Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Upræcis ved 100m, præcis ved 200m ??
#21
Stabilitet er et perfekt sammenfald imellem fremdrift og rotation; dette perfekte sammenfald vil i sagens natur kun være tilstede ved en bestemt rotationshastighed og en bestemt fremdrift/hastighed, alt derudover er ustabilitet i mere eller mindre grad.
Dette er forklaringen på at et projektil kan komme på "bedre tanker".
Der er faktisk en del løsninger på "problemet" - sæt hastigheden op/ned eller lad med en tungere/lettere kugle. At ændre stigningen, vil utvivlsom virke (den ene eller den anden vej) men er nok at skyde gråspurve med kanoner.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#22
Det der beskrives i ladeboken er en kombination af “nutation” (kuglens rotation"wobblen" om egen tyngdepunkt) og The Magnus Effekt (kuglens sideafdrift som følge af rotation). Det er ikke en forklaring på en ellipse formet spredning. Det er klart, at en ustabiliseret kugle vil have en minimal træfpunktsafvigelse, men ikke i den grad det er beskrevet i starten af indlægget. Hvis teorien om en cigarformet spredning skal holde vand, må vi antage at kuglen forlader piben i en bueformet kurve i en tilfældig retning fra 0-360 grader, og så netop har sammenfald på 200m. Vil det så betyde at en kugle der har en spredning på 20cm på 1000m har en spredning på 40cm på 500m???… jeg er hvis langt ude nu!

Mvh JM
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

..... Vil det så betyde at en kugle der har en spredning på 20cm på 1000m har en spredning på 40cm på 500m???… jeg er hvis langt ude nu!


Teoretisk ja, hvis "cigaren" er 1000 meter (jeg kan dog dårligt forestille mig at sprdningen på afstand 0, er 20 cm).[Wink]

I behøver dog ikke lede så langt efter svar på spørgsmålet - kig her på vor egen side.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#24
@ID – det forklare ikke andet end det jeg mener jeg allerede har forstået! Og forklare ikke afvigelser i den størrelsesorden, der er beskrevet i starten af indlægget.

Så fandt jeg det! Her diskuteres det samme emne.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...en,afstand

Mvh JM
Svar
#25
Jeg forstår det fra Ladeboken som om, at kuglen beskriver en spiralformet bane.

Dermed kan det sagtens være at kuglen "møder" skiven på forskellige steder i spiralen.

Måske?

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

@ID – det forklare ikke andet end det jeg mener jeg allerede har forstået! Og forklare ikke afvigelser i den størrelsesorden, der er beskrevet i starten af indlægget.

Så fandt jeg det! Her diskuteres det samme emne.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...en,afstand

Mvh JM



Ja, jeg beklager også at jeg citerede dig uden for konttekst -selvfølgelig har (absolut) en kugle med en spredning 1000@20 ikke en spredning 500@40 - men den KAN ha'.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#27
Kuglens bane er på ingen måde spiralformet, det er udelukkende kuglens bevægelse om eget tyngdepunkt der beskrives i Ladeboken (nutation). Illustrationen i Ladeboken kan virke misvisende. Det er således kun kuglens spids og bagende der roterer i spiralform. Kuglens tyngdepunkt fortsætter i samme bane omend banen er krum (parabolformet) på grund af The Magnus Effekt. Denne krumning kan dog på ingen måde forklare oplevelsen af bedre præcision på lang hold i forhold til kort. En ustabiliseret kugle kan give præcisionsforringelser, men det må være få millimeter vi taler om på 100m.

Derfor må der være en anden og for mig ukendt faktor, der spiller ind hvis fænomenet med dårlig præcision på kort hold og god præcision på langt hold, har hold i virkeligheden. Derfor mit spørgsmål.

Mener i øvrigt at Høghén dementerer påstanden, i den tråd der er henvist til herover. Har derudover forsøgt at stave mig igennem den indskannede artikel fra Varmint Hunter, der har tilknytning til samme tråd, men det er umuligt at læse teksten, så der kom jeg ikke nærmere nogen opklaring.

@ID - Selvfølgelig!

Mvh JM
Svar
#28
&mm

Det har du delvist ret i, men...

Der er rigtigt nok, at på siden 137, hvor selve illustration er, skriver de om "girring" og nutation. Men hvis du læser hele afsnittet og de kommende sider, vil du opdage, at de nævner epicykliske bevægelser(fænomen som illustrationen illustrerer), som i nogle sjældne tilfalde kan være årsag til nogle spirale kuglebaner.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#29
Hvad er nu det 6mm - tror du slet ikke på hvad jeg siger [Smile][B)]

Jeg har nu kun selv set det på 100/200 m. og der er ikke så sjældent, at en given riffel skyder samme gruppestørrelse på begge afstande. Jeg skal ikke kloge i teorien, men erfaringsmæssigt vil projektilet ret hurtigt blive stabilt - der er nok altid undtagelser, der falder uden for al forstand.

Det skal dog siges, at det Lani har oplevet, klart er det værste eksempel - jeg har hørt om [xx(]

Jeg forestiller mig, at der er en fysisk grænse, for hvornår gruppen bliver bedre - dog skiller VLD´erne sig lidt ud, og viser først deres virkelige potentiale på de længere afstande - ikke dermed sagt at de ikke kan skyde godt på kort hold [^]

Der findes en Sierra Match King - jeg mener at det er en 175 grain i 308 - der af uforklarlige årsager - nærmest falder til jorden på den anden side af 600 m.

BR skytterne slår sig på lårende af grin, når der kommer en ny mand, der helt uforstående bliver ved med at skyde i jorden uanset hvor meget han klikker op - sådan er der jo så meget [Big Grin]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#30
Hej EX COP – jeg tror skam på hvad du siger! Og jeg er slet ikke i tvivl om at du har ret i at en riffel kan skyde samme gruppestørrelser på 100m og 200m, jeg mener også at det sagtens kan forklares med oscillation og nutation, og netop VLD kuglerne skulle jo efter sigende forstærke fænomenet. Kæden hopper dog af når en skudgruppe bliver halv så stor på den dobbelte afstand, selvfølgelig kan det forekomme, men hvad er årsagen? Og kan External ballistics give en forklaring?

- Der findes en Sierra Match King - jeg mener at det er en 175 grain i 308 - der af uforklarlige årsager - nærmest falder til jorden på den anden side af 600 m.

Det vil jeg også gerne vide? – og der er sikkert en god forklaring.

@BUBA

Jeg har desværre kun læst s. 137, da jeg ikke, selv har den nyeste udgave af Ladboken, og har måttet nøjes med en tilsendt scanning af siden. Jeg vil se, om jeg kan låne bogen, ellers bliver den købt på mandag. Jeg er ikke stødt på en epicykliske kraft, der kan give projektilet en spiralformet bane i det øvrige materiale, jeg har gennemlæst. Derfor vil jeg glæde mig meget til at læse den resterende tekst i Ladeboken, måske kan det opklare fænomenet.

Mvh JM
Svar
#31
Jeg har idag talt med et tidligere forum medlem, der mener at det kan være en paralaxfejl på kikkerten, det må jeg lige få undersøgt.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#32
Nåååhhh, har du også talt med Jørgen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
6mm

Lad nu være med at købe bogen af den grund, så meget står der ikke om det.

Jeg fik det nævnt fordi det var nemt at slå op i skidtet, hvis man havde bogen.

Har du ikke andre muligheder, skal jeg nok scanne/kopere det afsnit og sende det til dig.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#34
Her er hvad der blev skrevet om emnet, da jeg spurgte til det ...

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=11276

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#35
Så fik jeg købt ”Ladeboken” – den Var temmelig dyr, måske mest fordi der røg en PMII med i indkøbsposen.

Mvh JM
Svar
#36
Hi hi, sådan kan det gå.[Smile]

Tillykke med den, det er noget af en impulskøb.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#37
Tillykke [Big Grin]

Hvilken version[?]

Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Så fik jeg købt ”Ladeboken” – den Var temmelig dyr, måske mest fordi der røg en PMII med i indkøbsposen.

Mvh JM



"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#38
Tak! - Ja sådan kan det jo gå.

Versionen er en 4-16x50 P3L, og var egentlig tænkt til min Jagtriffel, men måske ryger den på feltskydningsriflen, hvis jeg kan få lavet en railsystem der passer på en Sako M.

Nu vil jeg læse lidt ballistisk som godnatlæsning!

Mvh JM
Svar
#39
@6mm

Tillykke med det nye rør[Smile]

Prøv lige at se her http://www.egun.de/market/item.php?id=2222423

er det noget af det du søger.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#40
Hvis det viser sig ikke at skyldes kikkerten eller riffel saa er der vel kun det imellem oererne tilbage. Her kunne man vel godt forestille sig at en laengere afstand kunne have betydning. Enten ved at skytten uden at taenke over det er mere koncentreret eller ved at sigtebilledet bliver et andet. Jeg har tidligere hoert om skytter der skoed bedre med lav forstoering da de ikke blev distraheret af at kunne se pendlingen. Kunne det vaere en forklaring ?
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)