Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Instruktører under DJ
#1
Kommer lidt på en skydebane hvor der til tider diskuteres lidt hvilke beføjelser specifikt instruktører under DJ har.

Derfor vil jeg/vi gerne have fundet noget klartekst om emnet.
Det være sig uddrag af lovtekst, cirkulærer og/eller bestemmelser.
MEN det SKAL være med oprindelse i justitsministeriet.

Har søgt på retsinfo men kan kun finde dette:

Citat:quote:

§ 17. Prøvesagkyndige, der beskikkes af Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, kan overlade glatløbede haglgeværer til personer, der ikke har tilladelse til de pågældende våben, i forbindelse med at de pågældende personer aflægger jagtprøve eller deltager i instruktionskurser arrangeret af Skov- og Naturstyrelsen.

Stk. 2. Lærere, der underviser ved kurser tilrettelagt af landsdækkende jagt- og flugtskydningsorganisationer eller kurser tilrettelagt af oplysningsforbund og ungdomsskoler, kan uden tilladelse overlade glatløbede haglgeværer til jagtprøveaspiranter, hvis:

1) læreren er godkendt som våbenkursuslærer af Skov- og Naturstyrelsen,

2) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben, og

3) læreren forestår undervisningen.

Stk. 3. Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade eller overlades riflede jagtvåben, hvis:

1) instruktøren er godkendt af Skov- og Naturstyrelsen,

2) overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i riffelskydning, og

3) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.



Jeg ved der er en del instruktører herinde.

Kunne éen af disse ikke prøve at finde noget lovtekst om emnet.

Specifikt omkring emnet overdragelse af rifler til personer uden tilladelse til pågældende våben.

Således hvor, hvornår og under hvilke omstændigheder det må foretages.

Giver ovenstående cardblance til at en DJ instruktør på en hvilken som helst skydebane kan overdrage et riflet jagtvåben til en anden person selv om arrangemntet intet med DJ har at gøre??

Feks. i en forening under DDS eller DSkyU ??

Spørgsmålet må anses for ret relevant idet der i disse år sker en sammensmeltning af de foskellige skydegrene og disses øvelsespladser her i DK.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#2
du har mail:

der står på instruktørbeviset fra DJ at:
i henhold til justitsministeriets bekentgørelse nr 66 af 26 januar 2000
bekendtgørelse om våben & ammunition mv. §17 stk 3 kan indehaveren af dette instruktørbevis uden tilladelse overlade eller overlades RIFLEDE JAGTVÅBEN. hvis overladelsen alene sker i forbindelse med indstruktion eller øvelse i riffelskydning & skydningen finder sted på en bane eller skydeplads der må anvendes til skydning med pågældende våben

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Hej,

det er også nogenlunde hvad jeg kan udlede, men det forkromede spørgsmål er om instruktørerne S&N godkender (DJ instruktører) kan/må overdrage(s) riflede jagtvåben til personer uden behørig tilladelse uden for DJ regi og evt i DDS /DSkyU kredse???

Er det med andre ord en fuld og total tilladelse??

Er der nogen der har henvisninger til noget lovtekst der be- eller afkræfter dette??

Er man nødt til at kontakte S&N for at få noget på skrift?

En del instruktører påstår de må foretage overdragelsen under alle forhold, andre instruktører påstår at det kun er i DJ regi......

Som den fundne lovtekst ser ud så KAN det tolkes således at der ikke rigtigt er nogen begrænsninger ud over dem i paragraf 17, stk. 3.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Det er vel lidt som på en almindelig skydebane - her kan du også "overlade" våbnet til én som ikke har riffeltilladelse til våbnet.

Det kræver så bare at du er til stede på standpladsen, i umiddelbar nærhed af våbnet og kan gribe ind.
Våbnet er således stadig i DIN varetægt, omend med en anden bruger.

Hvis reglerne skal følges, kan man derimod ikke efterlade et våben på standpladsen - til fri afbenyttelse af øvrige skytter.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Nej, den er du fejl på Happy, det er kun instruktører der må det.

Til gengæld fremgår det af § 17 stk. 3, at der ikke er krav om, at overdragelsen sker i en bestemt forenings regi. Instruktøren må godt have "privatundervisning", bare han er godkendt og er på en bane der må anvendes til det pågældende våben.

Det er ikke nødvendigt med anden skriftlig dokumentation end måske et bevis på, at man er godkendt som instruktør. Men hvis du vil have mere med, kan du da bare printe lovteksten, så må enhver jo kunne forstå, at det er korrekt det der foregår. Sådan som reglen er formuleret, ser det heller ikke ud til, at du behøver være på en godkendt skydebane. " En skydeplads hvor det pågældende våben må anvendes" kan også være en mark ude på bondens jord. Bare der ikke er permanent skydebaneanlæg, og skydningen ikke foregår oftere end ca. 5 gange om året, må man gerne det. Forudsat selvfølgelig, at man ikke er til fare for nogen.

Jeg har set mange der overlader våben til hinanden, og jeg er da selvfølgelig gået ud fra, at de pågældende har været godkendte instruktører [Wink].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Det er jo ikke noget problem at folk med tilladelse til at benytte sådanne våben overdrager dem mellem hinanden. Der hvor instruktøren er nødvendig for at overdrage er til folk, der ikke selv har tilladelse til selvstændigt at benytte det pågældende våben.

Eller er der noget jeg har misforstået?
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Det er jo ikke noget problem at folk med tilladelse til at benytte sådanne våben overdrager dem mellem hinanden. Der hvor instruktøren er nødvendig for at overdrage er til folk, der ikke selv har tilladelse til selvstændigt at benytte det pågældende våben.

Eller er der noget jeg har misforstået?



JA

selv om at man er ejer af et våben så må man ikke bare bytte med sidemanden........ med minder du eller han er riffelinstruktør
og som der står på riffelindstruktørbeviset fra DJ så gælder beviset kun RIFLEDE JAGTVÅBEN

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by hatting

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Det er jo ikke noget problem at folk med tilladelse til at benytte sådanne våben overdrager dem mellem hinanden. Der hvor instruktøren er nødvendig for at overdrage er til folk, der ikke selv har tilladelse til selvstændigt at benytte det pågældende våben.

Eller er der noget jeg har misforstået?



JA

selv om at man er ejer af et våben så må man ikke bare bytte med sidemanden........ med minder du eller han er riffelinstruktør
og som der står på riffelindstruktørbeviset fra DJ så gælder beviset kun RIFLEDE JAGTVÅBEN

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk



Ja, det er ret restriktivt m.h.t. adgang og overdragelse af våben. Våben skal opbevares utilgængeligt for uvedkommende, og i starten hvor det blev et krav med våbenskabe ville nogle politikredse fortolke det så stramt at eksempelvis mand og kone ikke måtte bruge det samme våbenskab, da man jo derved havde adgang til et våben man ikke havde tilladelse til. Som jeg husker sagen landede fortolkningen vist ved at "dem fra husstanden der havde våbentilladelse" kunne benytte samme skab.

Mvh. Ole
Svar
#9
Det må så værer det her der ligge til grund og der er for såvidt flere der har ret på den tråd her, Ang. hvem der må overdrages et riflet JAGT VÅBEN til. Men dog ikke opbevare på en adr. der ikke stemmer overens med den der står på tilladelsen.

Overdragelse eller overladelse til andre.

§ 16. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våben- og eksplosivstoflovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til § 9 eller § 10 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 12, jf. dog § 20, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. De genstande, der er omfattet af våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 2, litra a og b, må kun overdrages eller overlades til personer, der godtgør at være fyldt 18 år ved personlig forevisning eller indsendelse af original billedlegitimation. Dette gælder dog ikke, hvis det er åbenbart, at erhververen eller modtageren er fyldt 18 år.
Stk. 3. Politimesteren (politidirektøren) kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelsen i stk. 1.
§ 17. Prøvesagkyndige, der beskikkes af Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, kan overlade glatløbede haglgeværer til personer, der ikke har tilladelse til de pågældende våben, i forbindelse med at de pågældende personer aflægger jagtprøve eller deltager i instruktionskurser arrangeret af Skov- og Naturstyrelsen.
Stk. 2. Lærere, der underviser ved kurser tilrettelagt af landsdækkende jagt- og flugtskydningsorganisationer eller kurser tilrettelagt af oplysningsforbund og ungdomsskoler, kan uden tilladelse overlade glatløbede haglgeværer til jagtprøveaspiranter, hvis:
1) læreren er godkendt som våbenkursuslærer af Skov- og Naturstyrelsen,
2) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben, og
3) læreren forestår undervisningen.
Stk. 3. Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade eller overlades riflede jagtvåben, hvis:
1) instruktøren er godkendt af Skov- og Naturstyrelsen,
2) overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i riffelskydning, og
3) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
Stk. 4. Flugtskydningsinstruktører kan uden tilladelse overlade eller overlades glatløbede jagtvåben, hvis:
1) instruktøren er godkendt af Skov- og Naturstyrelsen,
2) overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i flugtskydning, og
3) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
§ 18. Skytte- og jagtforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til brug på en skydebane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
Stk. 2. Politimesteren (politidirektøren) godkender efter indstilling fra foreningen, hvilke af foreningens medlemmer der kan have adgang til våbnenes opbevaringssteder.
Stk. 3. En godkendelse efter stk. 2 kan kun gives, hvis medlemmet af foreningen er fyldt 18 år og opfylder betingelserne i § 36 eller har våbenpåtegning. Godkendelsen udstedes på en særlig blanket til det pågældende medlem personligt.
Stk. 4. Foreningen skal underrette politimesteren (politidirektøren), når en person, der er godkendt efter stk. 2, ophører med at være medlem af foreningen eller ikke længere har adgang til våbnenes opbevaringssteder, eller hvis foreningen bliver opmærksom på, at forholdene for personen udvikler sig på en sådan måde, at det er betænkeligt, at den pågældende er godkendt efter stk. 2.
Stk. 5. Udlevering af våben, som opbevares i skytte- og jagtforeninger, kan kun finde sted ved en af de personer, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet til at have adgang til opbevaringsstederne.
Stk. 6. Når en person har foreningens eller et medlems våben til disposition, jf. stk. 1, skal et medlem af foreningen, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet, eller en person, som i medfør af § 9 eller § 10 har tilladelse til at transportere de pågældende våben, altid være til stede.
Stk. 7. Politimesteren (politidirektøren) kan meddele dispensation fra bestemmelsen i stk. 6.
§ 19. Brand- og redningskorps og dyrlæger, der har tilladelse til at bære, besidde eller anvende våben mv. i forbindelse med erhvervsudøvelse, kan overlade våben mv. til medarbejdere, der ikke har våbentilladelse, til medarbejderens selvstændige erhvervsmæssige brug i forbindelse med bedøvelse eller aflivning af syge eller tilskadekomne dyr. De pågældende medarbejdere skal være fyldt 18 år og skal have dokumenteret kendskab til brug af skydevåben.
Stk. 2. Tilladelsesindehaveren skal give politiet meddelelse om, hvilke medarbejdere der har adgang til at benytte våbnet. Politiet kan forbyde tilladelsesindehaveren at overlade våben til en medarbejder, hvis den pågældende medarbejder ikke opfylder betingelserne i § 36.

Så jeg læser det som om, man godt med loven i hånden godt må prøveskyde sin sidemand´s riffel

Mvh. Skotte


Svar
#10
Citat:quote:

Så jeg læser det som om, man godt med loven i hånden godt må prøveskyde sin sidemand´s riffel

Ja, selvfølgelig må man det Skotte. Altså hvis man er riffelinstruktør, hvis han er det, eller hvis man har riffeltilladelse til hans riffel. Ellers ikke.

Sådan læser jeg det ihvertfald.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Så vidt jeg husker, og jeg skal nok se om jeg kan finde noget tekst der understøtter det, så er den eneste ekstra beføjelse som intruktører under DJ har, er at de må afholde mærkeprøver for buk og løbende hjort.
Selve intruktør delen hvor du må overlade et våben til en anden og så videre er noget du har for bestandigt og det kan ikke tages fra dig af DJ selvom du melder dig ud, det eneste du vil miste er retten til at afholde mærkeprøver.

Som sagt så er det sådan jeg husker det, men er kun 98% sikker.

MVH Bomba


Tikka 690LH lux 6,5x55 med Doctor 2,5-10x48
Tikka 695LH 9,3x62 med Doctor 1,5-6x42
Remington 700LH 223 med Bushnell Elite 4200 4-16x50
Blaser F3 Links
Baikal MP-153 plastik
Syntes det er træls at våbenfabrikkerne ikke har opdaget at venstre er den rigtige side
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#12
Det bliver helt sikkert gradbøjet de steder jeg skyder. Selvfølgelig skal man da lige prøve et par skud hvis der er en af de andre der har fået nyt grej. Jeg kan godt forstå at der skal være instruktør tilstede, hvis personen der skal prøve et par skud ikke selv har jagttegn med riffelpåtegning eller er aktivt skydende i klub, men hvis de selv lovligt medbringer et lignende våben..... så virker det i mine øjne blæst at der skal en instruktør ind over.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#13
@ Bomba

Her bag på mit id. skildt, står følgene

For at opretholde sin instruktørstatus, skal instruktøren inden gyldighedsperiodens udløb have gennmenført en efteruddannelse arrengeret af DJ.
Manglende deltagelse i efteruddannlase vil medføre tab at instruktørstatus

Mvh Skotten

Hunt with passion,not of greediness.


Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Så jeg læser det som om, man godt med loven i hånden godt må prøveskyde sin sidemand´s riffel

Ja, selvfølgelig må man det Skotte. Altså hvis man er riffelinstruktør, hvis han er det, eller hvis man har riffeltilladelse til hans riffel. Ellers ikke.

Sådan læser jeg det ihvertfald.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Man må også i det tilfælde hvor sidemanden afleverer sin riffel til en riffelinstruktør, som så udleverer den til dig. Riflen skal så samme vej tilbage.
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Alt ialt er det fandme godt man så har en våbenbog[Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Jamen det har du da fuldstændig ret i Yeti, den måde havde jeg ikke set.

Så bliver den meget fornuftige tilgang til det, at hvis der er en riffelinstruktør på banen som siger god for det, så er det muligt at afprøve sidemandens riffel uden at have tilladelse til den, og uden at overtræde nogen regler.

Og vi ved jo godt, at det sker jævnligt, så det er da dejligt at det kan foregå fuldt lovligt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
På Kalvebod er der en foreningsriffel, og det kan kun lade sig gøre fordi instruktørerne kan modtage og udleverer våben.
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Jeg er nu ret sikker på at en instruktør kun må overdrage en riffel til en anden hvis han selv har tilladelse til den.
Men hysterisk er det under alle omstændigheder, men det har nok noget med forsikring at gøre.

Johansen
Svar
#19
iflg. Våbenloven §17 stk. 3
Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade eller overlades riflede jagtvåben hvis:

1 instruktøren er godkendt af skov- og naturforstyrrelsen
2 overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i riffelskydning med det pågældende våben
og
3 skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.

kort og godt det mener jeg godt han må

Johansen, der findes jo også instruktører som bare tager på jagt når der er riffelprøve og dermed overlader(påtvinger) jobbet til et andet forummedlem [Big Grin][Wink]

knæk og bræk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)