Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indstikspiber
#1
Hej drenge!

Er der nogen der har (positive) erfaringer med indstikspiber og ved om de er lovlige og hvor man i givet fald får fingre i sådan en?

Hvad jeg kunne tænke mig er at affyre fx .243 Win. eller fx .22lr salonriffelkugler i min .308 W.

På forhånd tak for svar!

Venlig hilsen Umimmak
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Tyskerne (Frankonia) har brugt indstikspiber i stor stil.

Dog har jeg oftest set dem som riffelpiber som indstik til haglgeværløb.
Og der er kvaliteten ganske udemærket, hører jeg.

Det du nok skal passe på med, når det er mindre riffelkaliber i en given riffel - er at hvis indstikspiben ikke udfylder hele originalpibens længde - så får du et pokkers svineri i den originale pibe.

Det er kun et mindre problem i haglgeværer.

Prøv evt at søge på "Fangschussgeber" - det er små enheder til at stoppe i eks .308Win - til at affyre .22LR/.22Mag. Men de er så korte at de vil give et voldsomt svineri i løbet. Et enkelt skud gør ikke så meget - men gentagne skud gør det kun værre.

Jeg vil tro at .22/.243 i en .308... vil være at strække ønsket lidt, idet der er meget lidt gods i indstikspiben så, og jeg er ikke engang sikker på at der laves sådanne indstikspiber.

Jeg ved dog at .22LR og .22Mag samt .243Win findes som indstikspiber til cal 12 og 16 haglgevær hos eks Frankonia i tyskland.

Og den skal formodentlig betragtes som "Vekselpibe" med selvstændig kaliberbetegnelse.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)