Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plante egne træer
#1
Jeg påtænker at putte nogle frø (mest agern og rønnebær) i noget jord og så have nogle træer at plante ud på et tidspunkt.
Hvilken slags jord skal jeg bruge?
Hvornår kan jeg regne med at have nogle træet, der er klar til udplantning?
Andet?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Altså færdige planter/træer hos en planteskole koster ca. 5kr stk. Så der er intet at spare hvis det er det. Men hvis det er for hyggen skyld at du vil så frøene for senere at plante dem ud som træer, skal du så dem nu. Næste efterår kan du måske plante dem ud. Afhængig af hvor godt de er kommet.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Hvis man nu ønsker at udplante 1000 træer, så kan jeg godt få øje på en lille besparelse ;-)

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hvis man nu ønsker at udplante 1000 træer, så kan jeg godt få øje på en lille besparelse ;-)

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Det kommer an på hvordan du regner.Hvis du regner dit eget time forbrug ind vil jeg tror du kommer frem til en pris som langt højere for egenproduktion.

Forskellige frø kræver forskellig behandling for at få det optimale ud af dem. SNS har udfærdiget en vejledning omkring frøbehandling http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/6...roebog.pdf

Forst planter er ofte 3 år ved udplantning. Disse er ofte rodskåret for at få det bedste resultat, og omplantet en enkelt gang.

Hvis du påtænker at plante dine træer uden for haven skal du være opmærksom på der er nogle begrænsninger på hvor du må plante træer.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Genial tråd [Smile]

Jeg har for en uge siden opsamlet en masse agern og vil nu så dem i kasser, for derefter engang plante dem ud. En nabo og kollega fortalte at han på sine 37 hektar har plantet en stor del på denne måde. Han har igennem årene plantet ialt ca 250.000 træer, og skover hvert år en stor del til flisning og brændesalg. Der er alt fra energipil til eg og birk, og jeg håbede så at kunne gøre lidt i denne stil, men vil da gerne høre nogle inputs fra 'skovtroldene' her på VTF

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#6
Så fik jeg læst Skovfogedelevens link, tak for det. Agern skal sås i let og luftig jord. Er det pottemuld? Jeg mangler stadig noget om rønnebær og hvilken behandling de skal have.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Du kunne også gå en tur på jagten og grave selvsået træer op.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#8
GD jeg kom lige til at regne på hvor mange træer din kammerat har plantet... Det er 6700 pr ha.... det er fanme mange! I Skovrejsning plantes der lige under 4000 træer pr ha...

Ujensen vi skal plante over 100.000 træer her til foråret. Du må selv gætte om vi har købt pottemuld til 100.000 træer[:o)]

Let vil jeg mene hentyder til at du ikke skal finde den største ler knold i dit område at så i. En ler blandet sand jord eller sådan noget er sikkert fin at bruge som bed. Gerne krydret med kemi og et hakkejern

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)