Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bytte riffel på jagt
#1
Jeg var afsted idag og havde både hagl og riffel med, på et tidspunkt lånte en af de andre min riffel i en såt hvor jeg så gik igenmen, må man det[?]

Og hvad ellers må jeg efterlade den eller bøssen i bilen.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#2
Citat:quote:

Jeg var afsted idag og havde både hagl og riffel med, på et tidspunkt lånte en af de andre min riffel i en såt hvor jeg så gik igenmen, må man det

Nej, ikke med mindre han har tilladelse til riflen.
Svar
#3
Nej selvfølgelig må han ikke låne din riffel hvis han ikke har tilladelse,hvad skulle i have gjort i tilfælde af et vådeskud en riffeltilladelse er personlig,ja du må gerne gemme våben i bilen hvis de er skjult og bilen er aflåst.
MVH
LØVIG
Svar
#4
Det er korrekt at man ikke må bytte riffel på jagt, men at argumentet skulle være at det skulle give problemer i anledning af vådeskud er for tyndt, såfremt man går ud fra at låneren selv har riffeltilladelse og derfor må forventes at kende til sikker håndtering af riflen. Faktisk er det bare endnu en af vores tåbelige regler der ikke giver mening.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#5
Når jeg "Gemmer" et våben i bilen,f.eks under jagt,så tager jeg altid,enten bundstykke eller forskæfte med mig.Og så sørger jeg for at våbnet er gemt væk,så det ikke kan ses udefra.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Person har selv riffel.

Jeg ved godt at jeg ikke må låne den ud til ham uden jeg er med, men hvornår er det. Er det på skydebanen hvor jeg måske er 2 m væk eller på jagten hvor jeg er 200 m væk.

Hvis noget skulle gå galt er det et fedt om det er med min 308 eller hans, det er vel stadigt ham der slap skydet som har problemet.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#7
Om du er med eller ej betyder ikke en flyvende fis,og hvad angår vådeskud tænkte jeg nok ikke på om vedkommende kunne håndtere våbenet,nej det var såmænd mere forsikrings spørgsmålet,er sikker på at det kunne give nogle forviklinger angående ulovlig våbenbesiddelse når man ser på vores underlige våbenlov.
MVH
LØVIG
Svar
#8
En våbentilladelse er personlig, så det er en overtrædelse at lade en anden skyde med sin riffel på skydebanen, medmindre der er en riffelinstruktør til stede og skydningen foregår i Jægerforbundsregi.

Så stramt skal den tolkes.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
¨må man godt lade sine våben ligge i bilen. er det nu helt sikkert??????? mener jeg ikke man må men nu bliver jeg da i trivl

Michael

lønborggård skov service.
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#10
Hej Michael!

Se nedenstående sakset fra bekendtgørelse om våben og ammunition.

Opbevaring
§ 20. Våben og ammunition m.v., der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-c, og i denne bekendtgørelses § 14, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben, medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe, boksrum m.v., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitichefen godkendt døgnbemandet kontrolcentral.

Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab m.v. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 6. Politimesteren (politidirektøren) kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Stk. 7. Politimesteren (politidirektøren) kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våben- og eksplosivstoflovens § 2 a, stk. 2.

Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 16, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum m.v.

§ 21. Bestemmelserne i § 20, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.

Mvh
Karsten
Svar
#11
okay så har jeg lært noget nyt. men er ikke helt med så et lille tillægsspørgsmål. som måske springer lidt fra tråden. hvaså hvis jeg på vej til jagt holder ved bageren må jeg det med kanonen i bilen.

Michael

lønborggård skov service.
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

okay så har jeg lært noget nyt. men er ikke helt med så et lille tillægsspørgsmål. som måske springer lidt fra tråden. hvaså hvis jeg på vej til jagt holder ved bageren må jeg det med kanonen i bilen.

Michael

lønborggård skov service.



Det skal i hvertfald være en dag hvor du ikke har din jagtkniv med dig...
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

okay så har jeg lært noget nyt. men er ikke helt med så et lille tillægsspørgsmål. som måske springer lidt fra tråden. hvaså hvis jeg på vej til jagt holder ved bageren må jeg det med kanonen i bilen.

Michael

lønborggård skov service.



Ja, hvis bilen er låst, våbnet ikke umiddelbart synligt eller kampdygtigt og du har bilen under opsyn inde fra bagerbutikken.

Men der er osse denne mulighed:
http://www.jv.dk/modules/fsArticle/index...l_cat=1006

plus et tilsvarende i Egernsund [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Jeg arbejder nogle få hundrede meter fra den lokale skydebane.

Hvordan skal jeg forholde mig ? Skal jeg lade riflen stå i skabet og tage den lange vej hjem for at hente den. Eller kan jeg lade den ligge i bilen - som jeg kan se ud af vinduet ? Naturlig forudsætning - bundstykket er inden for rækkevidde !
mvh
Svar
#15
KSB>> Den tolkning ville jeg ikke være helt sikker på. Hvis man ikke kan opbevare sin jagtkniv i bilen, da bilen betragtes som et offentligt tilgængeligt sted, så må det jo også betragtes som værende et sted som ER tilgængeligt for uvedkommende. Ergo må du ikke opbevare våbnet i bilen...

Er der nogen der har nogle konkrete eksempler på folk der har fået problemer pga. deres opbevaring af våben i bilen? (Ud over knive)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

KSB>> Den tolkning ville jeg ikke være helt sikker på. Hvis man ikke kan opbevare sin jagtkniv i bilen, da bilen betragtes som et offentligt tilgængeligt sted, så må det jo også betragtes som værende et sted som ER tilgængeligt for uvedkommende. Ergo må du ikke opbevare våbnet i bilen...

Er der nogen der har nogle konkrete eksempler på folk der har fået problemer pga. deres opbevaring af våben i bilen? (Ud over knive)

MvH
Morten

er også temmeligt sikker på jeg har hørt at det var forbudt. også derfor jeg ikkke kunne forstå man måtte lade riflen ligge i bilen når man f.eks gik med hagl .



Michael

lønborggård skov service.
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#17
@ Mcquolle: Det er ikke en tolkning der er i mit indlæg, det er paragrafferne som de står i våbenloven!

Men jeg tolker den da helt klart som det er lovligt at opbevare den midlertidigt, gemt og aflåst i bilen, selvfølgelig i forbindelse med udøvelse af anerkendelsesværdigt formål. Det duer nok ikke at lægge et diskoteksbesøg i forlængelse af dette.

Mvh
Karsten
Svar
#18
Jeg synes det er noget ævl. når vi er 2 afsted er der sgu da bedre at vi bytter end der står en bil med et gevær og en riffel aflåst på en skov vej, risikoen for indbrud er da høj, hvorimod risiko for vådeskud kun er forskellen i våben nummert.

Men jeg kan godt se det I skriver og at I har ret.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#19
Endnu en tolkning:

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artik...ra-jagten/

Mvh
Karsten
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by KSB

Endnu en tolkning:

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artik...ra-jagten/

Mvh
Karsten



Er et bundstykke ikke tilladelseskrævende ? Hvis ja, må man så tage en tilladelseskrævende våbendel med i lommen, og ind til bageen ? [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)