Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danske Jægere bruger stadig blyhagl
#1
http://www.jv.dk/artikel/745448

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#2
Undskyld mig, men det er satme for dumt!

Sidste vinter var jeg på en større fællesjagt, hvor flere bøssebærgere, havde brenneke patroner i løbene. Jeg gjorde jagtlederen opmærksom på det og han grinte bare af det. Så forklarede jeg ham, at enten gjorde han noget ellers gjorde jeg - det hjalp. Men stemningen til den efterfølgende jagtmiddag var noget mat. Jeg har ingen forventning om at blive inviteret med igen. Hvilket ikke gør mig det store, hvis det skal forgå på den måde.

Det er ærgeligt at vi står i disse situationer, hvor nogle mener de kan gøre, hvad det passer dem og er hævet over almindelige love og regler. Kan vi ikke selv finde ud af, at opføre os ordentlig, så vil andre gøre det for os. Dvs. strammere regler og flere forbud - Er det virkelig det vi ønsker?

Vi har et forbud mod bly i DK, så lad os dog for fanden bruge nogle af de typer der er lovlige i stedet. Kan da godt være at Hr. Nielsen "rammer" bedre med bly, fordi han har brugt dem i 30 år, men måske skulle Hr. Nielsen besøge en flugtskydningsbane og lige pudse formen af, med en omgang stål? Kunne jo være at snepperne blev lidt lettere at ramme?

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#3
Hej,

Ja det er sku for dumt.

Det lidt "sjove" er at efter at forbuddet var indført, og de mest bly fanatiske havde brugt deres lager op,
mødte jeg mange jægere der var helt paniske efter at hamstre alle de blypatroner de kunne finde, fabrikat størrelse osv. var ligegyldigt bare det var bly. De skulle for alt i verden ikke skyde med stål, for det lort duer ikke.
Inden forbuddet kunne de selv samme jægere kun ramme med et ganske bestemt udvalg af de bly patroner der var på markedet. Alle andre blyhagl var noget lort. Men det fik forbuddet dem åbenbart til at glemme alt om, nu er alt bly godt, og alt stål noget lort. Det er sku lidt "komisk".

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#4
Det er bare for dumt...
De nye højhastighed stålpatroner er da bedre end gamle langsomme blypatroner...
Jeg forstår ikke, at folk vil gøre sig til kriminelle for at skyde med dårligere patroner... :-(

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Egentligt interessant undersøgelse der kommer totalt bag på mig. Jeg har ikke haft på fornemmelsen af der var blyhagl i omløb på de jagter jeg frekventerer.... Er der nogen fornemmelse af hvor problemet geografisk primært er lokaliseret!? Eller er det hele landet!?

kj

223r, 6,5x55, 6,5x284, 300 wm, 9,3x62
Svar
#6
Har oplevet et par gæster (Ikke nogen jeg havde inviteret) måtte tage hjem, da jeg understregede at bly (Længe efter forbudet var indført) under ingen omstændigheder måtte bruges på min jagt.
Blev i samtidigt kaldt dyreplager [xx(]

Hilsen Steen
Svar
#7
Der er på Sjælland lavet undersøgelser, hvor det vildt der kommer til vildthandleren, bliver sorteret.

Er der bly i, kan man ikke sælge mere vildt ...

Herregårdsjægerne er gået sammen om at bortvise jægere der anvender bly.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Fasaner fra en Herrergårdsjagt, har heller aldrig været vildt.....
Undskyld min åbne mening, men nu må vi satneme til og se lidt på hvad folket mener om jagt. Problemet med bly, skal sikkert ses i lyset af, at der også er udlanske jægerer med på jagt i kongeriget danmark......

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Fasaner fra en Herrergårdsjagt, har heller aldrig været vildt.....



Måske, men det betegnes stadig som vildt. Så kan vi jo begynde at snakke ALLE fugle der er udsat? Men det er ikke det denne diskution drejer sig om.

Citat:quote:

Originally posted by rkn

Problemet med bly, skal sikkert ses i lyset af, at der også er udlanske jægerer med på jagt i kongeriget danmark...


NEJ! Det har INTET med udenlandske jægere at gøre. Den del er forsvindende lille og de har fuld forståelse for, at der ikke bruges bly i DK (i hvert fald de, især, svenske jægere jeg omgåes). Problemet er danske jægere, der ikke "forstår" spillets regler [Sad][xx(][V]

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#10
DJ vil selv tage affære

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#11
Rolig nu. Læste et indlæg på jagtmagasinet.dk... det handler tilsyneladende om præparater udtaget fra fugle ved en vildthandler. Dvs. der ikke nødvendigvis er konstateret blyhagl i fuglene - men at der er konstateret forøget indhold af bly i vildtet...

Det kan stamme ander steder fra end hagl... Der findes jo andre former for blyforurening enf hagl...

...og med det har jeg ikke forholdt mig til sandsynligheden for forskellige forureningskilder - blot at det kan stamme andet sted fra... f.eks. blyholdig maling på fasanernes volierer eller blyholding bundmaling på både i det vandmiljø ænderne færdes og spiser - eller eller eller....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Hej, Hvilke stål hagl bruger I til upland game? Jeg har læst at man skal fordoble størrelsen af haglene, så hvis man har brugt #6 blyhagl skal man gå op til #2 eller #3 stål hagl. We bruger tungsten og lignende til Ænder, men det stadigvæk op til jægerens sunde fornuft om han vil bruge stålhagl til fasaner og lign. der kommer flyvende ud fra siv og lign. I mange offenlige våd områder er bly dog forbudt.

Ps. Er også forbudt til lerduer?

Bo
Svar
#13
Bly på 4 af 8 jagter

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#14
Hjernelamt! :-(

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Jægerforbundet kan da vælge at ekskludere dem der bliver taget i at bruge blyhagl, det ville være et godt signal at sende.

Nogle vil det nok ikke genere, men man kan ikke deltage i diverse aktiviteter, hvis man ikke er medlem.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Ja altså hvis man måske lavede lidt strammere konsekvenser for dem der bliver taget. F.eks. konfiskere våben, bøde, samtidig at man nok blev smidt ud af DJ. Hvis folk har det i baghovdet tænker man sig nok om en ekstra gang inden man finder blyet frem.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#17
Hvis straffen var inddragelse af jagttegnet i et par år, ville der nok ikke være ret mange trofaste blyskytter tilbage. Man kunne også vælge at inddrage retten til at udsætte fugle på det område, hvor der blev skudt med bly. Så ville man ikke behøve så mange til at tage ud og kontrollere, det ville blive gjort helt automatisk.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
ja og man kunne også konfiskere alle våben og indrage jagtretten i 10 år, hvis man nu glemte sit jagttegn på jagt. Come on... prøv nu lige at få lidt proportionalitet ind imellem linierne...

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Lani

ja og man kunne også konfiskere alle våben og indrage jagtretten i 10 år, hvis man nu glemte sit jagttegn på jagt. Come on... prøv nu lige at få lidt proportionalitet ind imellem linierne...



Nu har det her ikke noget som helst med glemsomhed at gøre, men bevidst lovbrud (som endda er planlagt i forvejen da man hentede dem i udlandet) som kan risikere at koste jagt for os alle sammen. Hvorfor skal jeg bare trække på skuldrene og tænke nåh ja, de har jo også været vandt til bly fra barns ben. Det er da også synd hvis de skal vænne sig til noget nyt (og fuldt ud lige så godt) [V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#20
Citat:quote:

som kan risikere at koste jagt for os alle sammen


aarrrrhhh er det ikke og overdrive lidt mere end det gavner forståelsen ?

Det var nu heller ikke fordi jeg tænker at det er noget folk de glemmer, det var mere en reaktion på at nogle har virklig travlt med at kræve urimeligt høje straffe for en relativ banal forseelse.

Jeg er ikke tilhænger af at skyde med blyhagl, men i mine øjne så må det være den enkeltes sag. Andre kan i hvert fald ikke stilles til ansvar for hvad den enkelte vælger at komme i sit våben.

Desuden så er jeg ikke tilhænger af at straffen for en forbrydelse ikke kan relateres direkte til forseelsen, så er bøde eller fængsel klart at foretrække. Det andet minder alt for meget om politisk populisme i mine øjne

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)