter hvor kuglevåben er velsete. Jeg er nærmest ligeglad med magasinkapaciteten. Kan man putte to patroner i, og så gå med tomt kammer er det fint. Så er der kun én patron i magasinet hvis man skal skyde, og så kan man bruge et hvilket som helst projektil, forudsat riflen vil kamre det.

Sådan en riffel behøver man ikke lade før man vil bruge den, og man kommer aldrig til at slippe en kugle istedet for en haglladning. Der er også en patron i magasinet til follow up, så jeg mener den vil have flere fordele over drillingen. Men den skal være kort og let, så man gider slæbe den med.

Tanken er at forsyne den med et fiberoptisk sigtekorn i en rund korntunnel, og så have et dioptersigte bagest. Skudafstanden kommer aldrig op på +100 m. Jeg har set, at der laves en rail til riflen som passer med hullerne til forreste base og udfræsningen til kærven. Så kan man montere et Scout scope. Men selvom jeg har sådan et, er det ikke meningen det skal på denne riffel.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#22
Taler vi råvildt eller kronvildt? En Win.94 AE Trapper ( 16 tommer ) med XS sigtemidler er uden tvivl idealet på en handy og hurtig

riffel til skud på korte afstande. Fås i 357 mag, 44 mag og 30-30 som alle overholder energikravet til råvildt ( ja - også 357 eren ) men jeg tvivler på at de nogensinde vil kunne klare kravet til kronvildt. Jeg har en Trapper med XS sigtemidler. Jeg vil gerne lægge et billede ind, hvis du er interesseret.

http://www.xssights.com/store/rifle.html

Undskyld opsætningen
Svar
#23
I stedet for omkamring, så tag denne: http://www.egun.de/market/item.php?id=2450295

Eller denne: http://www.egun.de/market/item.php?id=2446327

Så slipper du for problmer med manglende energi... [:p]
Ok, der er ikke heeellt så meget "The Duke" over dem.... [8D]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#24
@ JReXA: Jeg har haft de der Browning i hænderne, og det er jo velvoksne jagtrifler. Det er slet ikke det jeg er ude efter.

Men en Winchester ´94 AE Trapper, den er sød, og den burde kunne opdrages til at være lovlig til kronvildt. Min Scout har 18" pibe og kaliber 308 win, den overholder nemt energikravet til kronvildt, Så spørgsmålet går på, om en trapper omkamret til kaliber 307 win også overholder det krav med 16 " pibe, eller evt. endnu kortere. Selvom amerikanerne har megen veneration for deres pre´64 winchestere, så har den nyere AE udgave en stærkere lås, så man burde kunne byde den lidt mere end 30-30.

Ved at surfe lidt på nettet har jeg fået bekræftet, at mange simpelthen anser 307 win for at være randudgaven af 308 win, og nogle oplyser endda begejstret, at deres riffel skyder med regulær 308 win ammunition uden problemer. Kan dog også se, at der advares mod at gøre dette pga. usikker headspacing, så det har jeg ikke tænkt mig.

Og lad nu være med at foreslå, at jeg bare tager Scout´en med. Så får jeg jo ikke nyt legetøj i år. Denne riffel skal ikke være en primær riffel som kommer med alene. Snarere en "Back up", der hvor drillingfolket skifter til kugleløbet. F.eks. et anskudt rådyr som står 65 meter væk. Der kommer du ingen vegne med haglgeværet, men en drilling eller en lille kort riffel klarer problemet, hvis det ellers er forsvarligt i den konkrete situation. Og det kunne jo også være en kronkalv der skulle nedlægges, så er det noget hø at stå med en 30-30 og overveje om dyreværnsloven vil fritage en for straf fordi man ikke overholder energikravet, men sparede dyret for unødig lidelse. Det er usikkert om en 30-30 klarer cuttet i en 20" pibe, så i en 16" bliver usikkerheden da næsten til vished.

Hvem er "the duke" ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
The Duke=John Wayne

Kunne aldrig drømme om at foreslå, at du klarer det hele med Scout'en... Du skal jo have undskyldninger, så du kan få fyldt skabet op, og måske også skab nr. 2....... [Big Grin]

Hvis du skærer en BLR ned til 16", så bliver den også kort og handy. Den ene jeg har håndteret i .243, det var en meget let og handy sag.
Specs for en BLR Lightweight Take Down i .308(Eller skal det være 358 win?) med 20" pibe giver en totallængde på 40"(101,6cm) og en vægt uden kikkert på knap 3kg.
http://www.browning.com/products/catalog...ype_id=012

En Winchester Trapper er på 2,72kg og en længde på 87 cm.
http://www.winchesterguns.com/products/c...mid=534094

Eller hvad med at tage en af hver??? [Wink] (Og så lige den Marlin 1895GS i 45/70, for at være SIKKER på at der er energi nok...)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#26
Nahhhh, det kommer nok ikke til at ske. En leveraction med pistolgreb ser bare forkert ud i mine øjne.

Så var det da mere fristende at købe en pre´64 i kaliber 30-30 og beholde den med den originale 20" pibe og kaliber, og så købe en nyere Trapper AE til ombygningsprojektet.

Men så ender jeg bare igen med en masse skrammel som jeg aldrig skyder med ligesom i Grønland, så det er begrænsningens kunst jeg forsøger at udøve lige nu.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)