Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5*55 kugle søges (Fabriksammunition)
#1
Hej Gruppe

Nu har jeg endelige fået prøvet min nye S&L 6,5*55 på en sommerbuk og kan konstatere at Lapua Mega ikke lige er sagen til den. Egenspredningen er for stor i forhold til hvad jeg kan præstere med Norma Golden Target og jeg syntes kødødelæggelserne er lige i overkanten (det skal til kuglens forsvar siges, at det var et lidt specielt skud, men det ændre jo ikke på den store egenspredning)....

Jeg er ikke hjemmelader, så jeg skal have fat i noget fabriksammunition:

Er den nogen som har erfaringer med Norma Oryx??

Jørgen
Svar
#2
Jep den er jeg med på ...

Hvad er det gode valg til 6,5-55 som opfylder krav om flad kuglebane præcision og fornuftigt kødødelæggelse på bambies [Wink] Alternativt i hjemmerullet variant...

I får senere rapport om indskydningen af S&L Match med BSA 8-32 x 44 [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#3
Hejsa...

Hermed den hjemmerullede:

100 grains Barnes-x, 48 grains VV N560.. V(nul) ca. 900 M/s

ulemper: rensning af pibe, mundingsglimt, præcision (ca. 25 mm/100 m)

fordele: Meget effektivt på råvildtet, meget lidt kødødelæggelse, fladtskydende.

Fabriksammo:
Normas gamle Alaska 10,1 gram.. rigeligt fladt-skydende til råvildt, moderat V(nul), effektivt dræbende, ringe kødødelæggelse.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Sellier & Bellot laver 6,5x55 fabriksammo med Barnes-X kugle
Kugle: Barnes X 9,07 gram
V0=770, V100=707, V200=649, V300=596

POI
50=1,3, 100=0, 200=-17,7, 300=-58,7

De har også en ladning med Sierra Game King
Game king 9,10 gram
V0=723, V100=672, V200=624, V300=580

POI
50=0, 100=0, 200=-6,8, 300=-58,8

Jeg ved desværre ikke hvor du kan få Sellier & Bellot med Barnes X kugler.

Jeg har selv købt Sellier & Bellot 30-06 med Game-King hos http://www.huntinglife.net til en rigtig god pris(købte en case med 400 patroner)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Undskyld, jeg forstod ikke helt det der med egenspredningen på ET rådyr?? [:I]
Jeg skyder selv med S&L 97DL i 6.5 og her virker 10.1 g Lapua mega fortrinligt.
Jeg har grupper på under 2 cm på 100 m når der skydes fra bænk.
Hvad er "stor" egenspredning?
Til træning anvender jeg også normas goldtarget med stor succes.
Det er lidt svært at læse af din mail om du måler egenspredningen fra bænk, eller en anden skydestilling.

Den store kødødelæggelse du taler om.
Hvis du rammer et ribben, skulderbladet eller lign. VIL kuglen ekspandere voldsomt og der vil komme kødødelæggelse.
Du bør dog ikke få større udgangshul end ca. en femmer

Jeg ved ikke om dette hjælper, men det er min oplevelse af de typer ammo. du bruger.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#6
Egenspredning på rådyr hedder bukkefeber [Big Grin] Mine referencer til egenspreding er fra baneskydning - Jeg oplever en tydelig forskel mellem Golden Target og Lapua Mega

Mine oplevelser omkring egenspredning er fra liggende stilling med riflen i standfod (eller hvad de nu hedder). Her kan jeg typisk holde 4 skud med Norman golden Target på 2-3 cm. og med Lapua MEGA vil jeg sige omkring 5 cm.... - Det kan jo stadig sagtens bruges til jagt, men det irretere mig bare at jeg oplever en forringelse i forhold til mit træningsammunition.

I mine øjne må en kugle ikke ekspandere voldsomt med træf på et ribben (eller for den sags skyld på de tyndere dele af boven) på et rådyr!! Det er klart at hvis man rammer de større rørknogler vil man få nogen ekspansion....

Jeg forestiller mig at en bonded kugle som eksempelvis Norma Oryx ville give en mere moderat ekspansion

Mvh.

Jørgen
Svar
#7
Hej jsc
Nu skriver du fabriksammo - hvad med Norma Nosler Partition 9,1g/140gr [?]

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!
Svar
#8
Hej Speedy

Jeg har set nosler partion anvendt i 308 på rådyr og her syntes jeg at den er lige voldsom nok - Det er da muligt at den er passende i 6,5*55, så den vil indgå i mine overvejelser.

Når min 223'er engang ankommer bliver det nosler partion jeg prøver i den. Da det må være en god kugle i den lette kaliber....

Nosler kuglen er vel kendetegnet ved relativ hurtig ekspansion og stor sikkerhed for gennemskud pga. den delte kerne??

/Jørgen
Svar
#9
Hej,
har snart rundet et halvt hundrede stk råvildt med Partition i 6,5x55 og vil ikke bytte med noget andet. Skulle da lige være 6,5-06.......[8D][8D]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Hej Gammeltoft og Speedy

Det lyder til at den næste æske patroner der skal hældes igennem 6,5*55 bliver en æske Nosler Partition. Hvis Gammeltoft er tilfreds efter et halvt hundrede rådyr (spiser Gammeltoft mange rådyrfrikadeller [?][8D][?]), så kan det jo ikke være helt galt....

/Jørgen
Svar
#11
Ja, og jeg har hørt at han er en værre buk[?][8D][8D]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#12
Hej jsc,

man kan jo bare lade være med at skyde bukken i "hækken" herefter i ryggen når den løber og afslutte med et fangstskud på halsen............[Big Grin][Big Grin][Big Grin] nå spøg til side.

Min erfaring med kuglen henholder sig til kalibre: 223rem, 6mm BR, 243win, 6,5x55, 6,5x68, 7x61S&H, 7mm Rem, 308win, 30-06, 300win mag, 300Wby, 8x57js 9,3x62 338 winmag, 358nm.
Og nu 6,5x06.

På råvildt har jeg ved 6,5x55/Partition, aldrig haft problemer med kødødelæggelse som mange folk påstår at have.
I flere tilfælde har jeg faktisk ved "kammerskud" haft for svage skudtegn.

Jeg må dog sige jeg havde mine betænkeligheder med 6,5x68 der gik med 1000m/s med 140grains NPT men det gik alligevel fint.

På et eller andet plan er det vel også "overkill" selv med 6,5x55 eller hva´?

Jeg mener at NPT er et af de ubetinget bedste alternativer/valg til standard kalibrene. Et andet brugbart valg er Speer´s GS.

Nå nok om jagten på den evigt forgyldte kugle herfra.....[8D]

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Ja, og jeg har hørt at han er en værre buk[?][8D][8D]

The Shootist



Jeg skal fand** gi´dig buk,

når jeg kommer hjem fra bukkejagt i sydengland om et par uger i selskab med et par "guldhorn"........[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Vedr kugler i kal 6,5x55 har jeg gennem tiden anvendt
Norma Alaska (stabil precicion og stabil ekspantion )
Hornady interlock (god precicion, på korte afstande lidt kraftig ekspantion)
Lapua scenar (super precicion ingen gennemskud men kratervirkning på indgangssiden)
Lapua Mega (god precicion altid stabil ekspantion max udgangshul på 3cm)
Norma oryx (god precicion stabil ekspantion max udgangshul 3cm)
Norma balistic tip 6,5-284 (suveren precicion lidt ustabil til kraftig ekspantion.
Statistikken omfatter ca 75 stk råvildt med en max flugtafstand på 35m for et enkelt dyrs vedkommende ellers under 10m

Og så den fuldstændigt ubrugelige
Norma partition Nosler(god precicion i 2 tilfælde kugler som vinkler rundt i dyret op til 180grader, 3 tilfælde hvor dyret ikke viste skudtegn overhovedet, flugtafstand mellem 250 og 250 m ingen schweiss de første 75 m herefter tiltagende schweiss, udgangshuller mindre end blyantstykkelse (skudafstande for de sidste 3 var under 25 m)(ved brækning var der kraftig blodudtrækning og noget lignende ekspantion på indgangssiden) Jeg har fået berettet lignende tilfælde fra flere forskellige kunder. Så med mindre man synes at det er spændende jævnligt at se schweisshunde i arbejde, kan jeg kun på det kraftigste fraråde denne kugle i kal 6,5x55

jbn
Svar
#15
Herligt nu er jeg forvirret på et højere plan [V] - Gammeltoft har ingen problemer med Noslerpartition og Ignorant beretter om noget jeg ikke ønsker at ser- Jeg syntes at schweisshunde i arbejde er meget interessant når jeg ikke selv har skudt på dyrene.....

Jeg tror at der bliver Norma Oryx der skal prøves på efterårsjagterne...

/Jørgen
Svar
#16
Jeg har ikke skudt buk med 9grams Partion, men Oryx, Blesbuk, Impala og Stregkodehest[Wink]

Gennemskud på alle undtagen Impala (skudt ind skråt bagfra og kuglen ikke fundet)
Udganghuller som en tommelfinger. Flugtstrækninger ganske korte.

"Thumbs up" til denne kugle/kaliber kombination[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Ja, man kan sige meget......[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Af de små 50 stykker råvildt der er segnet for mine nosler partition kugler i 6,5x55´eren, har INGEN!! haft udgangshuller på meget mere end et par cm, ej heller er hverken fragmenter eller hele kugler vinklet af i dyrene, dermed ikke sagt det ikke kan ske!
Flugtafstandene har på intet tidspunkt været over 10-15m.

Derimod har jeg på de andre rådyr jeg har skudt set rigtigt mange udgangshuller på 10-15 cm med bla. Mega og Hornady[xx(][xx(].

Kan kun sige at så længe de ud over de første 50 stk vildt fungerer så upåklageligt perfekt så fortsætter jeg med dem selv om ignoranten har haft et par uheldige laboratorieforsøg....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Ja, Ignorantens meget begrænsede og teoretiske viden omkring skydning, krudt, kugler og rifler er ikke til meget hjælp[xx(][Big Grin]

Han udtaler sig - uden at skamme sig - omkring det genopdagede fine caliber, 35 Whelen, uden at han nogensinde har affyret en sådan patron.[}Smile]

Jeg vil holde på at man nok er bedst tjent med egne erfaringer, selvom det tager et stykke tid inden man har skudt mindst 100 stykker vildt med hver kugle/kaliber/vildtstørrelse kombination. Jeg skal dog gerne gå igang med forsøget - om Norma/Lapua/RWS/Younameit betaler[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

PS: Jeg har dårlige erfaringer med råvildt og 201gr. Mega.cal.30

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Citat:quote:

Kan kun sige at så længe de ud over de første 50 stk vildt fungerer så upåklageligt perfekt så fortsætter jeg med dem selv om ignoranten har haft et par uheldige laboratorieforsøg....



Det er ret imponerende at 5 ud af 5 tilfælde hvor jeg har anvendt partition Nosler har oplevelsen været imponerende minderige(læs ad h til)

Reelt ser det ud til at partition nosler taber hele fronten i indgangsiden for derefter at fise igennem som en fladnæset fuldkappet. Disse tilfælde er dog alle opnået med en riffel der prestere fabriksdatahastigheder anvendt på ret kort hold.

Jeg mener at huske at Dravis ved tests i sine våde aviser har set noget der kan bekræfte antagelsen[xx(]

Citat:quote:

Han udtaler sig - uden at skamme sig - omkring det genopdagede fine caliber, 35 Whelen, uden at han nogensinde har affyret en sådan patron.

Meget muligt at jeg endnu ikke har fundet mod til at afprøve den længst afdøde og bortglemte kaliber, men jeg har da set et par stykker, uden de dog har imponeret på nogen måde[Big Grin][Big Grin]. Nej do så hellere en 8x58RD[Wink][Wink][Big Grin] eller noget andet potent[Wink]

jbn
Svar
#20
Hej,

det fænomen der omtales er hele meningen med kuglen.



8mm HØRT.
Send en PM når den første pibe er skåret og klar.........[:p][:p]

/gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)