Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
snittenisse øvelse projekt
#1
da vi ikke kunne få det stort anlagt håndværkertræf afviklet .. og den store klods laminat jeg fik lavet til mit Fx skæfteprojekt er noget stort lige at starte med

.. mini projekt til opvarming. Den gamle ejer af min ejendom i S har hjulpet mig meget .. så da han fylder rundt nu ved elgjagten, besluttede jeg for at forsøget lave noget personligt af matrialer fra hans gamle ejendom = prøve at snitte en fiskekniv (mit først forsøg). Så i August til bukkejagten klippede jeg nogle Birkegrene ned.. æbletræ havde jeg fra sidste efterår. Derefter søgning på nettet mht diverse magiske hurtigtørringsmetoder = fx mikrobølge ovn = nej det sprak sgu alligevel. MEN en jagt kammerats søn arbejder prof med disse sager og en uge i prof ovn = de nydeligeste tørrede birke og æblegrene

jeg valgt at gå anden vej end normalt (firkant klods der skærere på tværs af en masse årring for at give meget optisk spil). Grenens form skulle bestemme knivens form.. fandt en pænt 'bøjet' birk til at lave sammenhængende skæfte og skede af. Nogle æble stykker/knopper placeret som ende stykker på skede og skæfte. Mellemlæg i maghoni.

er nu kommet så langt at form kan anes
[Image: DSCF0401_S.jpg]

[Image: DSCF0405_S.jpg]

der kommer maghoni på som afslutningsstykke ved både skæfte og skede. har nu kun godt en uge at bliver færdig da jeg damper til S natten til fredag i næste uge. SÅ lidt travlt at få resten formet

skede => bælte montering?? . ved ikke helt endnu .. en mulighed er hvis man kan varme(damp) bøje tyndt birkestykke til en 'sløjfe' og stifte fast til skede. Anden mulighed er at lave kraftigt spor lige under overkanten af skæftet og sno læderstrips omkring med øjer i begger ender. Andre ideer?

/wolf_skate

PS motiv = Bjørnhoved og lap .. det hedder manden (Björn!).. så hvorfor ikke

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#2
Bjørnehoved???????

Jeg kom til at tænke på noget jeg så i en Rammstein musikvideo [:I][:I][:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg har set at man også kan købe den slags på nettet, og få det sendt anonymt.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
ja ja .. ørene er der ikke .. så skulle endeklodesen have endnu større .. kan evt sætte nogle maghoni ører på for at få det til ligne bamse og kylling . men tror ikke de svenske ved hvad det det så er

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Hvad med et stykke læder, der også holder kniven på plads i skeden ??

I stil med dette :

[Image: PC120881.jpg]

Se resten her :
http://www.britishblades.com/forums/showpost.php?p=702697&postcount=37

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#6
Så så være nu flinke ved ulven. Jeg synes rigtigt godt om idéen med at bruge materialer fra stedet så han får noget med sig. Og så glæder jeg mig ellers til at se det færdige resultat.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
så er der 4 dage tilbage
har indføjet bladet og tilpasset form af skæfte mht ergonomi = nu ligger den godt i hånden og med god balance. (nåja 'hovedet' er tunet lidt .. begrænset hvor meget mere jeg kan trække ansigtskonturene frem.. skal/vil være i den figurative/expersionistike stil og ikke den naturalistriske grøft. Tvivler også på at Björn kommer at associerere med Ramstein rekvisitter i ødemarken .. det må han lade andre folks fantasi om)
[Image: DSCF0421_S.jpg]

Skeden er også tyndet godt ud og dækplade på plads. Lidt maghoni indlagt i svej op ad ægs-siden af skeden, for at give lidt spil

næste er forsøge med navneindlæg i skæfteryggen med maghoni (vil lige se hvor pænt/nøjagtig jeg kan forme de de stiliserede bogstaver .. før jeg beslutter om der forsøges at lave matchende forsænkninger i skæftet
[Image: DSCF0420_S.jpg]

mht remholder .. er begyndt at trække er spor rundt i halsen på skeden og fundet nogle kernelæderstrimler .. det bliver den løsning m 'sløjfer' har ikke tid at eksperimentere med dampbøjning af tynde birkestrimler. Så det er er ved at blive helt et 'vil selv' projekt .. så uanset hvordan man 'normalt' skal gøre .. så skal mine indskydelser afprøves og læres af, eller opfindes 'unormale' omveje for at få det brugbart

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Flot arbejde. Det bliver en meget personlig gave, som han kun kan blive glad for. Der er tydelig vis lagt meget sjæl i projektet.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
2dage tilbage. Afpudsning med korn 400 og den først olie.. nu træder fx knaster frem/de giver ok spil (da jeg ellers kører på langs af årringene /grenens form)
[Image: DSCF0424_S.jpg]

De stilliserede bogstaver til navntræk var faktisk rimeligt at få skåret nøjagtig ud med en dremmel cutterskive (havde limet skabelon på maghonifineren og på skæftet). MEN fordybningenr i skæfte ryggen med varierende hårdhed op og ned af knaster = det var sgu sværere end jeg lige havde troet .. så aralditen måtte også træde til og fylde lidt 'uldne' kanter

[Image: DSCF0422_S.jpg]

Maghonien giver rigtig fint dynamisk lysspil ved at spejle/lyse eller sluge lyset alt efter vinkel

efter lidt tørring så er den finpudsning med korn 600-800 og efteroliering + puds. Samt få læder 'remtrækket' på plads

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
Den er da blevet superflot, wolf_skate [:p][Smile]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#11
Hej wolf_skate . Super , det må da være en gave der skaber glæde .

Hilsen A-bolt
Svar
#12
Herligt at se. Jeg tror også at den kommer til at vække glæde hos modtageren.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
'færdig' og tager færgen her i nat
[Image: DSCF0426_S-1.jpg]
den har nu fået korn 600 .. lidt mere olie .. puds.. lidt olie .. puds.. korn 1000

olien skal egentlig have tid at hærde end 14dage mere men det må Björn give den tid til.

mht 'remtrækket.. prøvede først 'dobblet'. dvs løkke både for og bag, men det så ikke så godt ud. Er nu enkelt ophængt + da den er toptung (skeden går kun op på bladet) passer det fint med at skæftet fikseres lidt ved at trække skæftet igennem hovedløkken til bæltet. Derefter en lille låseløkke omkring skæftehovedet for at sikre sig helt

Har pøvet at lynlære lidt mht knob, stik, knuder fra webben. Omkring skeden = pælestik tror jeg det hed. For at lave hovedløkke afslutning mener det var flagknob (af en sejer i dag fået at vide at er ikke godt, det bruges aldrig til noget .. nå men så skal der vel noget andet til). Låseløkken skal være af glidetypen så man nemt kan trække i 'trådene' for at låse eller trække i 'knuden' for at løsne. Prøvede først med Flagknob? .. derefter med Lasso=Honda knob (det ligner nu bare en 'kællingeknude' med en strop trukket igennem øjet). Det virker nogen lunde... men der må være en smartere slags knude til den her glidelås??.. nå ellers må Björn selv ændre på remtrækket, han er godt nok 'bådsmand' (dvs motor og rugbrødsmotor) mht fiske, men tror ikke den store sejl og rebmager

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#14
Tillykke med resultatet wolf skate. Et meget personligt og veludført stykke trækunst. Som andre har udtrykt det, tror jeg også, at gaven "går rent ind".
Walnut
Svar
#15
Hejsan
jo mit mit 'jernkors' laminat til luftriffelen .. er endnu ikke rørt, det er en større sag der kræver mere 'trylledrik' - men da jeg skal jo tilbringr Jul - Nytår i den Värmlandske skov, har jeg taget stumper, sager og værktøj med til mere 'håndstål'

Min nære hjælper her er bidt af harejagt som som mange andre - så han må finde sig i en få hybrid mellem en Tupilak og en marcipangris som jeg i huj hast kige har fået færdig i aften (vi skal meget passende på harejagt hos ham imorgen , så der kan få 'svinet')

[Image: Thord1_s.jpg]
[Image: Thord2_s.jpg]
[Image: Thord3_s.jpg]

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#16
Hej wolf skate
Fin og personlig trækunst [Smile] God Jul og Godt Nytår til dig i det Høje Nord.
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)