Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
true ballistic range
#1
Hej

Jeg kom til at tænke.

I min range finder er der det som leupold kalder True Ballistic Range(TRB). Jeg har fattet, at uanset om jeg skyder op eller ned er det den der skal bruges i stedet for den reelle afstand.
Hvorfor det ikke er den reelle afstand og der med tyngdekraftens påvirkning af kuglen i hele flyvetiden der er afgørende ved jeg ikke. Men det passer.
Når vi så kommer til vindafdrift. Så ved jeg det er flyvetiden, der er afgørende for hvor meget og hvor længe vinden skubber kuglen.
Hvilken afstand skal så bruge TRB eller den reelle ?

Jeg ved godt det er lidt ud i teorien, men et skud i de Østrigske alper efter en Gems der står 200 meter reelt væk i en vinkel af 45 grader giver en TRB på 141 meter. min vurdering af anlæg og skyderevner går så efter 200 meter(dyret er jo ikke kommet tættere på) og jeg klikker efter 141 meter med hensyn til højden.

Men hvad gør jeg med side vinden ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Jeg er overbevist om, at du skal korrigere for vind i forhold til den reelle, og ikke ballistiske afstand.

Dvs. 200m.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Jeg lagde tallene ind i mit ballistik program og resultatet er

dingeling - fanfare....

Vinden påvirker kuglen i flyvetiden og afdriften er den samme om du skyder 200 meter vandret eller 200m op/ned ad bakke.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hvis du er interesseret kan jeg sende dig lidt godnatlæsning vedr. "vinkelskydning" [Smile] Jeg skal bare bruge din mailadresse...

J.
Svar
#5
Takker

Det var også hvad jeg havde ventet, selv var kommet frem til måtte være rigtigt.

Men når flyvetiden så gælder for vindafdrift, hvorfor gælder den så ikke for tyngdekraften ?
Jeg har accepteret det, men ..............

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Hej,

Ved et vandret skud skal kuglen flyve vinkelret på tyngdekraften (kan man sige det ??), dette trækker kuglen mod jorden, over hele afstanden til målet, i alle andrer vinkler vil afstanden til målet i det vandrette plan være mindre end den reelle afstand til målet, (Pythagoras) og dvs. at stykket hvor tyngdekraften trækker over bliver mindre. Det er også derfor at du ved helt lodrette skud, både op og ned, kan se helt bort fra tyngdekraften, med hensyn til træfpunkt.
Hvis du tager dit eget eksempel med 200 meter i 45 grader giver en TRB på 141, og udsætter det for pythagoras så får du meeeget tæt på 200m. dvs. de 141m bliver den vandrette strækning hvor tyngdekraften virker.
Vindens kraft påvirker projektilet på hele vejen til målet uanset vinkel.

PS: Undskylder at min formulerings evner ikke er bedre, håber det giver mening, selv synes jeg det er ganske klart [:o)]

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#7
Fordi tyngdekraften kun påvirker kuglen i den "vandrette" afstand du kan trække til målet og ikke den "direktige" afstand...

Edit: Slået på stregen af Flemming[:p]

J.
Svar
#8
Hej Jamo,

Som jeg skrev i mit PS: så er min formulering ikke så god. Du fik det samme budskab frem i en linie. [:o)]

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#9
Jo, men 308 comp har alligevel fat i noget. Det er rigtigt, at tyngdekraften kun virker over grundlinien på trekanten, ikke hypotenusen, men har det ikke betydning hvor lang tid tyngdekraften har til at gøre sit arbejde ?

Selvom grundlinien f.eks. kun er 141 meter og hypotenusen er 200 m ( har ikke regnet efter), så gælder flyvetiden de 200 m. Hvis skudet var vandret og afstanden kun 141 m ville tyngdepåvirkningen være den samme, men den ville have kortere tid at virke på ?

Puha, det er for længe siden jeg gik til fysik.

Spørgsmålet er : Er TBR eksakt det samme som grundlinien i trekanten, eller er det en (lille) smule mere ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
TBR er det samme som grundlinien:
45° vinkel; 200 m afstand.
Grundlinien i trekanten er så:
(Cosinus til 45° = 0,707)x 200m = 141,42m

Betagende hvad man kan bruge trekantsberegning til.
Dette burde være den sikre "gemseberegning" [Big Grin]

Knæk og bræk

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jo, men 308 comp har alligevel fat i noget. Det er rigtigt, at tyngdekraften kun virker over grundlinien på trekanten, ikke hypotenusen, men har det ikke betydning hvor lang tid tyngdekraften har til at gøre sit arbejde ?

Selvom grundlinien f.eks. kun er 141 meter og hypotenusen er 200 m ( har ikke regnet efter), så gælder flyvetiden de 200 m. Hvis skudet var vandret og afstanden kun 141 m ville tyngdepåvirkningen være den samme, men den ville have kortere tid at virke på ?

Puha, det er for længe siden jeg gik til fysik.

Spørgsmålet er : Er TBR eksakt det samme som grundlinien i trekanten, eller er det en (lille) smule mere ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Jeg tror godt du kan regne med de 141, og ikke de 141 + en smule.
Grunden til at jeg tror dette er at ved det vandrette skud er vinklen mellem flyveretning og tyngdekraft 90 grader, og tyngdekraftens indvirkning på træfpunkt er maks. ved alle andre skudvinkler, vil tyngdekraften betyde mindre for træfpunkt, da kuglens retning er tættere på at flyve enten med eller imod tyngdekraften. Så selvom flyvetiden svarer til 200 meter, så er den "effektive tyngdekraft", det der svarer til et vandret skud på 141m.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by fasan

TBR er det samme som grundlinien:
45° vinkel; 200 m afstand.
Grundlinien i trekanten er så:
(Cosinus til 45° = 0,707)x 200m = 141,42m

Betagende hvad man kan bruge trekantsberegning til.
Dette burde være den sikre "gemseberegning" [Big Grin]

Knæk og bræk

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman



@308komp

Hvis du måler/regner afstanden til 141,42 meter, så skal du trække pibelængden fra. Det er tæt på de 0,42meter, så du kan roligt runde ned til 141 meter når du klikker på din kikkert.

Jer er normalt ikke tilhænger af cirka afstande, men hvis du gør som jeg anbefaler, så er du ret tæt på [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Både tyngdekraften og vinden kan ses som en vektor der trækker i den lange skudvektor. Sådan en vektor påvirker maksimalt når den en vinkelret på.

Vi kender det jo alle sammen fra vinden. Er den vinkelret på regner vi med fuld påvirkning, er den skråt på fx 45 % så regner vi med 50 % påvirkning og er den med eller imod regner vi slet ikke med den.
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Det må altså være nogle ufatteligt små dyr i skyder når i korrigerer på de nævnte afstande.

Er det mus i jager??[Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

Men hvad gør jeg med side vinden ?


I min ufatteligt ringe viden er det tiden og deraf strækningen hvor projektilet belastes af vinden der er afgørende for afdriften uanset i hvilken vinkel du skyder.
Projektilet skal stadig tilbagelægge den "virkelige" afstand på de 200m.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Om den bliver 141 komma et eller andet betyder ikke meget. ofte kan man jo heller ikke måle på dyret men en genstand i nærheden.

Jeg behøver ikke regne den ud det gør laseren for mig.

Jeg spekulerede bare over hvilken fysik der lå bag.

@GT de 200 meter var tænkt og giver ikke den store forskel i kugledrop fra 141 meter selv med en 308´er.

Men vind forskel fra 141 til 200 så begynder det at tage fat.
havde det tænkte tilfælde nu været på 300 meter(hvilket vel ikke er helt ualmindeligt til Gemse) så ville trb være lige over 200 meter og så begynder det at give forskel både i kugledrop og endnu mere i vind.

Tak for input

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Bee´n there done that, got that fucking t-shirt.....[Big Grin]

Har da jaget lidt i kuperet terræn.
Det er altid godt at have teorien på plads, men intet slår praktisk erfaring[B)][Big Grin][Wink]

Og ja vinden betyder en del på 500m+[B)][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)